جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 12.07.2022, 8:40

جهان در برابر تشدید سرکوب در ایران سکوت نکند


اگر جامعه جهانی نگاه خود را به شرایط موجود در ایران تغییر ندهد،سرکوب حاکمیت در آینده بیشتر می‌شود

کمتر از یک ماه پس از تغییر رئیس اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، سرکوب مخالفان در کشور شدت گرفته است.

هادی قائمی، مدیر کمپین حقوق بشر در ایران با اشاره به برخورد‌های اخیر حاکمیت با فعالان مدنی و سیاسی گفت: «رئیس جدید اطلاعات سپاه، مشت آهنین حکومت را گره کرده تا با تمام قدرت قهری خود علیه گسترش روزافزون فعالیت‌های مدنی بایستد و تلاش فعالان حقوق بشری علیه سیاست‌های سرکوبگر حاکمیت و وادار کردن مقامات جمهوری اسلامی ایران را به پاسخگویی، درهم شکند».

به گفته هادی قائمی «اکنون زمان آن فرا رسیده که سازمان ملل و جامعه بین‌المللی از جمله دولت ایالات متحده، صراحتا و با قاطعیت، رفتار حاکمیت جمهوری اسلامی ایران در جهت تشدید خفقان و حذف مخالفان را محکوم کنند».

هادی قائمی خطاب به جامعه بین‌المللی گفت: «در دورانی که مردم ایران جسورانه برابر ناملایمات ایستاده‌اند و نمی‌خواهند که برابر تبعیض و نابرابری آشکار عقب بنشینند، سکوت جامعه بین‌المللی علیه رفتار سرکوبگرانه حاکمیت، نشان دادن چراغ سبز به بدترین ناقضان حقوق بشر است».

در آخرین هفته‌ تیرماه سال ۱۴۰۱، حداقل ۱۳ نفر از فعالان جامعه مدنی ایران به شکل خودسرانه بازداشت شده‌اند و یا برای اجرای احکامی که پیش‌تر برایشان صادر شده بود، بدون رعایت مقررات موجود به زندان کشانده شدند. گروهی از دادخواهان کشته‌شدگان آبان‌۹۸ و همچنین برخی سینماگران شناخته شده ایرانی از بازداشت‌شدگان اخیر بودند.

اواخر خردادماه ۱۴۰۱ و در پی ترور چند تن از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، حسین طائب به طور ناگهانی از سمت خود به عنوان رئیس سازمان اطلاعات سپاه برکنار شد و محمد کاظمی که سابقاً ریاست واحد ضداطلاعات سپاه را بر عهده داشت، جایگزین طائب شد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، چندی پس از تغییر غیرمنتظره در قدرتمندترین سطح دستگاه امنیتی و اطلاعاتی، به مقامات امنیتی و قضایی دستور داد تا شدت سرکوب را به اندازه سال‌های ابتدایی استقرار حکومت جمهوری اسلامی در ایران، افزایش دهند؛ سال‌هایی که هزاران نفر از مخالفان به دست مقامات جمهوری اسلامی ایران اعدام شدند.

علی خامنه‌ای در سخنرانی اخیر خود در تاریخ هفتم خرداد ۱۴۰۱ گفته بود: «خدای سال ۶۰، همان خدای امسال است؛ خدای دوران‌های سختی و دوران‌های گوناگون یکی است، همه‌ی سنّت‌های الهی هم سر جایش است».

در روزهای اخیر نگرانی‌ها درباره شدت گرفتن خشونت‌ها و بازداشت‌های احتمالی در روز ۲۱تیرماه ۱۴۰۱ بالا گرفته است؛ فعالان حقوق زنان که مخالف قانون حجاب اجباری هستند، اعلام کردند در این روز (۲۱تیرماه) بدون حجاب در فضای عمومی شهرها حضور پیدا می‌کنند. اعلام این کمپین عمومی و دعوت به این نافرمانی مدنی در واکنش به فراخوان حکومت مبنی بر اعلام روز ۲۱ تیرماه به عنوان «روز ملی حجاب و عفاف» صورت گرفته است.

روز دوشنبه ۲۰ تیرماه  ۱۴۰۱ نیز دهها تن از مدافعان برجسته حقوق زنان در بیانیه مشترکی اعلام کردند که «نامگذاری روز ۲۱ تیر از سوی حکومت جمهوری اسلامی به عنوان روز حجاب و عفاف، بهانه‌ای برای نشانه‌گذاری جدید سرکوب بیشتر مردم و به‌طور خاص زنان ایرانی است».

