جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 13.07.2022, 21:36

کمک خیریه‌ای ۲۰ میلیارد دلاری بیل گیتس


رادیو فردا: بیل گیتس، یکی از ثروتمندترین افراد جهان، روز چهارشنبه ۲۲ تیر اعلام کرد که با توجه به نگرانی‌های عمیق در مورد وخامت وضع زندگی بسیاری از مردم تحت تاثیر پیامدهای بحران کرونا ۲۰ میلیارد دلار به بنیاد خیریه خود اهدا می‌کند تا بودجه سالانه آن افزایش يابد.

با احتساب این رقم و ۳.۱ میلیارد دلاری که وارن بافت، میلیاردر آمریکایی، ماه گذشته اهدا کرد دارایی بنیاد خیریه بیل و ملیندا گیتس به حدود ۷۰ میلیارد دلار افزایش می‌یابد که متناسب با ارزش‌گذاری روزانه سهام احتمالا بزرگترین موسسه خیریه جهان خواهد بود.

آقای گیتس در مقاله‌ای که در وبسایت این بنیاد منتشر شد ابراز امیدواری کرد: «افراد دیگری که صاحب ثروت و امتیازهای کلان هستند در این وضعیت خطیر پا پیش بگذارند».

بنیاد بیل و ملیندا گیتس قصد دارد بودجه سالانه خود را در مقایسه با دوران قبل از بحران کرونا حدود ۵۰ درصد افزایش داده و تا سال ۲۰۲۶ به حدود ۹ میلیارد دلار برساند. این بنیاد ابراز امیدواری کرد که با افزایش بودجه سالانه بتواند در بهبود آموزش‌وپرورش، کاهش فقر و حرکت سریع‌تر به سوی ریشه‌کن کردن بیماری‌های قابل پیشگیری و برابری جنسیتی که طی سال‌های اخیر متوقف شده است، کمک کند.

براساس آمارهای طرح توسعه سازمان ملل، از زمان شروع جنگ در اوکراین و افزایش شدید بهای انرژی و مواد غذایی، حدود ۷۰ میلیون نفر دیگر به جمعیت فقیر جهان افزوده شده است.

این آمارها نشان می‌دهد که ساکنان ناحیه بالکان، کشورهای اطراف دریای خزر و آفریقای سیاه بیش از سایر نقاط جهان تحت تاثیر این وضعیت قرار گرفته‌اند. برنامه جهانی غذا نیز در گزارش اخیر خود گفت جمعیت به شدت فقیر جهان از زمان شروع جنگ اوکراین ۲۵ درصد افزایش یافته و به ۳۴۵ میلیون نفر رسیده است.

بیل گیتس در بخش ديگری از مقاله خود گفت: «به رغم کند شدن و توقف برنامه‌های اجتماعی طی سال‌های اخیر من تلاش‌های قهرمانانه و فداکاری‌های بزرگی را در گوشه‌وکنار جهان می‌بینم و معتقدم که پیشرفت امکان‌پذیر است. ولی برای مقابله با بحران‌های بزرگ در جهان امروز همه ما باید اقدامات بیشتری انجام دهیم. امیدوارم با کمک بیشتر بتوانیم رنج و مصائب شدید مردم را کاهش دهیم و به اجرای هدف اصلی بنیاد که دادن امکان زندگی سالم و پربار به همگان است، کمک کنیم».

ملیندا فرنچ گیتس، همسر سابق بیل گیتس که به طور مشترک ریاست این بنیاد را برعهده دارد، گفت: افزایش بودجه بنیاد به احیای اقتصادی عادلانه و جهان‌شمول کمک خواهد کرد.

او در بیانیه‌ای افزود: «فعالیت‌های خیریه در کمک به مردم در سراسر جهان برای احیای زندگی خود پس از بحران کرونا و بازسازی زیرساخت‌های اجتماعی که تمامی اقشار و افراد آسیب‌پذیر را در برگیرد نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند».

مارک سوزمن، مدیرعامل بنیاد گیتس، روز دوشنبه در يک سمينار مجازی با عنوان «مصائب گرسنگی: بحران غذایی فزاینده در جهان» گفته بود که تحت تاثیر پیامدهای جنگ اوکراین دو دهه تلاش و پیشرفت متوقف شده است ولی افزایش تولیدات کشاورزی در اکثر نقاط جهان ادامه دارد.

او افزود: «ما ابزارها، علوم و فناوری‌های لازم را در اختیار داریم. آنچه که نیاز داریم اراده سیاسی و منابع مالی است».

به گفته آقای سوزمن، یکی از این منابع کمک‌های مالی نهادهای خیریه است. یکی از فعالیت‌های بنیاد خیریه گیتس ایجاد ارتباط بین تازه‌ترین پیشرفت‌های علمی در زمینه کشاورزی با کشورهای مساعد و توزیع دانه‌های ذرت و برنج مقاوم در برابر سیلاب در مناطقی است که بیش از همه نیازمند آن هستند.

مارک سوزمن در بخش دیگری از سخنرانی خود یادآوری کرد که فعالیت‌های خیریه محدودیت‌های خاص خود را دارد. او افزود که کشورهای ثروتمند در شرایط بحرانی فعلی نه تنها کمک‌های بشردوستانه خود را کاهش داده‌اند بلکه حتی به اندازه دهه گذشته در این زمینه مشارکت نمی‌کنند.

بیل گیتس در بخش دیگری از مقاله خود تاکید کرد که قطبی شدن سیاست داخلی آمریکا مهار بحران‌های بین‌المللی را دشوارتر کرده است.

او افزود: «تحت تاثیر قطبی شدن سیاست داخلی آمریکا بخش اعظم انرژی مردم صرف دفاع از موازین اولیه حقوق بشر، عدالت اجتماعی و راهکارهای دمکراتیک می‌شود. این باعث می‌شود که به گذشته بنگریم و توان سیاسی ما برای گفتگو، همکاری و توافق برای حل مشکلات بزرگ داخلی و بین‌المللی را کاهش می‌دهد».

او تصمیم دیوان عالی آمریکا برای لغو حق قانونی سقط جنین را «عقب‌گردی بزرگ برای برابری جنسیتی، سلامت زنان و پیشرفت عمومی بشریت» توصیف کرد و افزود: «عقب‌گردهای بالقوه بیشتر در این زمینه ترسناک است و سلامت و جان زنان، غیرسفیدپوستان و همه کسانی که به حاشیه رانده شده‌اند را به خطر می‌اندازد».



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024