جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 13.07.2022, 9:42

رئیس جمهور سریلانکا به مالدیو گریخت


در میان تظاهرات گسترده ضددولتی در سریلانکا به دلیل بحران اقتصادی، گوتابایا راجاپاکسه رئیس جمهور، با هواپیمای نظامی از کشور گریخته و وارد مالدیو شده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، نیروی هوایی سریلانکا تأیید کرده است که هواپیمای نظامی برای رئیس جمهور راجاپاکسه، همسرش و دو افسر امنیتی برای پرواز به مالدیو، در اختیار آنها قرار داده شده است.

هنوز مشخص نیست که آیا گوتابایا راجاپاکسه در مالدیو خواهد ماند یا صرفا از این کشور به عنوان یک محل موقت قبل از پرواز به مقصد دیگری استفاده می کند.

بی‌بی‌سی دریافته که رئیس سریلانکا حوالی ساعت ۳:۰۰ صبح به وقت محلی (۲۲:۰۰ سه‌شنبه شب به وقت گرینویچ) وارد ماله، پایتخت مالدیو، شده است.

خروج او به چند دهه حاکمیت خاندان راجاپاکسه بر سریلانکا پایان می‌دهد.

او بعد از یورش جمعیت معترضان به کاخ ریاست جمهوری در روز شنبه پنهان شده بود.

آقای راجاپاسکه پیشتر در میان اعتراضات قول داده بود امروز چهارشنبه ۱۳ ژوئیه (برابر با ۲۲ تیر) استعفا دهد.

به گفته منابع مطلع، باسیل راجاپاکسه، وزیر سابق دارایی و برادر رئیس جمهور، هم از کشور خارج شده است. گفته می شود او راهی آمریکاست.

با انتشار خبر خروج رئیس جمهور، معترضان در محوطه اصلی محل اعتراضات در کلمبو، پایتخت، با سر و صدای زیاد جشن گرفتند.

عصر سه‌شنبه به تدریج هزاران نفر در این پارک جمع شده بودند تا خبر استعفای رئیس جمهور ۷۳ ساله را بشنوند.

معترضان می‌گفتند که اگر رئیس جمهور و نخست وزیر او قدرت را ترک نکنند، اعتراضات گسترش خواهد یافت. انتظار می‌رود نخست وزیر آقای راجاپاکسه هم کناره‌گیری کند.

مردم سریلانکا دولت راجاپاکسه را به خاطر بدترین بحران اقتصادی چند دهه اخیر مقصر می‌شناسند.

قطع مکرر برق و کمبود مواد اولیه مثل سوخت، آذوقه و دارو از ماه‌ها پیش زندگی را برای آنها دشوار کرده است.

رهبر سریلانکا تا زمانی که رئیس جمهور است از مصونیت برخوردار است. تصور می شود او می‌خواست پیش از کناره‌گیری از کشور بگریزد تا تحت پیگرد قرار نگیرد.

خروج او خطر ایجاد خلاء قدرت را به دنبال دارد، به خصوص در شرایطی که کشور نیازمند یک دولت موثر برای کمک به شروع روند بهبود اقتصادی است.

سیاستمداران سایر احزاب مشغول بحث درباره تشکیل یک دولت اتحاد ملی هستند اما معلوم نیست به توافق نزدیک باشند. به علاوه روشن نیست واکنش عمومی به طرح مورد نظر این گروه چه خواهد بود.

براساس قانون اساسی در صورت استعفای رئیس جمهور، این نخست وزیر، رانیل ویکرِمِسینگه، است که باید به عنوان رئیس موقت دولت عمل کند. او در پارلمان نائب رئیس جمهور به حساب می‌آید.

با این حال آقای ویکرمسینگه هم به شدت مورد خشم است. معترضان روز شنبه اقامتگاه خصوصی او - درحالی که خانه نبود - را به آتش کشیدند. او گفت که استعفا خواهد داد تا راه برای تشکیل یک دولت وحدت باز شود اما تاریخی ارائه نکرد.

کارشناسان قانون اساسی می‌گویند به این ترتیب محتمل‌ترین شخص به عنوان کفیل ریاست جمهوری رئیس پارلمان خواهد بود. با این حال ماهیندا یاپا آبیاواردِنا از متحدان خانواده راجاپاکسه است و معلوم نیست افکار عمومی او را بپذیرد.

هر کسی کفیل ریاست جمهوری شود ۳۰ روز وقت دارد انتخاباتی برای گزینش رئیس جمهور تازه از میان اعضای پارلمان برگزار کند. برنده آن رای‌گیری تا اواخر سال ۲۰۲۴ که پایان دوره آقای راجاپاکسه خواهد بود در قدرت می‌ماند.

همچنین جنبش اعتراضی که سریلانکا را در آستانه تحولات بنیادین قرار داده رهبری ندارد که بخواهد سکاندار کشور شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024