جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 29.06.2022, 19:21

روسیه از شریک استراتژیک به تهدیدکننده مستقیم ناتو تبدیل شد

دعوت رسمی از فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو


بیانیه اجلاس سران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» در مادرید، پایتخت اسپانیا منتشر شد. سران ناتو در این بیانیه موافقت خود با طرح دعوت از فنلاند و سوئد برای عضویت در این سازمان را اعلام کرد.

به گزارش آناتولی، در این بیانیه آمده است: امروز طرح دعوت از فنلاند و سوئد برای عضویت در این سازمان را تصویب و درباره امضای پروتکل الحاق این دو کشور به توافق رسیدیم. رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی مشروع متفقین در هر مورد جدید الحاق به این پیمان حائز اهمیت حیاتی است. از تفاهم‌نامه سه‌جانبه میان ترکیه، فنلاند و سوئد استقبال می‌کنیم. الحاق فنلاند و سوئد باعث خواهد شد این کشورها امن‌تر، ناتو قدرتمندتر و منطقه یورو-آتلانتیک نیز ایمن‌تر شود.

سران ناتو حملات روسیه به اوکراین را اکیدا محکوم کرده و با بیان اینکه روسیه مسئول وضعیت انسانی در اوکراین است، اظهار داشتند که عاملان جنایات جنگی در این کشور پاسخگو خواهند بود.

رهبران ناتو ضمن تاکید بر اینکه روسیه به بحران غذا و انرژی عمدا دامن می‌زند، از تلاش‌های بین‌المللی برای ورود غلات اوکراین در بازارهای جهانی اعلام حمایت کردند.

در این بیانیه بر همبستگی با اوکراین، اهمیت تمامیت ارضی و استقلال این کشور بار دیگر تاکید و خاطرنشان شد که تحویل سلاح‌های غیرکشنده به اوکراین تسریع شده، دفاع سایبری این کشور بهبود یافته و از تحول بخش دفاعی آن نیز در بلندمدت حمایت خواهد شد.

سران ناتو درباره تهدیدات علیه این سازمان اظهار داشتند:‌ فدراسیون روسیه برای امنیت متفقین، ثبات و صلح منطقه یورو-آتلانتیک جدی‌ترین و مستقیم‌ترین تهدید است. تروریسم با همه اشکال و مظاهر آن امنیت مردم‌های ما، ثبات و رفاه بین‌المللی را همچنان تهدید می‌کند.

رهبران ناتو همچنین تاکید کردند که با این تهدیدات مصممانه مبارزه خواهند کرد.

در بیانیه فوق با اشاره به تصویب «مفهوم راه‌بردی جدید» توسط سران ناتو آمده است که توانایی بازدارندگی و دفاعی اعضای این سازمان تقویت خواهد شد.

سران ناتو در این بیانیه تعهد خود برای استقرار نیروهای آماده‌باش رزمی اضافی در جناح شرقی را تایید و تصریح کردند که درصورت لزوم می‌توان به این نیروها افزایش داد.

در این بیانیه با اشاره به عزم این سازمان برای پیشبرد شراکت راه‌بردی خود با اتحادیه اروپا آمده است که شرکت شرکای ناتو در منطقه آسیا-اقیانوسیه در اجلاس مذکور اهمیت همکاری در برابر چالش‌های مشترک امنیتی را نشان می‌دهد.

رهبران ناتو ضمن استقبال از افزاش هزینه‌های دفاعی بوسنی و هرزگوین، گرجستان و ملداوی تصریح کردند که تصمیم گرفته‌اند به این کشورها حمایت سیاسی و عملی ارائه کنند.


روسیه از شریک استراتژیک به تهدیدکننده مستقیم ناتو تبدیل شد

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در نشست رسانه‌ای اجلاس مادرید اظهار داشت: روسیه که سال ۲۰۱۰ یک شریک خارجی در مفهوم استراتژیک بود، اکنون به عنوان یک تهدید مستقیم تعریف می‌شود.

به گزارش آناتولی، وی با تاکید بر اینکه مفهوم راهبردی مادرید در بدترین دوره اروپا پس از جنگ جهانی دوم پذیرفته شد، گفت: روسیه صلح را در اروپا از بین برد. ناتو، حضور خود را در جناح شرقی تقویت و نیروهایش را به یگان‌های از پیش تعیین شده و ظرفیت های جدید تبدیل خواهد کرد.

استولتنبرگ با اشاره به اینکه مفهوم استراتژیک جدید به وضوح نشان می‌دهد که روسیه اکنون یک تهدید جدی‌تر و مستقیم‌تر است، گفت: این اولین باری است که ناتو از زمان جنگ سرد چنین طرحی را پذیرفته است. این یک نقطه عطف امنیتی است. این مفهوم بسیار متفاوت از مفهوم استراتژیک است که سال ۲۰۱۰ در لیسبون به تصویب رسید.

