جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 28.06.2022, 9:02

جونیت آرکین، بازیگر نامدار سینمای ترکیه درگذشت


جونیت آرکین بازیگر نامدار سینمای ترکیه که در سینمای ایران با نام «فخرالدین» مشهور بود، در سن ۸۵ سالگی درگذشت.

«فخرالدین جورک‌لی باتیر» با نام هنری «جونیت آرکین» بازیگر، کارگردان، تهیه‌کننده سینمای ترکیه بود.  او با بازی در نزدیک به ۳۰۰ فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی، به عنوان یکی از برجسته‌ترین بازیگران تاریخ سینمای ترکیه شناخته می‌شود. فیلم‌های آرکین در طول چهار دهه فعالیت حرفه‌ای او، در شمار پرمخاطب‌ترین فیلم‌های سینمای ترک بود.

جونیت آرکین سپتامبر ۱۹۳۷ در اسکی‌شهیر، واقع در آناتولی مرکزی به دنیا آمد. دوره ابتدانی و دبیرستان را در همان شهر به پایان برد. سپس در استانبول در سال ۱۹۶۱ در رشته پزشکی فارغ‌التحصل شد. در دوره خدمت سربازی خود به عنوان افسر وظیفه، پیشنهاد بازی کوتاهی در یک فیلم به عنوان پزشک را دریافت کرد هرچند مقررات سربازی مانع از بازی او در این فیلم شد، اما آشنایی او با سینما را فراهم آورد.

آرکین به دلیل بازی در درام‌های تاریخی که وقایع سده‌های اول حاکمیت سلجوقیان و امپراتوری عثمانی در آناتولی را به تصویر می‌‌کشیدند به شهرت رسید. در اواخر دهه ۱۹۷۰ در فیلم‌هایی با مضمون سیاسی نیز شرکت کرد که معروف‌ترین آن‌ها سه‌گانه «آدم» به کارگردانی رمزی آیدین جانتورک بود.

جونیت آرکین در ایران با نام «فخرالدین» مشهور بود و در فیلم‌هایی چون «یوسف و زلیخا»، «نسل شجاعان»، «میوه گناه»، «شیرین و فرهاد»، «صلاح‌الدین ایوبی»، «فرزند شمشیر»، «سه رفیق» و «بازی با مرگ» ایفای نقش کرده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024