جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 12.06.2022, 12:16

بهانه ایران برای حمله موشکی به اربیل ساختگی بود


فؤاد حسین، وزیر امور خارجه عراق تاکید کرد که ایران شواهد ملموسی مبنی بر اینکه مکان هدف قرار گرفته شده در اربیل از سوی سپاه پاسداران ایران، متعلق به موساد اسرائیل بوده، ارائه نکرده است.

به گزارش ناس نیوز، وزیر امور خارجه عراق در مصاحبه‌ای گفت: به تهران رفتیم تا از شواهد ملموس ایران که می‌گفتند درباره محل حمله موشکی در اربیل دارند، اطلاع یابیم.

وی افزود: مذاکرات و گفت‌وگوهای طولانی با طرف‌های مختلف دیپلماتیک و امنیتی داشتیم و ایران می‌گفت که محل هدف قرار گرفته شده از سوی سرویس اطلاعاتی اسرائیل موساد مورد استفاده قرار می‌گرفت اما در واقع هیچ دلیل و مدرکی از ایران ندیدیم.

او در ادامه افزود: «از این‌که ایران اقلیم کردستان را برای پاسخ به اسرائیل انتخاب کرده است، تعجب می‌کنیم.»

حسین در ادامه تصریح کرد: از ایران خواستیم که اقدام در این زمینه با عراق مشترک باشد و این مساله دیگر تکرار نشود.

رئیس دستگاه دیپلماسی عراق در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد که عراق تابع و وابسته به ایران نیست و ملت عراق نمی‌تواند تابع ایران باشد.

وی همچنین تاکید کرد که عراق تابع ترکیه نیز نیست و ملت عراق هم نمی‌تواند تابع ترکیه باشد و باید از طریق گفت‌وگو با ترکیه به نتیجه رسید.

وزیر امور خارجه عراق اظهارداشت که منافع مشترکی بین عراق و ترکیه و ایران وجود دارد که یکی از آن رودهای مشترک و مساله آب است و این کشورها بر سر چگونگی مدیریت پرونده آب با مشکل مواجه هستند اما این مشکل زاییده امروز نیست بلکه مشکلی قدیمی است.

حمله سپاه پاسداران ایران به اربیل

گفتنی است که شهر اربیل در ۱۳ مارس گ‍ذشته مورد حمله موشکی از سوی مرزهای ایران قرار گرفت که سپاه پاسداران علنا مسئولیت آن را بر عهده گرفت.

سپاه مدعی شده بود که آن حمله علیه «مراکز استراتژیک اسرائیل» در اربیل و به هدف انتقام گرفتن برای حمله هوایی اسرائیل به سوریه که منجر به کشته شدن دو تن از فرماندهان سپاه شده بود، صورت گرفت.

به‌دنبال این حمله، وزارت خارجه عراق، سفیر ایران در این کشور را فراخواند و مراتب اعتراض خود را به صورت کتبی ابلاغ کرد.

احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق در همین زمینه اعلام کرده بود: «در اقدامی که حاکی از موضع روشن عراق در این مسئله است، وزارت‌ خارجه سفیر ایران را فراخوانده و مراتب اعتراض خود را به صورت کتبی ابلاغ کرده است.»

سپاه در این حمله با بیش از ۱۲ موشک بالستیک، ویلای خالی از سکنه یک تاجر کُرد که در بخش انرژی اقلیم کردستان عراق فعال است، را هدف قرار داد.

عراق که مرزهای گسترده‌ای با همسایه شرقی خود ایران دارد، بارها شاهد حملات موشکی و پهپادی به پایگاه‌ها و منافع آمریکا در این کشور بوده است.

منابع: میدل‌ایست‌نیوز، العربیه



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024