جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 09.07.2022, 9:00

واکنش‌ها به بازداشت مصطفی تاج‌زاده و دو سینماگر ایران:

جاسوسی شغل شریف رده‌های بالای حکومتی است


جعفر پناهی:
وقتی حکومتی به بن‌بست سیاسی و اقتصادی می‌رسد، تحمل هیچگونه مبارزه مدنی را ندارد. با تصور سرکوب و ایجاد بحران، چنین می‌پندارد که می‌تواند افکار عمومی را از مشکلات اصلی منحرف ساخته و چند صباحی بر عمر خود بیافزاید.
مگر در بیانیه‌ی “تفنگت را زمین بگذار” چه در خواست غیر قانونی بوده که اکنون دو تن از عزیزان سینماگر - محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد - به جرم امضا آن بازداشت شده‌اند؟! آیا تشویق به پرهیز از خشونت جرم است؟ خشونتی که در چهل و سه سال گذشته بارها و بارها شاهد آن بوده ایم و هستیم.
اما این بار حکومت علاوه بر تشویش اذهان عمومی و تبلیغ علیه نظام، برچسب “مرتبطین به ضد انقلاب” را هم به اتهامات واهی خود افزوده تا در آینده بتواند راه را برای اتهام جاسوسی باز کند. باید به این کوته‌بینان گفت؛ جاسوسی همان‌طور که ثابت و نمونه‌های بسیار آن دیده شده، شغل شریف رده‌های بالای حکومتی، نزدیکان و مجیزگویان است نه هنرمندان!

زیباکلام: خاتمی سکوت نکند

عدم موفقیت دولت آقای رئیسی در  اقتصاد، مذاکرات برجام و سیاست خارجی، حالا دارد در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی هم ظاهر می‌شود. بازداشت تاجزاده و سینماگران، روی دیگر به‌راه انداختن بگیر و ببندهای حجاب است. از تندروها به‌جز اعمال زور و خشونت انتظار دیگری نمی‌رود. اما آقای خاتمی نبایستی سکوت کنند.

جامعه نو:

گرفتار کردن یک یا چند نفر برای ترسیدن بقیه و کیسه کردن ماست‌ها، کار حکومت را به سامان نمی‌رساند. مشکل شما، فعالان نشان‌دار سیاسی نیستند و گرفتاری‌تان در جامعه است: کارگر و معلم و بازنشسته‌اند که دیگر خوقی ندارند، فعال سیاسی دنبال نمی‌کنند و ماستی هم برای کیسه شدن ندارند!

مهدی نصیری:

بازداشت سید مصطفی تاج‌زاده که علیرغم ۷ سال زندان کشیدن (بدون هیچ جرمی) در جمهوری اسلامی، همچنان از اصلاحات و پرهیز از خشونت سخن می‌گفت و در برابر براندازان می‌ایستاد، معنایی جز ناتوانی حاکمیت در تشخیص مصالح خود، مردم و ایران ندارد.

ابوالفضل قدیانی:

جمعه شب خبر دستگیری برادر عزیز مصطفی تاجزاده منتشر شد .نظام استبداد دینی به ریاست علی خامنه‌ای مستبد امروز ایران و اعوان وانصارش بالاخره نتوانستند انتقادهای مشفقانه و مصلحانهٔ مصطفی را تحمل کنند. او سعی و کوشش فراوانی جهت اصلاح ساختاری نظام به کار می برد و صادقانه خواهان آزادی و دموکراسی، اصلاح نظام جمهوری اسلامی و تداوم آن بود اما ظرفیت این نظام فاسد تنگ‌تر از آن است که بتواند حتی با اصلاحات جزئی کنار بیاید چه رسدبه اصلاحات ساختاری.
اساساً ماهیت نظام دینی که خود را به دروغ و فریب به آسمان و خدا می‌بندد و کوچکترین پاسخگویی در مقابل مردم را نیز بر نمی تابد با اصلاح در تناقض و با آن غیر قابل جمع می باشد.
دستگیری تاجزاده و فیلمسازان منتقد قدرت و مدافع حقوق مردم نظیر محمد رسول‌اف، مصطفی آل‌احمد و نیز زندانی کردن نرگس محمدی، سعید مدنی، مهدی محمودیان، محمد نوری‌زاد، هاشم خواستار، کیوان صمیمی، اسماعیل عبدی، فرهاد میثمی، رسول بداغی، محمد حبیبی، جعفر ابراهیمی و دیگر زندانیان سیاسی اولا برهان قاطعی است بر اصلاح ناپذیری نظام استبداد دینی و ثانیاً بر ترس و وحشت روزافزون نظام دینی از فروپاشی خود.
در هر حال دستگیری این عزیزان و سایر زندانیان سیاسی به شدت محکوم است و باید هر چه زودتر بدون قید و شرط آزاد شوند.

