جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 13.07.2022, 11:08

کمیته تحقیق: حمله به کنگره برنامه ترامپ بود


دویچه وله: نتایج اعلام شده از سوی “اشتفانی مورفی”، عضو کمیته کمیته تحقیق کنگره آمریکا درباره وقایع روز ۶ ژانویه ۲۰۲۱ کاملا واضح و روشن است: «پرزیدنت ترامپ در سخنرانی روز ششم ژانویه از هوادارانش خواست که به سوی ساختمان کنگره راهپیمایی کنند».

او افزود: «شواهد نشان می‌دهند که این یک فراخوان لحظه‌ای و خودجوش نبوده، بلکه یک استراتژی آگاهانه و از پیش‌تعیین شده از سوی رئیس جمهور وقت بوده است».

پیش از حمله به ساختمان کنگره، دونالد ترامپ از هوادارانش خواسته بود تا روز ششم ژانویه در واشنگتن حضور داشته باشند. به طور مشخص، موضوع به انتشار توئیتی از سوی ترامپ باز می‌گردد که در روز ۱۹ دسامبر منتشر شد. ترامپ نوشته بود: «اعتراض بزرگ واشنگتن در روز ششم ژانویه. اونجا باش، وحشی می‌شه!»

استفن آیرس، یکی از هواداران ترامپ در مقابل کمیته تحقیق شهادت داد که تصمیم نداشته به سوی ساختمان کنگره حرکت کند، اما بعد از سخنرانی ترامپ همه “ناراحت” شدند. آیرس افزود: «همه ما فکر می‌کردیم که ترامپ هم در راه‌پیمایی حضور خواهد داشت. او در سخنانش گفته بود که همراه ما است.»

آیرس در توضیحات خود می‌گوید که “فراخوان‌ها در شبکه‌های اجتماعی باعث حضور او در راه‌پیمایی ششم دسامبر شد.”  او جزو افرادی است که به ساختمان کنگره حمله کردند. آیرس می‌گوید که “کاملا بر این باور بوده که در انتخابات تقلب صورت گرفته است.” حال اما او دیگر بر این باور نیست، زیرا از شبکه‌های اجتماعی خارج شده و خود درباره موضوع‌ها تحقیق می‌کند.

کمیته تحقیق همچنین به نقش گروه‌های راست‌گرای افراطی همچون گروه “سوگند‌داران” (Oath Keepers) در حمله به ساختمان کنگره پرداخت. جیسون فن تاتن‌هو، سخنگوی پیشین گروه “سوگند‌داران” در مقابل کمیته تحقیق، شهادت داد و گفت: «این گروه دوست ندارد که به عنوان یک گروه شبه‌نظامی شناخته شود، اما واقعیت این است که آنها یک گروه شبه‌نظامی خشونت‌گرا هستند. این گروه روز ششم ژانویه واقعا نشان داد که چیست.»

کمیته تحقیق کنگره آمریکا همچنین به دونالد ترامپ نسبت به “تاثیرگذاری و اعمال نفوذ” بر روی شاهدان هشدار داد. لیز چینی، نماینده جمهوری‌خواه عضو کمیته تحقیق در این جلسه گفت که دونالد ترامپ تلاش کرده تا با یکی از شهود قبل از اینکه شهادت بدهد، تماس بگیرد. به گفته چینی، این شاهد اما از پاسخ به تماس ترامپ خودداری کرده و وکیلش را نیز در جریان امر قرار داده است.

عضو کمیته تحقیق کنگره آمریکا هشدار داد: «بگذارید یک‌بار دیگر بگویم؛ ما هر تلاشی برای تاثیرگذاری بر روی شهود را بسیار جدی می‌گیریم.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024