جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 12.06.2022, 14:04

اعتراض کسبه تهران به طرح مالیاتی وزارت اقتصاد


ظهر امروز - یکشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۱- جمعی از مغازه داران خیابان‌های امین حضور و جمهوری تهران در اعتراض به طرح پیشنهادی وزارت اقتصاد برای مالیات بر تراکنش‌های بانکی مغازه‌های خود را تعطیل کردند.

در ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی تجمع کنندگان از سایر مغازه داران می‌خواهند که مغازه‌هایشان را تعطیل کنند. کسبه و مردم معترض با سر دادن شعارهایی چون «ببندید، ببندید» از صحبان کسب و کار می‌خواهند با تعطیل کردن فروشگاه‌های خود به این تجمع اعتراضی بپیوندند.

سه‌راه امین حضور تهران یکی از مهمترین مراکز فروش لوازم خانگی است و بالا رفتن قیمت ارز موجب گرانی محصولات و کاهش فروش و در نتیجه کسادی کسب و کار بازاریان شده است.

برخی از معترضان هم شعار «مشکل ما حل نشه، تهران قیامت می‌شه» سر می‌دادند و خواستار حل مشکلات و مسائل اقتصادی کشور شدند.

میزان بالای تورم و بالا رفتن بی‌سابقه قیمت ارز و طلا در ایران یکی از دلایل اعتراض‌های کسبه است.

نرخ دلار امروز یکشنبه رکورد تازه‌ای شکست، قیمت آن تا بیش از ۳۳ هزار تومان هم گزارش شده که بی‌سابقه است و قیمت سکه هم دستکم ۷۵۰ هزار تومان افزایش یافته است. گرانی ‌فزاینده و بی‌مهار زندگی مردم در ایران را هر روز سخت‌تر می‌کند و اقشار و اصناف مختلف در اعتراض به وضعیت معیشت خود تجمع‌های اعتراضی برگزار می‌کنند از جمله امروز بازنشستگان تامین اجتماعی در بیش از ده شهر تجمع داشتند.

مطابق معمول حاکمیت افزایش قیمت ارز و طلا را «جو روانی» می‌داند که این بار محصول قطعنامه انتقادی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. اما این جو روانی برای افزایش قیمت ارز دائمی شده و فقط گاهی توقفی کوتاه در بالا رفتن می‌کند.

خبرگزاری فارس نیز نوشته است: جمعی از مغازه‌داران خیابان‌های امین‌حضور و جمهوری تهران در اعتراض به طرح وزارت اقتصاد برای مالیات بر تراکنش‌های بانکی مغازه‌های خود را تعطیل کردند.

این خبرگزاری هم‌چنین گزارش داد: در اراک نیز حدود ۲۰۰ نفر از بازاریان مقابل اداره مالیات در اعتراض به میزان مالیات‌ها تجمع کردند. مسئولان مالیات استان با حضور در بین کسبه به سوال آنها پاسخ دادند.

در تصاویر ویدئویی که از سوی کاربران منتشر شده موتورسواران نیروی انتظامی با ورود به این اعتراضات تلاش می‌کنند به تجمع مردم پایان دهند.

در مقابل معترضان هنگام عبور کاروان نیروهای امنیتی شعار می‌دادند: «بی‌شرف، بی‌شرف» و «نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم.»

بازداشت بیش از ۳۰ نفر

همزمان نیروی انتظامی به سراغ «اخلال‌گران نظام اقتصادی» هم رفت. سرهنگ سهراب بهرامی، جانشین رئیس پلیس امنیت اقتصادی، گفت: «۳۱ نفر از سرشاخه‌های معاملات فردایی دستگیر و تعدادی از عناصر فعال در این بازار نیز با همکاری بانک مرکزی و مراجع قضایی شناسایی شدند.»

به گزارش رسانه‌های ایران، اتهام این افراد این است که با «ایجاد بازار معاملات فردایی»، باعث «تقاضای کاذب در بازار طلا و ارز» و افزایش قیمت می‌شوند.

معاملات آتی یا «فردایی»‌ طلا و سکه یازده روز پیش در جلسه شورای عالی سران قوا ممنوع شد. مصوبه همین جلسه به بانک مرکزی هم «اختیار نامحدود برای دخالت در بازار» را داد.

از این رو علی صالح‌آبادی، رئیس بانک مرکزی، امروز با گروهی از صرافان بازار ارز جلسه داشت و وعده داد عرضه اسکناس ارز افزایش یابد و مقررات آن تسهیل شود.

آقای صالح‌آبادی گفت ذخیره اسکناس ارز اکنون «بیش از هر زمان دیگری در تاریخ بانک مرکزی است» اما نگفت چرا کمبود عرضه آن وجود دارد.

بانک مرکزی ایران دیروز نیز فروش ارز مسافرتی را به «افراد دوتابعیتی و کسانی که مقیم خارج ایران هستند» ممنوع کرد.

***

اعتراض بازنشستگان تامین اجتماعی

امروز یکشنبه ۲۲ خردادماه،  بازنشستگان تامین اجتماعی که ماه‌ها پس از برپایی تجمعات اعتراضی مکرر، مطالبات آنها همچنان بی‌پاسخ مانده است، در اعتراض به سطح پایین حقوق دریافتی و وضعیت فاجعه‌بار معیشتی مجددا به خیابان‌ها آمدند.

مطالبات معترضان، اجرای کامل طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگی، اجرای بیمه مکمل و پرداخت تکمیلی هزینه‌های درمانی در دوران بازنشستگی است.

تجمع‌ها و راهپیمایی‌های اعتراضی بازنشستگان  تامین اجتماعی از جمله در شهرهای اراک، کرمانشاه، اردبیل، ساری، اهواز، اصفهان، بروجرد، اهواز، زنجان و مشهد برگزار شد.

در اصفهان بازنشستگان معترض شعار می‌دادند: ملت گدایی می‌کند؛ آقا خدایی می‌کند!



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024