جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 08.07.2022, 17:29

بازداشت دو کارگردان منتقد و مستقل سینما در ایران


محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد دو سینماگر مستقل و منتقد سینما با حکم دستگاه قضایی بازداشت شدند. خبرگزاری دولتی ایرنا اتهام این دو سینماگر را «التهاب آفرینی و برهم زدن امنیت روانی جامعه» در بحبوحه حادثه دلخراش متروپل آبادان ذکر کرده است.

ایرنا مدعی است که این دو نفر مبادرت به تهیه بیانیه تحت عنوان جمعی از سینماگران و با عنوان «تفنگت را زمین بگذار» کرده بودند.

در جریان اعتراضات مردم آبادان که پس از فروریزی ساختمان متروپل آبادن به‌وجود آمد، جمعی از سینماگران در بیانیه کوتاهی از نظامیان کشور خواستند که به سرکوب مردم پایان داده و به آغوش ملت بازگردند.

سینماگران در بیانیه خود که «تفنگت را زمین بگذار» عنوان داشت، نوشته بودند: «از همه‌ی افرادی که در یگان‌های نظامی تبدیل به عامل سرکوب مردم شده‌اند، می‌خواهیم، سلاح‌های خود را زمین گذاشته و به آغوش ملت بازگردند.»

در بیانیه سینماگران آمده بود: «فوج خروشان مردم ستم‌دیده‌ از جای‌جای ایران، فریاد همراهی و همدلی با مردم دردمند آبادان سرداده‌اند. اکنون که خشم عمومی از فساد، دزدی، ناکارآمدی، سرکوب و خفقان، امواج هم‌بسته‌ای از اعتراضات مردمی را به دنبال داشته است، از همه‌ی افرادی که در یگان‌های نظامی تبدیل به عامل سرکوب مردم شده‌اند، می‌خواهیم، سلاح‌های خود را زمین گذاشته و به آغوش ملت بازگردند.»

این بیانیه را بیش ۷۰ تن از سینماگران ایران امضا کرده بودند.

محمد رسول‌اف در سال های گذشته زیر فشار نهادهای امنیتی بوده  بارها به عناوین مختلف به دادگاه فراخوانده شده‌، زندانی و ممنوع‌الخروج شده است. آخرین‌بار در شهریور ۱۳۹۶ گذرنامه در فرودگاه تهران ضبط و سپس به دادگاه انقلاب احضار شد. در سال ۱۳۹۸ رای محکومیت یک سال زندان از دادگاه بدوی همراه با دو سال ممنوعیت خروج از کشور و محرومیت از فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام، به او ابلاغ شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024