دادخواهان و کارگردانان سرشناس سینما در میان بازداشت‌شدگان

در روزهای گذشته حداقل ۱۳ نفر از فعالان مدنی و دادخواهان به شکل خودسرانه دستگیر و یا جهت اجرای حکم به زندان فرستاده شدند. اغلب این افراد در جریان یورش ناگهانی ماموران امنیتی به منازل خود دستگیر شدند و پس از دستگیری به مکان‌های نامعلومی برده شده و از دسترسی به وکیل و خانواده محروم بوده‌ و هستند. اسامی افراد دستگیر شده (که تا روز ۲۱تیرماه ۱۴۰۱ به تایید کمپین حقوق بشر رسیده) به شرح زیر است:

ناهید شیرپیشه، مادر پویا بختیاری از کشته‌شدگان آبان‌۹۸ به همراه برادر همسرش، مهرداد بختیاری، روز ۲۰ تیرماه ۱۴۰۱ بازداشت شد. مونا بختیاری، فرزند ناهید شیرپیشه، در ویدیویی که پس از دستگیری اعضای خانواده‌اش منتشر کرد گفت: «ماموران در را شکسته و به زور وارد خانه شده اند…». منوچهر بختیاری، همسر ناهید شیرپیشه نیز به دلیل دادخواهی  فرزندش در زندان به سر می برد.

در همین روز (۲۰تیرماه ۱۴۰۱) تعداد دیگری از خانواده‌های دادخواهان به شکل خودسرانه دستگیر شدند؛ سعید دامور، برادر وحید دامور از کشته‌شدگان آبان‌۹۸، ایران اللهیاری، مادر مهرداد معین‌فر از کشته‌شدگان آبان‌۹۸، محبوبه رمضانی، مادر پژمان قلی‌پور از کشته‌شدگان آبان‌۹۸، سکینه احمدی، مادر ابراهیم کتابدار، از کشته‌شدگان آبان‌۹۸، رحیمه یوسف‌زاده، مادر نوید بهبودی، از کشته‌شدگان آبان‌۹۸ و سمیه جعفرپور، خواهر محسن جعفرپور، از کشته‌شدگان آبان‌۹۸

همچنین محمد رسول اف و مصطفی آل احمد، کارگردانان سینما، روز جمعه ۱۷ تیرماه ۱۴۰۱ بازداشت شدند. این دو فیلمساز به دلیل تنظیم بیانیه‌ای با عنوان «تفنگت را زمین بگذار» که به امضای صدها سینماگر ایرانی رسید و در آن خواسته شده بود تا نیروهای قهری حاکمیت در برخورد با مردم سلاح‌های خود را کنار بگذارند. این دو فیلمساز به «التهاب‌آفرینی» و «برهم‌زدن امنیت روانی جامعه» متهم شده‌اند. جعفر پناهی کارگردان شناخته شده سینما نیز روز ۲۰ تیرماه در حالی بازداشت شد که پیگیر بازداشت محمد رسول اف بود. جعفر پناهی از حامیان کمپین «تفنگ را زمین بگذار» بود.

روز دوشنبه ۲۰تیرماه عسل محمدی، فعال کارگری، برای گذراندن دوره حبس یک ساله خود به زندان اوین رفت و ابوالفضل نژادفتح، دانش آموخته انسان‌شناسی و فعال صنفی-دانشجویی دانشگاه تهران و از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸  جهت اجرای حکم ۳ سال و ۸ ماه خود در حالی به زندان اوین مراجعه کرد.

هادی قائمی مدیر کمپین حقوق بشر در ایران، با اشاره به رفتارهای ناقض حقوق بشر حاکمیت جمهوری اسلامی گفت: «مردم ایران که مدت‌ها در گروگان یک حاکمیت خشن و ارتجاعی بوده‌اند، جان خود را برای اعلام مخالفت با رفتارهای حاکمیت به خطر می‌اندازند، در این میان حکومت شهروندان خارجی بیشتری را به بهانه‌های واهی و بی‌اساس دستگیر می‌کند تا از آنها به عنوان ابزار چانه‌زنی در مذاکرات بین‌المللی استفاده کند».

هادی قائمی با اشاره به اینکه «سکوت جامعه بین‌المللی باعث شده تا شمار شهروندان ایرانی و خارجی‌ محبوس در ایران بالاتر برود» گفت: «ادامه وضع موجود آینده‌ای سیاه و خفقان‌آورتر از اکنون را پیش چشم می‌گذارد، مگر جامعه جهانی زاویه نگاه خود را به شرایط موجود در ایران تغییر دهد».



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024