جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 09.07.2022, 7:19

چرا لاوروف کنفرانس گروه ۲۰ با ناراحتی ترک کرد؟


سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز جمعه هشتم جولای (۱۷ تیر) پس از آن کنفرانس جی ۲۰ یا بیست اقتصاد بزرگ جهان را با خشم ترک کرد که قدرت‌های غربی از تهاجم نظامی مسکو بر اوکراین، انتقاد کردند.

به گزارش صدای آمریکا، کنفرانس جی ۲۰ در جزیره مالی اندونزی برگزار شده است و روسیه نیز عضویت این گروه را دارد.

واشنگتن و متحدانش حملهٔ روسیه را قبل از این نشست محکوم کردند. به گفته انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، متحدین غربی در پشت در‌های بسته در حضور لاوروف، به طور گسترده تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین را محکوم کردند.

بلینکن گفته است که اعضای گروه جی ۲۰ در این کنفرانس خواهان پایان تهاجم روسیه بر اوکراین شدند.

پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین که ۲۴ فوریه سال جاری میلادی آغاز شد، این نخستین بار است که دیپلمات‌های ارشد ایالات متحده و روسیه در کنفرانس جی ۲۰ با سایر وزیران خارجه کشور‌های عضویت این گروه شرکت کرده‌اند.

اندونزی که میزبان این کنفرانس است، نیز از روسیه خواسته است تا منازعه اوکراین باید از طریق مذاکره حل و فصل شود.

اما دیپلمات‌ها گفته‌اند که لاوروف در حالی این کنفرانس را ترک کرد که آنالنا بیربوک، وزیر خارجه آلمان، از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین انتقاد کرد.

به گفته دیپلمات‌ها، لاوروف قبل از این که دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، از طریق آنلاین در کنفرانس جی ۲۰ صحبت کند، این کنفرانس ترک کرد.

در همین حال، لاوروف به خبرنگاران گفته است که “شرکای غربی ما تلاش می‌کنند تا در مورد مشکلات اقتصادی جهان صحبت نکنند. آنان در صحبت‌هایشان از همان آغاز به انتقاد شدید از روسیه پرداختند.”

بلینکن از ملاقات با لاوروف اجتناب کرد و در عوض روسیه را به ایجاد یک بحران جهانی غذا متهم کرد و از مسکو خواست تا اجازه بدهد که محموله‌های غلات از اوکراین جنگ زده به خارج از آن کشور انتقل داده شود.

لاوروف به خبرنگاران گفته بود که روسیه برای گفتگو “در پی” واشنگتن نخواهد دوید، زیرا به گفته او، روسیه نه، بلکه ایالات متحده تماس با مسکو را کنار گذاشته است.

به گفته دیپلمات‌های حاضر در کنفرانس جی ۲۰، بلینکن خطاب به مقام‌های روسیه در پشت در‌های بسته گفته است: “به همکاران روسی ما: اوکراین کشور شما نیست. غلات آن غلات شما نیست. چرا بنادر را مسدود کرده‌اید؟ باید اجازه انتقال غلات را بدهید.”



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024