جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 13.06.2022, 9:16

استفاده از تسلیحات هسته‌ای خطری واقعی است


انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم موسوم به «سیپری» با انتشار گزارشی اعلام کرد، خطر استفاده از تسلیحات هسته‌ای پس از دهه‌ها به تهدیدی واقعی تبدیل شده است.

به گزارش العربیه، سیپری، دوشنبه ۲۳ خرداد، با تأکید بر این‌که کشورهای هسته‌ای، زرادخانه‌های اتمی خود را گسترش داده و در تهدیدهای خود علیه همدیگر، بیش از پیش، از به‌کارگیری تسلیحات هسته‌ای یاد می‌کنند، تصریح کرد که زرادخانه جهانی تسلیحات هسته‌ای، از زمان جنگ سرد، بیشترین میزان رشد خود را داشته است.

بر اساس این گزارش، پس از آنکه در ۳۵ سال گذشته، تعداد تسلیحات هسته‌ای رو به کاهش بود، شمار آن‌ها در یک دهه آینده افزایش پیدا خواهد کرد.

بر اساس برآوردهای سیپری، کشورهای بریتانیا، چین، فرانسه، هند، اسرائیل، کره شمالی، پاکستان، ایالات متحده آمریکا و روسیه که ۹ قدرت اتمی دنیا هستند، تا اوایل سال جاری ۱۲۷۰۵ کلاهک هسته‌ای در اختیار داشتند که در مقایسه با اوایل سال گذشته، کاهشی ۳۷۵ موردی داشته است.

شمار کلاهک‌های هسته‌ای در سال ۱۹۸۶ و با پایان تدریجی جنگ سرد نیز کاهش چشمگیری داشت. آمریکا و شوروی سابق در آن سال بیش از ۷۰ هزار کلاهک هسته‌ای خود را کاهش دادند.

پژوهشگران انستیتوی استکلهم در بخش دیگری از این گزارش تأکید کرده‌اند، دوران «خلع تسلیحات» رو به پایان است و خطر وقوع یک بحران اتمی در بالاترین درجه خود قرار دارد.

این گزارش خاطرنشان کرده است، پس از کاهش اندک تسلیحات هسته‌ای در سال گذشته، «انتظار می‌رود زرادخانه‌های هسته‌ای در دهه آینده رشد کنند.»

با آغاز عملیات نظامی روسیه در خاک اوکراین، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه بارها از احتمال استفاده از تسلیحات هسته‌ای سخن گفته است. انستیتوی استکلهم در این زمینه افزوده است، کشورهای دیگر از جمله چین و بریتانیا نیز، در چارچوب اقدامات رسمی و غیر رسمی، در حال به‌روزرسانی و یا تقویت زرادخانه‌های خود هستند.
«تهران در آستانه دستیابی به بمب اتم»

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل نیز روز شنبه تأکید کرده بود که ایران در حال غنی‌سازی اورانیوم با سرعتی بی‌سابقه است.

بنت در این زمینه تصریح کرد، اگر کشورهای دیگر موضع قاطعی دربرابر ایران نگیرند، تهران روز به روز به بمب اتمی نزدیک‌تر می‌شود.

همزمان با اقدام ایران به برداشتن ۲۷ دوربین نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و از کار انداختن کنتور جریان در تاسیسات آب سنگین، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، اعلام کرد که این کشور در واکنش به صدور قطعنامه شورای حکام آژانس، سانتریفیوژهای جدیدی را نصب و پمپاژ گاز اورانیوم به داخل آنها را آغاز کرده است.

روزنامه انگلیسی‌زبان «تهران تایمز» در این زمینه نوشت، اسلامی با غیرقانونی و سیاسی خواندن اقدام آژانس در صدور قطعنامه علیه ایران، افزود: «در پاسخ به رفتار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اقدامات بیشتری را اعلام می‌کنیم.»

شورای حکام آژانس چهارشنبه در پایان نشست سه روزه خود با تصویب قطعنامه‌ای ایران را به‌دلیل فعالیت‌های هسته‌ای نگران‌کننده و عدم پایبندی آن به توافق هسته‌ای محکوم کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024