جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 30.06.2022, 11:12

تضعیف سازمانهای اطلاعاتی ایران در پی نفوذ اسرائیل


محمدعلی ابطحی، سیاستمدار ایرانی و رئیس‌ دفتر پنجمین رئیس‌جمهوری ایران در اظهاراتی اذعان کرد، نفوذ امنیتی اسرائیل و گستردگی عملیات‌های تل‌آویو در خاک ایران، به‌طور جدی «قدرتمندترین سازمان اطلاعاتی» این کشور را تضعیف کرده است.

به گزارش العربیه، ابطحی در گفت‌وگویی تلفنی با روزنامه «نیویورک‌تایمز» مدعی شد، امنیت ایران همواره از مسائل اساسی و قابل اتکا در این کشور بوده اما در سال گذشته، این قدرت رو به ضعف نهاده و آسیب دیده است.

او با اشاره به برکناری حسین طائب از ریاست «سازمان اطلاعات سپاه» گفت، تهران با چنین اقدامی اذعان کرد که رویارویی با تهدید اسرائیل، علاوه بر رهبری جدید، به یک راهبرد و پروتکل جدید نیز نیاز دارد.

یکی از مشاوران دولت ایران به نیویورک‌تایمز گفته است، طائب برای ریشه‌کن کردن شبکه جاسوسی اسرائیل در ایران و پاسخ به تل‌آویو تحت فشار بوده است.

یک منبع نزدیک به مقامات ارشد سپاه پاسداران نیز به نیویورک تایمز گفته است، درخواست‌ها برای برکناری حسین طائب از ریاست سازمان اطلاعات سپاه، پس از آن صورت گرفت که روابط بین تهران و آنکارا به‌دلیل هدف‌قرار دادن گردشگران اسرائیلی در استانبول توسط ماموران ایرانی خدشه‌دار شد.

این درخواست‌ها با بازداشت سرهنگ علی نصیری، یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران به اتهام جاسوسی برای اسرائیل همزمان بود.

یک مقام اسرائیلی به نیویورک‌تایمز گفته است، بخشی از استراتژی این کشور، افشای ناکارآمدی سپاه پاسداران در جنگ مخفیانه با اسرائیل است، تا اینگونه میان رهبران سیاسی، تاسیسات دفاعی و امنیتی درگیری ایجاد کند.

بازداشت ده‌ها کارمند وزارت دفاع

نیویورک تایمز به نقل از یک مقام ایرانی نوشته است، بازداشت نصیری دوماه پس از آن صورت گرفت که ده‌ها کارمند برنامه توسعه موشکی وابسته به وزارت دفاع ایران، به اتهام افشای اطلاعات محرمانه نظامی از جمله اطلاعات مربوط به موشک‌های این کشور به اسرائیل، بازداشت شدند.

هفته گذشته نیز، گروه «گنجشک‌ درنده» مسئولیت حمله سایبری به کارخانه فولاد خوزستان و مبارکه اصفهان را پذیرفت. به گفته مقامات اطلاعاتی غربی، این کارخانه‌ها، عمده‌ترین تأمین‌کنندگان فولاد برای سپاه پاسداران هستند.

گروه گنجشک درنده پیشتر مسئولیت حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت این کشور را پذیرفته بود. مقامات آمریکایی پیشتر این حمله را به اسرائیل نسبت داده بودند.

نیویورک‌تایمز به نقل از رسانه‌های ایرانی نوشته است که وزیر پیشین اطلاعات این کشور، سال گذشته، با اذعان به نفوذ عمیق «موساد» بین مسئولین ارشد این کشور هشدار داد، مقامات ایران باید درباره جان خود نگران باشند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024