جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 26.06.2022, 11:56

نامه سرگشاده جبهه ملی ایران به آقای رضا پهلوی


آقای رضا پهلوی، ولیعهد آخرین پادشاه ایران
به شما به عنوان یک فرد ایرانی هموطن خود درود می‌گوییم و ادای احترام می‌کنیم.‏

شما در مصاحبه‌ی خود در روز ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ که با پوشش رسانه‌ای تدارک شده‌ی گسترده‌ای ‏انجام گرفت، مطالبی را ذکر کردید که واکنش‌های گوناگونی را به دنبال داشت و ما را نیز ناگزیر می‌کند که جهت تنویر افکار عمومی نسبت به برخی از نکات آن مصاحبه، به روشنگری بپردازیم. ‏شما ضمن بیانات خود گفتید از اپوزیسیون جمهوری اسلامی ناامید هستید و خود اپوزیسیون را ‏بخشی از مشکل اوضاع فعلی دانستید.

باید به شما یادآوری کنیم پس از انقلاب بهمن ۵۷، نحله‌های ‏مختلف اپوزیسیونی که شما آن را بی‌خاصیت و بخشی از مشکل نامیده‌اید، در شرایطی بسیار ‏خطیر و دشوار درگیر مبارزه‌ای پیگیر و مداوم با اقتدارگرایان و انحصارطلبانی که به اهداف ملت ‏از انقلاب پشت نمودند، بوده و هستند. در این مبارزات در طول بیش از چهار دهه، هزاران کشته و ‏ده‌ها هزار زندانی در شرایط بسیار دشوار و هزاران نفر تکفیر شده و جلای وطن کرده و از هستی ‏ساقط شده داشته‌اند.

از همان ماه‌های اول، در مخالفت با اعمال و رفتار حاکمان جمهوری اسلامی ‏برخاسته از انقلاب، صدها حرکت اعتراضی انجام داده، هزاران نشریه و بیانیه منتشر کرده و تا به ‏امروز از پای ننشسته‌اند واین خیزش همگانی امروز نتیجه روشنگری و افشاگری آنان نسبت به ‏خطا‌ها و انحرافات حکومت، طی سال‌ها تلاش، شکل گرفته است. اکنون شما چگونه به خود ‏اجازه می‌دهید که اپوزیسیون حاضر در ایران با سال‌ها فداکاری و ایثار و پرداخت آن همه هزینه ‏را بی خاصیت و بخشی از مشکل بدانید؟ بر عکس به دلایل روشن این شمایید که با مواضع مبهم و ‏غالبا ضد و نقیض، در سر راه وحدت ملی و تلاش مردم ایران در جهت استقرار حاکمیت ملی و ‏آزادی و استقلال در این سرزمین بخشی از مشکل هستید.

شما از یک طرف در ۴۲ سال قبل در ‏قاهره در انظار عمومی سوگند پادشاهی یاد کرده‌اید و از طرف دیگر در نوار صوتی خود در سال ‏گذشته می‌گوئید که رژیم پادشاهی موروثی را قبول ندارید و طرفدار نظام جمهوری و انتخابی می‌باشید. و یا ذکر می‌کنید که اصلا مایل به فعالیت سیاسی و داشتن هیچ مقامی نیستید. این سر در‏گمی از کجا ناشی می‌شود که موجب تفرق دیدگاه‌های مختلف گردیده و انسجام و وحدت ملی ‏ایرانیان را دچار مشکل نموده و برای جمهوری اسلامی فرصت مغتنمی را فراهم می‌سازد؟

شما و طرفداران شما انقلابیون سال ۵۷ را که یقینا اکثریت قریب به اتفاق اقشار و گروه‌های ‏اجتماعی و سیاسی ملت ایران را تشکیل می‌داده‌اند مسئول سیاه‌روزی‌ها و نابه‌سامانی‌های امروز ‏کشور معرفی می‌کنید در حالیکه همه کس می‌داند که تمام انقلاب‌ها در طول تاریخ و در تمام جهان ‏در اثر رفتار غلط و سیاست‌های نادرست حکومت‌های مستقر روی می‌دهند. البته قدرت‌های ‏خارجی هم سعی می‌کنند تا برای حفظ منافع خود بر امواج انقلاب سوار شده و اهداف خود را به ‏پیش ببرند. بنا بر این اولین مسئول انقلاب ایران هم کسی به جز محمد رضا شاه پهلوی یعنی پدر شما ‏نیست.اگر به سخنرانی تلویزیونی ایشان در روز ۱۵ آبان ۵۷ یک بار دیگر نگاه کنید می‌بینید که ‏به تمام مفاسد و مظالمی که موجب بروز انقلاب ایران شد، اذعان کرده‌اند.‏

از کودتای اجنبی ساخته ۲۸ مرداد ۳۲ تا زمان انقلاب۵۷ قانون اساسی مشروطیت زیر پا گذاشته شد ‏و پادشاه همواره حکومت کرد نه سلطنت. همه امور کشور را در ید قدرت انحصاری خود گرفت. ‏آیا نباید ایشان مسئول وقوع انقلاب و تمام مصائب و تیره روزی‌های امروز مردم ایران شناخته ‏شود؟ البته در قبال آن رفتار‌ها هیچ تقصیری متوجه شخص شما نیست اما حداقل اظهار نظر در ‏باره گذشته نشان دهنده طرز تفکر و داوری و عقاید شماست.

