جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 10.07.2022, 18:20

خطر گرسنگی میلیون‌ها غیرنظامی در سوریه


میلیون‌ها نفر در اردوگاه‌های آوارگان در ادلب به‌دلیل اینکه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید سازوکار انتقال کمک‌های بشردوستانه از گذرگاه جلوه‌گوزو به سوریه توسط روسیه وتو شد، در خطر گرسنگی قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، این آوارگان با فرار از حملات رژیم بشار اسد و حامیان وی به مرز استان ادلب با ترکیه پناه آورده و در شرایط بسیار سخت در چادرهایی که با امکانات محدود ساخته شده‌اند، به سر می‌برند.

کمک‌های بین‌المللی به سوریه از سال ۲۰۱۴ با سازوکاریی که با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد مجاز شده است، انجام می‌شد.

به‌ویژه تقریبا 5 میلیون آواره در ادلب واقع در شمال غرب سوریه با این کمک‌های بشردوستانه که از گذرگاه جلوه‌گوزو در استان حتای ترکیه به گذرگاه باب‌الهوا منتقل می‌شد، نیازهای اساسی خود را تامین می‌کردند.

روسیه نیز می‌خواهد این کمک‌ها از طریق رژیم اسد ارسال شود و در 8 ژوئیه قطعنامه تمدید سازوکار انتقال کمک‌های بشردوستانه از گذرگاه جلوه‌گوزو به سوریه را وتو کرد.

این اقدام روسیه باعث نگرانی میلیون‌ها غیرنظامی که با گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کنند، شد.

ام عبدالله، یکی از ساکنان اردوگاه‌های آوارگان در ادلب در گفت‌وگو با خبرنگار آناتولی اظهار داشت: در صورت توقف انتقال کمک‌های بشردوستانه از گذرگاه جلوه‌گوزو، فقرایی که در شرایط دشوار زندگی می‌کنند، از گرسنگی می‌میرند.

او تصریح کرد: بسیاری از ساکنان منطقه با زباله‌هایی که جمع‌آوری می‌کنند، امرار معاش می‌کنند. همسایگان به یکدیگر کمک می‌کنند. در اینجا از گرمای هوا رنج می‌بریم. دسترسی به آب نداریم تا حمام کنیم. دیگر خسته شدیم.

سمیه احمد، یکی دیگر از ساکنان این اردوگاه‌ها نیز گفت: تمام کمک‌ها مانند مواد غذا، دارو و تجهیزات پزشکی از طریق باب‌الهوا منتقل می‌شود. قطع کمک‌ها باعث بحران می‌شود. نیروهای رژیم اسد خانه‌های ما را اشغال کردند. نمی‌توانیم بازگردیم. یک بسته غذایی، یک کیسه نان، همه آنها از این گذرگاه ارسال می‌شود.

محمد عبدالکریم نیز متذکر شد: ۹۰ درصد مردم منطقه فقیر هستند. مردم پولی برای خرید دارو ندارند. اگر باب‌الهوا برای انتقال کمک‌های بشردوستانه بسته شود، بروز بحران انسانی در منطقه اجتناب ناپذیر خواهد بود. مردم سعی دارند با کمک‌هایی بشردوستانه زندگی کنند.

عبدالکریم با بیان اینکه رژیم اسد و روسیه برای جلوگیری از ارسال کمک‌های بشردوستانه تلاش زیادی انجام می‌دهند، افزود: اگر این کمک‌ها از طریق رژیم اسد ارائه شود، به ما فقط ۱۰ درصد آن داده می‌شود. ما به‌عنوان مردم منطقه نمی‌خواهیم گذرگاه باب‌الهوا بسته شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024