وی تصریح کرد: رهبران ناتو پیام حمایتی بسیار قوی به اوکراین فرستادند. تجهیزات نظامی و تسلیحات سنگین بیشتری در اختیار این کشور قرار خواهد گرفت. کمک‌های اقتصادی و نظامی ناتو به اوکراین ادامه خواهد داشت.

استولتنبرگ با اشاره به تفاهم روز گذشته ترکیه، فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو است، خاطرنشان کرد: از تلاش‌های ترکیه، فنلاند و سوئد برای دستیابی به توافق تشکر می‌کنم. سیاست ناتو برای درهای باز ادامه خواهد داشت.


دو گردان هوایی اف-۳۵ و دو ناوشکن آمریکایی در راه اروپا

جو بایدن امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که با هدف تقویت امنیت منطقه‌ای پس از حمله روسیه به اوکراین، آرایش نظامی نیروهای خود در اروپا را بهبود می‌بخشد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا امروز در مراسم افتتاحیه نشست سالانه ناتو در مادرید و در دیدار با ینس استولتنبرگ، دبیرکل این اتحاد نظامی گفت: ناتو قدرتمند و متحد است و ما با اقداماتی که قرار است در این نشست اتخاذ کنیم، قدرت جمعی خود را بیش از پیش افزایش می‌دهیم.

بایدن گفت آمریکا در حال تاسیس یک مقر دائمی در لهستان است و دو گردان جنگنده اف-۳۵ دیگر نیز به انگلیس می‌فرستد. او همچنین از ارسال تجهیزات پدافند هوایی و دیگر تجهیزات بیشتر به آلمان و ایتالیا خبر داد.

بایدن گفت: امروز اعلام می‌دارم که ایالات متحده آرایش نیروی خودش را در اروپا تقویت خواهد کرد و به جو امنیتی در حال تغییر پاسخ داده و همچنین امنیت جمعی ما را قوی خواهد کرد.

او گفت که واشنگتن در لهستان یک مقر دائمی ایجاد کرده و تعامل‌پذیری آمریکا و ناتو را در سراسر جناح شرقی این اتحاد تقویت می‌کند. وی افزود، آمریکا همچنین اعزام چرخشی نیروهایش به منطقه بالتیک را افزایش می‌دهد.

بایدن روز سه‌شنبه اعلام کرد که آمریکا دو ناوشکن دیگر را نیز در پایگاه نیروی دریایی خود در اسپانیا مستقر می‌کند.

آمریکا با حمله روسیه به اوکراین ۲۰ هزار نیروی دیگر به اروپا اعزام کرد و اکنون بیش از ۱۰۰ هزار نیرو در سراسر اروپا دارد.

بایدن پیش‌تر این نشست ناتو را «تاریخ‌ساز» خوانده بود، چرا که رهبران ناتو قرار است در این نشست - یک چهارچوب استراتژیک جدید را تایید، طیفی از اقدامات برای افزایش هزینه‌ها و توان دفاعی اتحاد را اعلام و راه را برای پیوستن تاریخی فنلاند و سوئد - دو کشور بی‌طرف - به ناتو هموار کنند.

بایدن گفت: ولادیمیر پوتین (رئیس‌جمهوری روسیه) می‌خواست اروپا را مانند فنلاند (بی‌طرف) کند، اما اروپا دارد رنگ ناتو را به خود می‌گیرد. این همان چیزی است که پوتین از آن گریزان بود و دقیقا چیزی است که برای تضمین امنیت اروپا به آن نیاز داریم.

ترکیه که تنها مخالف عضویت فنلاند و سوئد در ناتو بود، شامگاه روز سه‌شنبه و تنها یک روز پیش از آغاز اجلاس ناتو با این دو کشور به توافق رسیده و موافقت خود را اعلام کرد.

گرچه کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا دخالت مستقیمی در روند مذاکرات با ترکیه نداشته، اما یک مقام ارشد دولت بایدن گفت که او با رجب طیب اردوغان، همتای خود از ترکیه گفت‌وگو داشته و او را به حمایت از عضویت فنلاند و سوئد تشویق کرده است. طبق اعلام کاخ سفید، این دو رهبر قرار است دیداری دوجانبه برای بررسی طیفی از مسائل داشته باشند.

بایدن در این اجلاس با یون سوک یول، رئیس‌جمهوری کره جنوبی و فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن نیز دیدار خواهد داشت. این دو رهبر جهانی عضو ناتو نیستند، اما در راستای عزم ناتو برای تقویت روابطش با منطقه هند-اقیانوس آرام و رسیدگی به چالش‌های چین، در این اجلاس حضور خواهند داشت.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024