شما به کودتای ۲۸ مرداد و همکاری ‏دربست دربار با دستگاه‌های اطلاعاتی انگلیس و آمریکا، به زندانی کردن نخست‌وزیر قانونی و ‏قهرمان ملی کردن نفت تا پایان عمر، به اعدام فجیع دکتر حسین فاطمی وزیر خارجه دولت ملی، به ‏استبداد و اختناق و رفتار ساواک، به اعدام‌ها و زندان‌ها و شکنجه‌ها، به تاسیس حزب واحد ‏رستاخیز و گفتن اینکه هر کس عضو این حزب شاه ساخته نشود باید از مملکت برود، به پیش‌کش ‏کردن بخش مهمی از خاک ایران یعنی بحرین به قدرت‌های استعماری، به برگزاری جشن‌های ‏نمایشی پر هزینه و تحمیل کردن مخارج سنگین آن‌ها بر گرده ملت محروم ایران و به انواع فساد ‏ارکان حکومت ورود نمی‌کنید و نسبت به این مسائل اعلام موضع نمی‌نمائید و بدون ورود به آن ‏مظالم و محکوم کردن آن‌ها فقط می‌خواهید از عنوان «شاهزادگی» و فرزندی آن پادشاه برخوردار ‏شوید که این تناقض قابل قبول نیست.

آقای رضا پهلوی! شما به دلیل توارث و فرزندی شاه سابق، دارای یک موقعیت بدون بدیل و کاملا ‏استثنائی می‌باشید. شما ولیعهد شاه سابق ایران هستید. شما به عنوان وارث رژیم پادشاهی و ‏سلطنت شناخته می‌شوید. شما چه بگوئید و چه بر زبان نیاورید نماد نظام سلطنتی تلقی می‌شوید و ‏هرکس به ندای وحدت‌خواهی شما پاسخ مثبت بدهد و با شما همکاری نماید به طور واضح تایید‏کننده نظامی که شما نماد آن هستید شناخته خواهد شد.

از همین روی گروه‌های بسیاری از جامعه ‏که طالب استقرار حاکمیت ملی بر اساس رای و انتخاب مردم بوده و به استقلال و آزادی و عدم ‏وابستگی به قدرت‌های بیگانه اعتقاد دارند و بازگشت به گذشته را قبول نداشته و نگاه مترقیانه و ‏رو به جلو دارند، علیرغم اوضاع اسفناک و مشقت بار موجود نمی‌توانند با شما همراه شوند و اتحاد ‏با شما را، اتحاد «همه با نظام سلطنتی» به شمار می‌آورند. به ویژه که تجربه تلخی هم از «همه با ‏هم» در ضمیر مردم ایران رسوخ کرده که به آسانی زدوده شدنی نیست.

ازهمین جاست که شما در ‏وضعیت فعلی نه عامل هم‌گرایی و اتحاد که موجب نفاق و واگرایی شناخته می‌شوید یعنی دقیقا ‏بخشی از مشکل بر سر راه وحدت نیرو‌ها می‌باشید. مگر آنکه موضع خود را نسبت به گذشته و ‏نسبت به نظم آینده کشور با صداقت و صراحت اعلام نمائید.

اگر شما حقیقتا به فکر رهایی ایران از ‏چنگال استبداد و مخمصه کنونی بوده و به طور واقعی به نظام جمهوری و رای مردم و آینده روشن ‏این کشور پس از یکصدوبیست سال تلاش ناکام که برای استقرار حاکمیت ملی و آزادی پشت سر ‏گذاشته، اعتقاد دارید سوگند پادشاهی ۴۲ سال قبل را لغو کنید و به اطرافیان خود بگوئید از واژه ‏‏«شاهزاده» برای شما استفاده نکنند و جمهوری‌خواهی خود را به صراحت اعلام نمایید و هواداران ‏خود را در یک جمعیت جمهوری‌خواه متشکل نمایید. و آنگاه در عرصه سیاسی کشور گام بگذارید ‏و اگر به آن سوگند و تعهد برای اعاده مشروطه سلطنتی پای بندید به وضوح بیان کنید و یک حزب ‏سلطنت‌طلب بر پا کنید تا تکلیف برای همه روشن باشد.

قبل از اعلام موضع شفاف در مورد آینده، ‏فراخوان دادن و دخالت شما در جنبش مردم ایران، سازنده نبوده و به عنوان موج‌سواری و ترفندی ‏برای مصادره جنبش تلقی می‌گردد. و نتیجه‌ای جز جلوگیری از ایجاد وحدت ملی و تضعیف و ‏تخریب خیزش مردم و خوشنودی حکومت درمانده و به بن بست رسیده و بدون آینده جمهوری ‏اسلامی نخواهد داشت.‏

هیات رهبری اجرائی جبهه ملی ایران
تهران-پنجم تیرماه ۱۴۰۱ خورشیدی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024