جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 30.06.2022, 7:17

«فرمانده پیشین حفاظت اطلاعات سپاه جاسوس بود»


سرتیپ پاسدار علی نصیری، رئیس پیشین حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران ایران، در اوایل ماه جاری به اتهام «جاسوسی برای اسرائیل» بازداشت شد.

روزنامه «نیویورک تایمز»، به نقل از مقامات امنیتی-نظامی ایران و اسرائیل که نخواستند نامشان فاش شود، نوشت بازداشت نصیری فضای «بی‌اعتمادی فزاینده» در سطح رهبری جمهوری اسلامی در اثر مجموعه عملیاتی که به اسرائیل نسبت داده شده را نشان می‌دهد.

به نوشته این روزنامه، بازداشت نصیری حدود دو ماه پس از اوج گرفتن چندین عملیات‌ علیه مهره‌های امنیتی و نظامی رده‌بالای جمهوری اسلامی اتفاق افتاد، که مقامات ایران آنها را به «نشت اطلاعات طبقه‌بندی شده به اسرائیل» نسبت می‌دهند.

در سال ۹۸ نیز گزارش‌هایی درباره فرار نصیری از ایران و رفتن وی به اسرائیل منتشر شده بود، که خود وی در آن زمان طی مصاحبه با برخی رسانه‌های ایران این موضوع را تکذیب کرد.

به گفته «نیویورک تایمز»، نصیری مدتی قبل از برکناری حسین طائب، رئیس حفاظت اطلاعات سپاه، در اوایل ماه ژوئن دستگیر شده بود. به گفته مقامات امنیتی-نظامی ایرانی و اسرائیلی، وظیفه طائب کشف شبکه جاسوسی اسرائیل در ایران بود.

مقامات اسرائیلی به این روزنامه گفتند که سقوط طائب نتیجه «کارزار بلندمدت» اسرائیل برای نشان دادن ضعف‌های امنیتی جمهوری اسلامی و «ایجاد اختلاف» میان نهادهای سیاسی و نظامی ایران بود، که در افزایش حملات علیه تأسیسات هسته‌ای و دانشمندان نظامی و نیروهای امنیتی رژیم خود را نشان می‌دهد.

به گفته مقامات امنیتی اسرائیل، طائب قبل از شکست خوردن طرح‌های تروریستی‌اش علیه شهروندان اسرائیلی در ترکیه «تسخیرناپذیر» به نظر می‌رسید. با این وجود، خنثی شدن این طرح‌ها توسط اسرائیل صبر رهبری ایران را لبریز کرد، که به برکناری ناگهانی طائب از ریاست حفاظت اطلاعات سپاه انجامید.

بنا بر گزارش‌ها، تل‌آویو پیشاپیش به آنکارا اطلاع داده بود که طائب در حال برنامه‌ریزی برای عملیات تروریستی علیه شهروندان اسرائیلی در خاک ترکیه است. با این وجود در گزارش «نیویورک تایمز» تاکید شده که رهبری ایران در پی بازداشت نصیری به اتهام جاسوسی برای اسرائیل، حتی قبل از شکست خوردن عملیات ترکیه خواستار برکناری طائب شده بود.

حمله سایبری به کارخانه‌های فولاد ایران

گزارش نیویورک تایمز همچنین به نقل از یک مقام اطلاعاتی غربی خاطرنشان کرد اسرائیل به طور مستقیم مسئول حمله های سایبری روز دوشنبه به سه کارخانه فولاد خوزستان، اصفهان و هرمزگان بوده است.

طبق این گزارش، حمله سایبری اسرائیل به این کارخانه‌های فولاد ایران به تلافی حمله سایبری هفته گذشته علیه اسرائیل صورت گرفته که در اثر آن آژیرهای خطر در شهرهای اورشلیم و ایلات به صدا درآمده بودند.

یک مقام اطلاعاتی غربی به نیویورک‌تایمز: گفت که سه کارخانه فولاد ایرانی که هدف حمله سایبری قرار گرفتند از تامین‌کنندگان اصلی فولاد برای سپاه پاسداران هستند.

روز دوشنبه، گروه هکری «گنجشک درنده» از هک شرکت فولاد خوزستان، شركت فولاد مبارکه اصفهان و شرکت فولاد هرمزگان خبر داد و ویدیو‌ها‌ و تصاویری از عملیات هک از جمله دوربین‌های مداربسته منتشر کرد.

این گروه در کانال خود دلیل حمله به این شرکت‌ها را واکنش به «‌تجاوزگری‌های جمهوری اسلامی» اعلام کرده و گفت صنعت فولاد ایران علیرغم تحریم‌‌های بین‌المللی به فعالیت خود ادامه می‌دهد.


العربیه، ایران اینترنشنال



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024