جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 12.07.2022, 19:29

پنتاگون: رهبر گروه داعش در سوریه کشته شد


وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا «پنتاگون» از کشته شدن سرکرده گروه «داعش» در سوریه طی حمله پهپادی آمریکا خبر داد.

به گزارش العربیه، سرهنگ دیو ایستبرن، سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی در وزارت دفاع آمریکا، سه‌شنبه ۲۱ تیر به «فرانس‌پرس» گفت که ماهر العقال، رهبر گروه داعش در سوریه سوار بر موتورسیکلت در نزدیکی جندریس، در شمال غرب سوریه طی حمله پهپادی کشته و یکی از دستیاران ارشد او نیز به شدت زخمی شد.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا «سنتکام» نیز با صدور بیانیه‌ای گفت ماهر العقال، یکی از پنج فرمانده ارشد داعش و رهبر این گروه در سوریه است که در این حمله پهپادی کشته شده و دستیار نزدیکش که او را همراهی می‌کرده نیز در این حمله که در روز سه‌شنبه 21 تیر انجام شد، به‌ شدت زخمی شده است.

در این بیانیه همچنین آمده است که طرح‌ریزی دقیقی برای این حمله پهپادی جهت حصول اطمینان از مفقیت‌آمیز بودن انجام شده است و همچنین گزارش‌های اولیه درباره این حمله نشان می‌دهد که این اقدام خسارت‌های جانی در میان غیرنظامیان در پی نداشته است.

در گزارش مقامات نظامی آمریکا همچنین آمده است که ماهر العقال مسئول تلاش‌ها برای توسعه شبکه‌های وابسته به گروه داعش در خارج از سوریه و عراق بوده است.

به گفته سرهنگ جو بوچینو، سخنگوی سنتکام، این حمله پهپادی تاکیدی بر تعهد ثابت سنتکام به تداوم مبارزه با داعش و تلاش برای شکست دادن آن است.

او گفت که ادامه مبارزه با داعش و هدف قرار دادن رهبران آن توانایی این گروه برای طرح‌ریزی عملیات‌های بیشتر و انجام حملات تروریستی در سطح جهانی را مختل می‌کند.

سخنگوی سنتکام افزود که داعش همچنان تهدیدی علیه ایالات متحده و شرکای آن در منطقه به شمار می‌رود.

او تاکید کرد که سنتکام به حضور مقتدرانه و پایدار خود در منطقه ادامه داده و با تهدیدات علیه امنیت منطقه مقابله خواهد کرد.

«حمله بی‌سابقه و قوی»

در این رابطه رامی عبدالرحمن، مدیر دیدبان حقوق بشر سوریه به «العربیه» گفت: «ماهر العقال به همراه یکی از دستیارانش در حمله هوایی آمریکا کشته شد و کشته شدن او، ضربه بی‌سابقه و قوی به گروه «داعش» به شمار می‌آید.»

ابو إبراهيم الهاشمی القرشی خود را منفجر کرد

این حمله پهپادی پنج ماه پس از آن صورت گرفت که ابو‌ابراهیم الهاشمی القرشی، رهبر وقت گروه «داعش» در جریان عملیات هلی‌برد آمریکا در سوریه خود را منفجر کرد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در آن زمان اعلام کرد که کشورش با کشته‌شدن ابوابراهیم الهاشمی القرشی، سرکرده داعش که در جریان عملیات هلی‌برد یگان کماندویی آمریکا در سحرگاه 3 فوریه در خانه‌ محل اقامت خود و خانواده‌اش در سوریه، اقدام به منفجر کردن خود کرد، « تهدید تروریستی بزرگی» را از میان برداشت.

بایدن در سخنرانی تلویزیونی از کاخ سفید گفت که ایالات متحده با این عملیات که توسط یگانی از نیروهای ویژه آمریکا در شهرک اطمه در منطقه ادلب در شمال غرب سوریه انجام شد، « تهدید بزرگ تروریستی در جهان را از میان برد.»

کشته شدن الهاشمی القرشی همچنین بزرگترین شکست برای این گروه تروریستی از زمان کشته شدن ابوبکر البغدادی، رهبر سابق آن در 27 اکتبر 2019 در عملیات مشابه آمریکا در منطقه ادلب بود.

«آخرین اقدام بزدلانه»

بایدن همچنین افزود: «در حالی که سربازان ما برای دستگیری او در حال پیش‌روی بودند، این تروریست در آخرین اقدام بزدلانه خود و بدون توجه به جان خانواده یا سایر افراد حاضر در آن ساختمان، به‌جای روبرو شدن با عدالت به خاطر جنایاتی که مرتکب شده، تصمیم گرفت خود را منفجر کند.»

سخن بایدن در اشاره به این بود که القرشی همانند سلف خود البغدادی، با اقدام انتحاری چندین نفر از اعضای خانواده‌اش را نیز به همراه خود کشته است.

قابل توجه است که کشته شدن ماهر العقال ضربه دیگری به تلاش‌های «داعش» است که به‌دنبال از دست دادن کنترل بر مناطق وسیعی از خاک سوریه، همچنان برای سازماندهی مجدد خود در این مناطق تلاش می‌کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024