ویدا ربانی،‌ روزنامه‌نگار:

پیام دریافت شد. بازداشت مصطفی تاجزاده خیلی معنا دارد، یعنی تمام شد. همه اپوزیسیون داخل ماست ها را کیسه کنند که به عصر جدیدی از خفقان و سرکوب وارد می‌شویم.
دارند تک تک افراد داخل کشوری که معترض هستند و سرمایه اجتماعی دارند را بازداشت و ارتباط آنها را با ملت را قطع می‌کنند،
اما به قول مصطفی تاجزاده: ما از پیمودن راه آزادی و عدالت با همه هزینه‌هایش نه خسته می‌شویم و نه ناامید.نه از شما می‌ترسیم و نه در دامن خشونت می‌غلطیم.

فرج سرکوهی:

جمهوری اسلامی به حیوانِ درنده‌ی زخمی می‌ماند که از ترسِ مرگِ ناگزیرِ خود به همه سو حمله می‌کند و در هر حمله زخمِ او عمیق‌تر و فاصله‌ی او با مرگ کوتاه‌تر می‌شود.
محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد، فیلم‌سازان شریفِ ما را زندانی کردند تا معترضان را بترساند اما خود بیش از همه ترسیده‌اند.
بازداشتِ آقای تاجزاده هم نشانه‌ی دیگری است از همان ترسِ مرگ که در توئیت قبلی نوشتم. ترسی که مستبدانِ حاکم را تا حدِ زندانی کردن کسی چون او کور و کر و سر تا پای جمهوری اسلامی را به رعشه‌ی مرگ اندخته‌است. زندانیان سیاسی و دینی و عقیدتی از هر گرایش و عقیده و دین باید آزاد شوند.

عباس عبدی:

فارغ از  موافقت یا مخالفت با کنشگری سیاسی مصطفی تاج‌زاده، او سال‌ها است که پیوسته و صادقانه همین منش و ادبیات سیاسی را داشت و در فضای عمومی فعال بود. پس برای اطلاع از بازداشت او باید دنبال علل دیگری جز رفتارش بود.
علل محتمل:
۱. کمک به قطبی‌تر شدن فضای سیاسی و  ادبیات براندازای
۲. بی نتیجه بودن برجام و آمادگی برای ورود به فاز سیاسی جدید.
۳. ارسال پیام به این مضمون که تغییرات انجام شده در اطلاعات سپاه برای سیاست داخلی مثبت تعبیر نشود
۴. مقدمه نهایی کردن طرح صیانت
۵. واکنشی در برابر گسترش انتقادات عمومی به دلیل ناتوانی در اجرای وعده‌های داده شده

محمد آقازاده:

دستگیری  تاجزاده‬ معنای جز آن ندارد که اصلاح‌طلبی اگر به صورت واقعی تمام شد به صورت نمادین هم به پایان رسید، تاج‌زاده به‌خاطر وفاداری به اصلاح‌طلبی به زندان رفت، هر چند با او به‌خاطر خیال‌اندیشی‌اش مخالفم، ولی از زندان رفتن‌اش بسیار بسیار غمگینم.

محمد توکلی:

بازداشت تاجزاده - که جز کلمه، سلاحی نداشت -  رفتاری از جنس حقارت است؛ ما به جهنم، این حقارت برای وجهه‌ی نداشته‌ی خودتان خوب نیست!
بازداشت تاجزاده - که به جز کلمه، سلاحی نداشت - یک درد است، هلهله سر دادن بوقچی‌های مدعی ارزش‌ها برای این حقارت هزار و یک درد!
یک سوال؛ مهمترین کار تاجزاده در این چند هفته مناظره با چهره‌های «برانداز» بود و مخالفت با روشی که آنها در مواجهه با نظام سیاسی مستقر انتخاب کرده‌اند؛ از نظر آنها که دستور بازداشت او را صادر کرده‌اند این کار مصداق «اقدام علیه امنیت ملی و تشویش اذهان عمومی» است؟

آذر منصوری:

مصطفی تاجزاده‬، مصلحی شجاع و خشونت‌پرهیز که همه فعالیت‌هایش علنی است، را تاب نمی آورید و با لشگری ‌در یک روز تعطیل به خانه‌اش هجوم می‌برید، که چه را ثابت کنید؟ اتفاقا این رفتار شما ضد ‫امنیت‬ ملی است!
‏با بازداشت او نمی توانید‌ بر ناتوانی خود سرپوش بگذارید.

حسن اسدی زیدآبادی:

چند نفر نوشته‌اند که امشب ارزشی‌ها و براندازها از بازداشت مصطفی تاج‌زاده‬ خوشحالند؛ لازم است اضافه کنم طیف‌هایی از اصلاح‌طلبان هم اولین شب آرامش‌شان برای نیل به وصال را تجربه می‌کنند؛ گرچه بازهم خیال خام دارند.

