جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 14.07.2022, 11:09

توافق آمریکا و اسرائیل در بیانیه مشترک موسوم به «بیانیه اورشلیم»:

ایران اجازه دستیابی‌به‌سلاح هسته‌ای نخواهدداشت


در حالی که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در دومین روز سفر به اسرائیل با یائیر لاپید، نخست وزیر این کشور دیداری دوجانبه داشت، یک مقام ارشد دولت آمریکا اعلام کرد رهبران دو کشور توافق مشترکی را امضا خواهند کرد شامل تعهدی که هرگز اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد.

دیدار دو جانبه بایدن و لاپید ساعت ۱۱ صبح روز پنج‌شنبه به وقت محلی آغاز شده و قرار است این دو، ساعت ۱۴ کنفرانس خبری مشترکی برگزار ‌کنند.

در آستانه این دیدار، کاخ سفید متن بیانیه مشترک آمریکا و اسرائیل درباره راه‌اندازی گفت‌وگوهای استراتژیک سطح بالا در مورد فن‌آوری را منتشر کرد.

در این بیانیه ضمن تأکید بر اهمیت روابط در حوزه تکنولوژی میان دو کشور، همراه با سایر شرکا و متحدان کلیدی، آمده است که آمریکا و اسرائیل تصمیم دارند راه‌حل‌های نوآورانه‌ای را برای چالش‌های جهانی جست‌وجو کنند و دستور کار مشترکی را در عرصه بین‌المللی داشته باشند.

این گفت‌وگوهای استراتژیک عالی آمریکا و اسرائیل به رهبری شوراهای امنیت ملی دو کشور برگزار خواهد شد.

همزمان، خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد دولت بایدن اعلام کرد رئیس‌جمهوری آمریکا و نخست‌وزیر اسرائیل روز پنج‌شنبه (۲۳ تیر) توافق مشترکی را امضا خواهند کرد شامل تعهدی که هرگز اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد و به فعالیت‌‌های بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی، به ویژه تهدیدها علیه اسرائیل رسیدگی کند.

پیشتر رسانه‌های اسرائیلی اعلام کرده بودند در این بیانیه، موسوم به «بیانیه اورشلیم»، برای مشارکت استراتژیک آمریکا و اسرائیل که محور اصلی سفر بایدن به اسرائیل است، تأکید شده است دو کشور از «همه ابزارهای قدرت ملی» برای اطمینان از عدم دست‌یابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای استفاده خواهند کرد.

یک مقام ارشد اسرائیلی که نامش فاش نشده، روز پنج‌شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: «بیانیه اورشلیم در مورد مشارکت راهبردی میان آمریکا و اسرائیل شاهدی زنده بر ماهیت منحصر به فرد، سلامت، وسعت، عمق و صمیمیت روابط دوجانبه دو کشور خواهد بود.»

او گفت که این سند به ویژه بیانگر «موضع بسیار روشن و متحد علیه ایران، برنامه هسته‌ای و تجاوزهای این کشور در سراسر منطقه است.»

خبرگزاری فرانسه نوشت یک مقام ارشد کاخ سفید که نخواسته نامش فاش شود، این سند را «مهم» خوانده است.

رهبران اسرائیل پیشتر و همزمان با برگزاری مذاکرات احیای برجام، بارها بر استقلال عمل خود در برابر جمهوری اسلامی تأکید کرده‌اند.

با این حال بایدن همزمان با سفرش به اسرائیل ضمن تأکید بر حفظ نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا، گفت از سرگیری مذاکرات احیای برجام به تصمیم ایران بستگی دارد اما توسل به زور علیه جمهوری اسلامی، آخرین گزینه خواهد بود.

بیانیه‌ مشترک آمریکا و اسرائیل اما شامل تعهد آمریکا به تمدید کمک‌های مالی نظامی سالانه به اسرائیل و کمک به برقراری روابط بیشتر اسرائیل با کشورهای خاورمیانه است.

رئیس‌جمهوری آمریکا و نخست وزیر اسرائیل همچنین قرار است روز پنج‌شنبه در جلسه‌ای مجازی با حضور رهبران هند و امارات شرکت کنند.

بایدن همچنین به محل اقامت رئیس‌جمهوری اسرائیل خواهد رفت و پس از آن به سمت مسابقات المپیک یهودیان رهسپار خواهد شد و با ورزشکاران آمریکایی دیدار خواهد کرد.

در واکنش به سفر بایدن به اسرائیل و خاورمیانه اما ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران از این سفر انتقاد کرد. او در بیانیه‌ای، با اشاره غیرمستقیم به تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی، نوشت که این تلاش‌ها برای اسرائیل امنیت به همراه نخواهند آورد.

حماس نیز به شدت از سفر بایدن انتقاد کرده است. این در حالی است که بایدن قرار است روز جمعه در سفر به کرانه باختری رود اردن با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی دیدار کند.

بر اساس گزارش‌ها، بایدن از جمله قرار است به فلسطینیان وعده راه‌اندازی شبکه ۴جی تلفن همراه در کرانه باختری و نوار غزه تا یک سال دیگر را بدهد.


ایران اینترنشنال



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024