جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 07.07.2022, 15:45

روسیه ۲۲ درصد خاک اوکراین را اشغال کرده است


سازمان فضایی آمریکا، ناسا، روز پنجشنبه ۱۶ تیر اعلام کرد که روسیه از زمان تهاجم نظامی خود در پنجم اسفند پارسال تاکنون، ۲۲ درصد از خاک اوکراین را تصرف کرده است.

به گزارش رادیو فردا، دانشمندان ناسا با تحلیل تصاویر ماهواره‌ای به این نتیجه رسیده‌اند که حدود ۲۸ درصد از اراضی کشت زمستانی از جمله گندم و جو و حدود ۱۸ درصد از اراضی کشت تابستانی از جمله ذرت و دانه‌های روغنی اوکراین اکنون در تصرف روسیه است.

کارشناسان ناسا می‌گویند که پیامدهای حمله نظامی روسیه از جمله گریختن کشاورزان، کمبود نیروی کار و گلوله‌باران اراضی کشاورزی، کشت محصولات غذایی را در شرق و جنوب اوکراین مختل کرده و این روی تامین مواد غذایی مورد نیاز جهان تاثیر مهمی خواهد داشت.

براساس آمارهای دولت آمریکا، تا قبل از شروع جنگ، اوکراین حدود ۴۶ درصد روغن آفتابگردان، ۹ درصد گندم، ۱۷ درصد جو و ۱۲ درصد ذرت جهانی را تامین می‌کرد.

تهاجم نظامی روسیه سیلوها و شبکه حمل‌ونقل در بخش‌هایی از خاک اوکراین را نابود کرده و اودسا، مهمترین بندر این کشور در حاشیه دریای سیاه، در محاصره است. در این وضعیت امکانات کشاورزان اوکراینی به‌خصوص ساکنان مناطق اشغالی برای انبار کردن و عرضه محصولات خود به بازار بسیار محدود شده و کشت زمستانی نیز به خطر افتاده است.

کند شدن تهاجم روسیه در شرق اوکراین

در همین حال، کارشناسان و پژوهشکده‌های غربی می‌گویند به نظر می‌رسد که تهاجم نیروهای روسیه در شرق اوکراین در روزهای اخیر کندتر شده است.

انستیتو مطالعات جنگ، پژوهشکده‌ای که دفتر آن در واشنگتن مستقر است، روز پنجشنبه گزارش داد که ارتش روسیه روز چهارشنبه برای اولین بار در ۱۳۳ روزی که از آغاز حمله نظامی به اوکراین می‌گذرد از هیچ‌گونه پیشروی یا پیروزی خبر نداد.

به نظر می‌رسد که روسیه به طور موقت عملیات خود را متوقف کرده است ولی این به معنای توقف کامل درگیری‌ها نیست.

بیانیه وزارت دفاع روسیه در روز پنجشنبه این ارزیابی را تایید می‌کند. وزارت دفاع روسیه در بخشی از بیانیه خود گفت: «واحدهایی که در عملیات نظامی ویژه در اوکراین شرکت دارند در حال تجدید قابلیت‌های رزمی خود هستند. پرسنل این واحدها در حال استراحت هستند و نامه‌ها و بسته‌های پستی خانواده‌ها را دریافت می‌کنند».

در رویدادی دیگر، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، با دو سناتور آمریکایی لیندزی گراهام، سناتور جمهوریخواه و ریچارد بلومنتال، سناتور دمکرات در کی‌یف دیدار کرد. بیانیه دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین اعلام کرد: آقای زلنسکی در این دیدار تاکید کرده که اوکراین قبل از سال تحصیلی که قرار است در ماه سپتامبر آغاز شود به سامانه‌های دفاع ضد هوایی بیشتری نیاز دارد.

دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین در بیانیه دیگری گفت طی ۲۴ ساعت گذشته شهرها و روستاهای هفت ناحیه هدف گلوله‌باران قرار گرفتند. اکثر این حملات در ایالت دونتسک روی داده و حداقل ۹ کشته و شش زخمی بر جای گذاشته است.

به گفته مقامات محلی در ایالت دونتسک، بر اثر گلوله‌باران شهرها و روستاهای اين استان ۳۵ ساختمان از جمله یک دبستان، یک هنرستان و یک بیمارستان تخریب شده‌اند. بر اثر حمله موشکی روز پنجشنبه به شهر کراماتورسک در ایالت دونتسک یک غیرنظامی کشته و حداقل شش نفر دیگر مجروح شده‌اند.

در خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین که با مرز روسیه فاصله چندانی ندارد، طی ۲۴ ساعت گذشته نیز حداقل دو غیرنظامی بر اثر گلوله‌باران نیروهای روسیه کشته شدند.

وزارت دفاع روسیه گفت یک هواپیماهای نظامی این کشور با موشک به نیروهای اوکراینی در جزیره مار حمله کرده و در اين عمليات تعدادی از سربازان اوکراینی کشته شده و سایرین گریخته‌اند.

اما سرفرماندهی ارتش اوکراین در جنوب غرب گفت نیروهای این کشور با موفقیت پرچم اوکراین را در جزیره مار به اهتزار درآورده و مقدار زیادی مهمات و تجهیزات نظامی را که نیروهای روسیه در این جزیره رها کرده بودند، کشف کرده‌اند.

ارتش اوکراین گفت که روسیه با دو موشک یک نفتکش دارای پرچم مولداوی را که حامل ۵۰۰ تن گازوئیل است در دریای سیاه هدف قرار داده و این شناور دچار آتش‌سوزی شده است.

تصاویری از آتش‌سوزی در این کشتی که از آغاز تهاجم نظامی روسیه در نزديکی بندر اودسا رها شده است در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. خدمه و ناخدا این کشتی را ترک کرده‌اند و سامانه ردگیری الکترونیکی آن از آن زمان خاموش است. روسيه هنوز در مورد اين حادثه اظهارنظر نکرده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024