عبدالله مومنی:

بازداشت فیلم سازان شریفی همچون  ‫محمدرسول‌اف‬ و ‫مصطفی آل‌احمد‬ و کنشگر موثر سیاسی ‫مصطفی تاجزاده‬ نشان از ترس عمیق نیروهای امنیتی از تاثیرگذاری کنشگران مدنی و سیاسی مردم‌گرا بر روند اعتراضاتی است که ناکارآمدی حاکمیت را نشانه گرفته است. زندان نمی تواند مانع از اعتراضات معطوف به تحول گردد.

صاد زیباکلام:

عدم موفقیت دولت آقای رئیسی در اقتصاد، مذاکرات برجام و سیاست خارجی، حالا دارد در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی هم ظاهر می‌شود. بازداشت آقای تاجزاده و سینماگران، آقایان «مصطفی آل‌احمد و محمد رسول‌اف»، روی دیگر براه انداختن بگیر و ببندهای حجاب است. از اصولگرایان رادیکال بجز اعمال قدرت، انتظار دیگری نمی‌رود. آنان در مهار تورم، ایجاد اشتغال، جلوگیری از گرانی، گسترش فقر، بی‌عدالتی و فساد، مسئلۀ کم‌آبی کشور، حل بحران مذاکرات هسته‌ای، بهبود رابطه با همسایگان و دنیا، همانقدر می‌توانند موفق بشوند که در رفع ناامیدی در میان جوانان، کاهش سرخوردگی تحصیلکرده‌های کشور و سایر مصیبت‌هایی که کشور را گرفتار کرده. هنر آنان خلاصه شده در نشان دادن قدرت.
اما از چهره‌های دلسوز نظام انتظار اعتراض به سیاست‌های انقلابی تندروها می‌رود. از جناب سید محمد خاتمی، حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق نوری، غلامحسین کرباسچی، حسین مرعشی و سایر دلسوزان نظام و کشور انتظار می‌رود که سکوت‌شان را ادامه ندهند.
دوش در حلقهٔ ما قصهٔ گیسوی تو بود
تا دل شب سخن از سلسلهٔ موی تو بود
دل که از ناوک مژگان تو در خون می‌گشت
باز مشتاق کمانخانهٔ ابروی تو بود

علی شکوری‌راد، سخنگوی جبهه اصلاح طلبان:

بازداشت تاجزاده اقدام بسیار مهمی است که قاعدتاً باید با نظر یا موافقت رهبری انجام شده باشد. در این حالت تحلیل آن یک طور است و اگر بدون اطلاع ایشان باشد طوری دیگر.
در هر حال معضل اصلی مردم همچنان ناکارآمدی و فساد حکمرانی است كه آن را هر روز به شكل گرانى روزافزون تجربه می‌کنند.

عمادالدین باقی:

در اسناد حقوق بشر و تعهدات بین المللی که حکومت ایران امضا کرده است حق آزادی بیان و انتقاد از حکومت از بدیهیات است که قانون اساسی هم آن را تضمین کرده است ولی چون با سکاندارانی مواجهیم که مشروعیت خود را از این قوانین نمی دانند و مدعی مشروعیت دینی هستند باید نشان داد این اقدامات شان از مشروعیت دینی هم برخوردار نیست.
از سه بازداشتی جمعه، محمد رسول‌اف را ندیده‌ام اما سید مصطفی تاج‌زاده و سید مصطفی آل‌احمد را ازنزدیک می‌شناسم و می‌دانم دلسوز ایران و مردم‌اند و دلیل بازداشت شان طبق آنچه اعلام شده مواضع و نظرات انتقادی شان است.
خبرگزاری های حکومتی ایرنا و مهر نوشته‌اند تاج‌زاده به اتهام «اجتماع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت کشور» و «نشر اکاذیب جهت تشویش اذهان عمومی» بازداشت شده است. ظاهرا اتهامات دو فیلمساز دیگر نیز مشابه همین اتهامات است.
بازداشت تاج زاده در ساعت۱۱ شب روز جمعه۲۷ تیر در غیاب خانواده انجام شد. با توجه به نوع اتهام، طبق قانون، خارج از وقت اداری و در زمان تعطیل نباید این کار را انجام دهند. اساسا بازداشت مربوط به موارد ویژه در جرائم خطرناک است و برای چنین اتهاماتی می توانستند احضاریه بدهند اما چه دلیلی موجب توسل به این شیوه های خلاف قانون‌می شود؟
فاجعه بار این است که می‌نویسند بازداشت تاجزاده با حکم قضایی انجام شده است در حالی که رئیس قوه قضاییه در همین هفته قوه قضاییه که گذشت و پیش از آن سخنانی علیه این نوع بازداشت‌ها بیان کرده و ظاهرا اطلاعات سپاه هیچ ابایی از بی‌اعتبار کردن رئیس قوه و خود قوه قضاییه و کل نظام ندارد و مقامات قصایی قادر به کنترل زیر مجموعه خودشان هم‌ نیستند.

این گزارش تکمیل می‌شود



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024