جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 11.06.2022, 23:15

تظاهرات سراسری در آمریکا برای اصلاح قوانین اسلحه


روز شنبه در سراسر آمریکا ده‌ها هزار نفر که اغلب آنها جوان بودند در واکنش به کشتار با سلاح گرم که طی آخرین آنها ۱۹ کودک در دبستان راب تگزاس کشته شدند، به خیابان‌ها آمدند و خواستار اصلاح قوانین مالکیت سلاح در این کشور شدند.

به گزارش بی‌بی‌سی، گروه هماهنگ‌کننده این تظاهرات “برای حفظ جان‌مان تظاهرات می‌کنیم” (March For Our Lives) گفته روز شنبه ۴۵۰ تجمع در نقاط مختلف آمریکا برگزار کرده است.

این گروه را دانش‌آموزان دبیرستان پارکلند فلوریدا تاسیس کرده‌اند. این دبیرستان در سال ۲۰۱۸ شاهد یکی از خونین‌ترین تیراندازی‌ها در تاریخ مدارس آمریکا بود و طی آن ۱۷ دانش‌آموز با گلوله‌های یکی از شاگردان سابق این مدرسه کشته شدند.

بازماندگان این کشتار از آن زمان تجمع‌های متعدد اعتراضی و همچنین تلاش‌های حقوقی و لابی‌گری برای وضع قوانین سخت‌گیرانه‌تر مالکیت سلاح ترتیب داده‌اند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، از این تظاهرات سراسری حمایت کرده و طی لایحه‌ای از کنگره خواسته قوانینی که «عقل سلیم حکم می‌کند» برای بالابردن ایمنی استفاده از سلاح تصویب کنند.

طرح مورد نظر او به راحتی در مجلس نمایندگان کنگره که اکثریت آن با دموکرات‌هاست تصویب شد اما تقریبا مسجل است که در مجلس سنا با دیوار مستحکم سناتورهای جمهوری‌خواه روبرو خواهد شد و راه به جایی نخواهد برد چرا که برای تصویب آن ۵۰ سناتور دموکرات دست کم به همراهی ۱۰ جمهوری‌خواه نیاز دارند.

این تظاهرات در واکنش به کشتار ماه گذشته در دبستان راب ایالت تگزاس بود که طی آن ۱۹ کودک و ۲ معلم جان باختند.

مهاجم که یک جوان ۱۸ ساله بود با اسلحه نیمه‌خودکار ای.آر ۱۵ به داخل مدرسه رفت و با شلیک مستقیم به کودکان آنها را از پای در آورد. او تنها حدود ۴۰ دقیقه بعد با مداخله گارد مرزبانی از پای در آمد.

این کشتار که فقط ۱۰ روز پس از تیرانداز خونین دیگری در شهر بوفالو ایالت نیویورک شکل گرفت، یک بار دیگر حامیان اصلاح قوانین اسلحه در آمریکا را به جنبش واداشته اما تقریبا کسی امید ندارد که این تلاش‌ها برای متقاعدکردن سناتورهای جمهوری‌خواه کفایت کند و اصلاحات جدی در قوانین خرید یا مالکیت اسلحه در ایالات متحده مصوب شود.

در همین حال، گروهی از سناتورهای کنگره آمریکا با تشکیل تیمی فراحزبی وعده داده‌اند که برای به سرانجام رساندن و تصویب مقرراتی هر چند متوسط تلاش کنند و سناتورهای دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه را برای رسیدن به توافق بر سر این اصلاحات حداقلی، متقاعد کنند.

پیشنهاد این گروه سناتورها بر طرحی متمرکز است که طی آن برای ایالت‌هایی که به سوی قانونی‌کردن طرح «پرچم قرمز» گام بر می‌دارند مشوق‌هایی از سوی دولت فدرال در نظر گرفته شود.

طرح پرچم قرمز به مقام‌های محلی اجازه می‌دهد افرادی که مطابق تشخیص‌های قانونی “خطری برای دیگران” محسوب می‌شوند را از خرید و مالکیت سلاح گرم منع کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024