جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 11.07.2022, 12:00

بازداشت‌ها ادامه دارد؛ جعفر پناهی هم بازداشت شد


بازداشت سنیماگران مستقل و فعالان سیاسی منتقد در ایران ادامه دارد. براساس خبرهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، جعفر پناهی کارگردان سرشناس ایرانی نیز بازداشت شده است.

آقای پناهی به همراه گروهی از سینماگران برای پیگیری بازداشت محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌ احمد کارگردانان ایرانی به دادسرای زندان اوین مراجعه کرده بود که به هنگام خروج از دادسرا، بازداشت شد.

علاوه بر آقای پناهی، چند تن از اعضای خانواده‌های دادخواه از جمله ناهید شیرپیشه، مادر پویا بختیاری نیز صبح دوشنبه ۲۰ تیرماه ۱۴۰۱ بازداشت شده‌اند. پدر پویا بختیاری هم در زندان دوره حبس خود را سپری می‌کند.

کانال تلگرامی ۱۵۰۰تصویر نوشته است: «امروز صبح به خانه‌ی چندین نفر از خانواده‌های دادخواه آبان حمله کرده‌ و آنها را بازداشت کرده‌اند. سعید دامور برادر وحید دامور، از کشته‌شدگان آبان۹۸ از جمله کسانی است که امروز بازداشت شد. همچنین در جریان این حمله ماموران حکومت، مادر وحید را مورد ضرب و شتم قرار دادند. ناهید شیرپیشه، مادر پویا بختیاری از کشته‌شدگان آبان ۹۸، را هم بازداشت کردند.»

هم‌چنین گزارش‌ها حاکی است، ماموران امنیتی در منطقه شهر قدس تهران، مادران پژمان قلیپور، نوید بهبودی و ابراهیم کتابدار، از کشته‌شدگان آبان ۹۸ را به جرم دادخواهی، بازداشت کرده‌اند.

اعضای خانواده‌های قربانیان آبان که امروز بازداشت شدند:

ناهید شیرپیشه و مهرداد بختیاری، مادر و عموی پویا بختیاری، سکینه احمدی مادر ابراهیم کتابدار، رحیمه یوسف زاده مادر نوید بهبودی، محبوبه رمضانی مادر پژمان قلی پور، سعید دامور برادر وحید دامور و سمیه جعفرپناه، خواهر محسن جعفرپناه، طلعت مشکی مادر محسن جعفرپناه، ایران الهیاری مادر مهرداد معین‌فر و زینب محمدی مادر محمد طاهری.

به گزارش هرانا، بازداشت سکینه احمدی، رحیمه یوسف زاده و محبوبه رمضانی در منزل شخصی خانم یوسف زاده در تهران و بازداشت سعید دامور در منزل شخصی وی در کرج صورت گرفته است. همچنین گفته می‌شود بازداشت مهرداد بختیاری پس از انتشار ویدیویی در خصوص نحوه بازداشت خانم شیرپیشه و انتشار تصاویری از قفل شکسته در منزل او صورت گرفته است.

جعفر پناهی روز شنبه ۱۸ تیرماه در واکنش به بازداشت محمد رسول‌اوف و مصطفی آل‌احمد، دو سینمتگر ایرانی در اینستاگرام نوشت:

«وقتی حکومتی به بن‌بست سیاسی و اقتصادی می‌رسد، تحمل هیچگونه مبارزه مدنی را ندارد. با تصور سرکوب و ایجاد بحران، چنین می‌پندارد که می‌تواند افکار عمومی را از مشکلات اصلی منحرف ساخته و چند صباحی بر عمر خود بیافزاید.
مگر در بیانیه‌ی “تفنگت را زمین بگذار” چه در خواست غیر قانونی بوده که اکنون دو تن از عزیزان سینماگر - محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد - به جرم امضا آن بازداشت شده‌اند؟! آیا تشویق به پرهیز از خشونت جرم است؟ خشونتی که در چهل و سه سال گذشته بارها و بارها شاهد آن بوده‌ایم و هستیم.
اما این بار حکومت علاوه بر تشویش اذهان عمومی و تبلیغ علیه نظام، برچسب “مرتبطین به ضد انقلاب” را هم به اتهامات واهی خود افزوده تا در آینده بتواند راه را برای اتهام جاسوسی باز کند. باید به این کوته‌بینان گفت؛ جاسوسی همان‌طور که ثابت و نمونه‌های بسیار آن دیده شده، شغل شریف رده‌های بالای حکومتی، نزدیکان و مجیزگویان است نه هنرمندان!»

آقای پناهی هم از امضاکنندگان بیانیه  «تفنگت را زمین بگذار» بود. این بیانیه را جمعی از سینماگران ایران در جریان اعتراضات مردم آبادان که پس از فروریزی ساختمان متروپل آبادن به‌وجود آمد، نوشتند و در آن از نظامیان کشور خواستند که به سرکوب مردم پایان داده و به آغوش ملت بازگردند.

دو روز پیش - شنبه ۱۸ تیراماه - صدها سینماگر و فعال فرهنگی جمله پناهی در بیانیه‌ای با محکوم کردن سرکوب و فشار مستمر به سینماگران، خواستار آزادی «فوری و بی‌قید و شرط» رسول‌اف و آل‌احمد شدند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024