جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 21.06.2022, 7:00

فروش جایزه نوبل برای کمک به کودکان اوکراینی


دمیتری موراتوف، روزنامه‌نگار روسی و یکی از برندگان جایزه نوبل صلح سال گذشته، روز دوشنبه مدال جایزه خود را به مبلغ ۱۰۳.۵ میلیون در یک حراجی فروخت تا از این طریق برای کودکان اوکراینی که به خاطر حمله نظامی روسیه بی‌خانمان شده‌اند، پول جمع‌آوری کند.

حراج هریتیج که این مدال را به حراج گذاشت اعلام کرد مبلغ کامل حاصل از فروش مدال موراتوف صرف برنامه سازمان یونیسف برای کودکان آواره اوکراینی خواهد شد.

موراتوف، سردبیر روزنامه نوایا گازتا که منتقد شدید سیاست‌های کرملین است، سال ۲۰۲۱ به همراه ماریا رسا از کشور فیلیپین برنده جایزه نوبل صلح شد.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف، حدود دو هفته پیش اعلام کرده بود که بیش از پنج میلیون کودک اوکراینی به خاطر جنگ در کشورشان به کمک‌های انسان‌دوستانه نیازمندند.

به گفته این نهاد، حدود سه میلیون کودک در داخل اوکراین به کمک نیاز دارند و حدود ۲.۲ میلیون کودک نیز که پس از حمله نظامی روسیه از اوکراین گریخته‌اند به کمک‌های انسان‌دوستانه وابسته هستند.

به گزارش رویترز، موراتوف که در اکتبر ۲۰۲۱ این مدال طلا را دریافت کرد، به تاسیس روزنامه مستقل روسی «نوایا گازتا» کمک کرده بود و سردبیر این نشریه محسوب می‌شد، اما در ماه مارس، پس از حمله روسیه به اوکراین و در بحبوحه سرکوب روزنامه‌نگاران و مخالفان از سوی کرملین، این روزنامه نیز تعطیل شد.

موراتوف با بیان اینکه «می‌خواهیم آینده را به کودکان برگردانیم»، درباره ایده‌اش برای فروش جایزه صلح نوبل گفت: «این کار کوششی است برای اینکه به کودکان پناهنده فرصتی برای آینده بهتر داده شود».

او پیش‌تر نیز اعلام کرده بود که جایزه نقدی ۵۰۰ هزار دلاری خود را برای امور خیریه اهدا می‌کند.

دیمیتری موراتوف اعلام کرد که نگران تبعات جنگ در اوکراین است و به ویژه نگران سرنوشت کودکانی است که به دلیل درگیری در این کشور، یتیم شده‌اند.

این روزنامه‌نگار باسابقه در ویدیویی اظهار کرد: «فکر می‌کنم این اقدام می‌تواند نمونه‌ای برای شروع یک حرکت گسترده‌تر باشد تا مردم اموال ارزشمندشان را برای کمک به اوکراینی‌ها به حراج بگذارند.»

موراتوف سال گذشته همراه با ماریا رسا، روزنامه‌نگاری از فیلیپین، جایزه صلح نوبل را به صورت مشترک دریافت کرد.

این دو روزنامه‌نگار که هر یک مدال‌های جداگانه خود را دریافت کردند، با اینکه بارها هدف آزار و اذیت دولت‌های خود قرار گرفتند و حتی به مرگ تهدید شدند، نبردشان را برای حفظ آزادی بیان در کشورهای خود ادامه دادند و به همین دلیل هم تقدیر جهانی نثار آنان شده است.

موراتوف از الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴، و پس از آن از جنگ اخیر که باعث شد نزدیک به پنج میلیون اوکراینی به کشورهای دیگر بگریزند، به شدت انتقاد کرده است. این در حالی است که روزنامه‌نگاران مستقل در روسیه، تحت نظارت کرملین قرار گرفته‌اند.

از بیش از دو دهه پیش که ولادیمیر پوتین در روسیه به قدرت رسید، نزدیک به ۲۲ روزنامه‌نگار روس، از جمله دست‌کم چهار نفر که برای روزنامه موراتوف کار می‌کردند، کشته شده‌اند.

موراتوف روز پنجشنبه، ۱۶ ژوئن ۲۰۲۲، روسیه را به مقصد اروپای غربی ترک کرد تا  به نیویورک برای شرکت در مراسم حراج مدال طلای سفر کند. این مراسم روز ۲۰ ژوئن به مناسبت روز جهانی  پناهندگان برگزار ‌شد.

منابع گزارش: رادیو فردا، ایندی‌پندنت



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024