جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 12.07.2022, 8:21

چه کسی پشت حملات سایبری اخیر به ایران است؟


شبکه جهانی «بی‌بی‌سی» در مقاله‌ای به گمانه‌زنی درباره منشاء گروه هکری «گنجشک درنده» که در ماه‌های اخیر مسئول چندین حمله سایبری سطح بالا به رژیم ایران بوده پرداخته است.

به گفته این خبرگزاری، به ندرت پیش می‌آید که حملات سایبری منجر به خسارات فیزیکی شود، اما «گنجشک درنده» با حمله به مجتمع فولاد مبارکه اصفهان موفق شد بخشی از این کارخانه را به آتش بکشد.

«گنجشک درنده» اعلام کرد این یکی از سه حمله‌ای بود که در ۲۷ ژوئن در واکنش به «اقدامات متجاوزانه» جمهوری اسلامی انجام داد، و افزود این شرکت‌ها تحت تحریم‌های بین‌المللی هستند، و با وجود محدودیت‌ها به کار خود ادامه می‌دهند.

این گروه هکری در اکتبر سال گذشته مسئولیت از کار انداختن سیستم پرداخت جایگاه‌های سوخت ایران را بر عهده گرفت. آنها همچنین مسئول هک بیلبوردهای دیجیتالی در جاده‌ها بودند که پیغام «خامنه‌ای، بنزین ماکو؟» روی آن نقش بست.

به گفته «بی‌بی‌سی»، با نظر به این عملیات‌های پیشرفته سایبری، کارشناسان حدس می‌زنند که «گنجشک درنده» یک تیم هکری حرفه‌ای است که کاملاً تحت نظارت و هدایت دستگاه‌های دولتی و نظامی و امنیتی قرار دارد.

به گفته کارشناسان، گرچه «گنجشک درنده» ادعا می‌کند که گروهی «هکتیویست» است، به این معنی که آنها کنشگرانی مستقل هستند که از طریق کار هکری اهداف خود را پیش می‌برند، اما با توجه به پیچیدگی و تأثیر بالای آنها، کارشناسان بر این باورند که این گروه توسط یک کشور هدایت یا حمایت مالی می‌شود.

کارشناسان به «بی‌بی‌سی» گفته‌اند که نام این گروه، که الهام‌گرفته از نام یک گروه سایبری بدنام وابسته به حکومت ایران یعنی «گربه ملوس» است، می‌تواند سرنخی در این باره به ما بدهد که کدام کشور یا کشورها می‌توانند پشت سر «گنجشک درنده» باشند.

به گفته آنها، با بررسی الگوی حملات «گربه ملوس»، و اینکه تاکنون چه کشورهایی را مورد حمله سایبری قرار داده است، احتمالا بتوان هویت واقعی بازیگران پشت این گروه سایبری را حدس زد.


منبع: العربیه



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024