جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 16.07.2022, 0:57

لیزای چهار ساله یکی از قربانیان تازه جنگ پوتین


سارا رینزفورد، خبرنگار اروپای شرقی
بی‌بی‌سی

روی یک تکه چمن جلوی آوار سوخته‌ای که از فروشگاه جوبیلی باقی مانده، کالسکه‌ای خونی واژگون بر زمین افتاده. این کالسکه متعلق به دختر کوچکی به نام لیزا بود.

این دختر چهار ساله یکی از سه کودکی بود که روز پنجشنبه در اثر اصابت موشک روسی به مرکز وینیتسیا کشته شدند. آیرینا دمیتری‌یِوا مادر این کودک به شدت مجروح شده است. در این حمله حداقل ۲۳ نفر کشته شدند و هشت نفر دیگر هنوز مفقود هستند. ده‌ها نفر دیگر در بیمارستان هستند.

ساعتی قبل از برخورد موشک، آیرینا ویدئویی را در شبکه‌های اجتماعی پست کرده بود. روز درخشانی بود و لیزا کوچولو لبخند می‌زد، کالسکه را جلو مادرش هل می‌داد، و آنها درباره ویزیت متخصص گفتاردرمانی صحبت می‌کردند.

والریا کورول به بی‌بی‌سی گفت: «لیزا بچه شادی بود، خیلی دوست داشت پیش ما بیاید. بچه خیلی مهربانی بود. برای مادرش، او همه چیز بود. آیرینا دیوانه‌وار این بچه را دوست داشت. حتی نمی‌توانم تصور کنم چه فاجعه‌ای برای خانواده است.»

والریا مرکز «لوگو کلاب» را برای کودکان دارای نیازمندی‌های ویژه مدیریت می‌کند، جایی که لیزا صبح آن روز رفته بود، مثل بیشتر روزها.

کودک سندروم دان داشت و صفحه اینستاگرام مادرش پر از عکس‌های زندگی اوست. او پست کردن این عکس‌ها را بلافاصله بعد از تولد لیزا شروع کرده بود.

اولین پست می‌گوید: «با فرشته کوچک من آشنا شوید.»

«لوگو کلاب» که لیزا به آن می‌رفت به فاصله کوتاهی از میدان ویکتوری قرار دارد که موشک آنجا اصابت کرد.

بعد از آنکه صدای آژیر خطر بلند شد خدمه این مرکز همه بچه‌ها را پایین به پناهگاه بردند.

اما لیزا و مادرش مثل خیلی‌های دیگر در خیابان بودند.

وقتی جنگ شروع شد، آنها برای امنیت خود از کی‌یف به وینیتسیا برگشتند چون از خط مقدم جنگ خیلی دور بود. اما در اوکراین دیگر جای امنی وجود ندارد.

والریا به من گفت که آیرینا کودک را پرستش می‌کرد و همیشه بدون ابا درباره سندروم دان او حرف می‌زد. او می‌خواست مردم بدانند که این موضوع خجالت ندارد و اینکه «این بچه‌ها فرقی با ما ندارند، و خیلی شیرین و مهربان هستند.»

در این حمله همچنین دو پسربچه کشته شدند.

ماکسیم ژاری هفت سالهد و مادرش ویکتوریا با هم کشته شدند. از ساکنان روستای آنها خواسته شده عصر به خیابان بیایند و تابوت آنها را ببینند.

پلیس اوکراین گفت ماکسیم برای ویزیت به طبقه اول این مرکز پزشکی در مرکز جوبیلی رفته بود.

از این کلینیک چیزی جز دیوارهای سوخته و سیاه باقی نمانده.

یک پسر هشت ساله دیگر کشته شده که نامش هنوز اعلام نشده است. او در اتومبیلی در بیرون منتظر عمویش بود که آتش‌سوزی ماشین را طعمه حریق کرد. اسکلت خودروهای زیادی هنوز در محل بمباران هست: انفجار به قدری شدید بود که یک اتومبیل دور ستون ساختمان پیچیده.

وزارت دفاع روسیه روز جمعه بیانیه‌ای درباره این حمله صادر کرد اما به مرگ کودکان اشاره‌ای نکرد و در عوض گفت که روسیه موشک‌های «نقطه زن» شلیک کرده و محل دیدار ارتش اوکراین و مقام‌های خارجی که درباره تحویل سلاح رایزنی می‌کردند را «منهدم» کرده است.

در این محل هیچ نشانه‌ای نیست که این ادعا را تایید کند.

آنچه روسیه هدف گرفته ساختمانی به نام «خانه افسران در میدان ویکتوری» است. اما تنها جنبه نظامی آن ظاهرا همین اسم است که به دوران اتحاد جماهیر شوروی برمی‌گردد.

اینجا محل برگزاری کنسرت است و قرار بود پنجشنبه شب نمایشی برگزار شود. یکی از اعضای این گروه در اثر انفجار موشک کشته شد. سایر اعضای گروه بیرون بودند و زخمی شدند.

مقام‌ها اکنون می‌گویند که از زمان حمله روسیه ۳۵۲ کودک کشته و صدها کودک دیگر زخمی شده‌اند. ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین این حمله را اقدام تروریستی خوانده است.

آیرینا، مادر لیزا، هنوز در بیمارستان است.

والریا درحالی که بغض صدایش را گرفته بود به بی‌بی‌سی گفت: «هولناکه. بچه ها نباید عذاب بکشند و بمیرند، همینطور مادرها.» «نمی‌‎دانم آیرینا هنوز چیزی در مورد لیزا می‌داند یا نه، خانواده اش به او گفته‌اند یا نه. به عنوان یک مادر می‌گویم که دادن چنین خبری به یک مادر ممکن نیست.» «چه مصیبت وحشتناکی.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024