جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 11.06.2022, 9:40

شهادت تکان‌دهنده درباره دفن کودکان سوری


گورکن در جلسه ویژه کمیسیون روابط خارجی سنای برای بررسی سیاست دولت بایدن در قبال سوریه، جزئیات جنایات رژیم اسد را افشا کرد.

به گزارش العربیه، «انور رسلان»، افسر سرویس اطلاعاتی سوریه ملقب به «گورکن» در پی شهادت‌ خود در «دادگاه جنایات جنگی سوریه» در شهر کوبلنز آلمان و محکوم شدن به ارتکاب جنایات جنگی در چند ماه قبل، چهارشنبه ۱۸ خرداد، مجلس سنای آمریکا را نیز با شهادت‌‌های جدید خود غافلگیر کرد.

«گورکن» با حضور در جلسه ویژه کمیسیون روابط خارجی سنا برای بررسی سیاست دولت بایدن در قبال سوریه، جزئیات جنایات وحشتناک رژیم اسد در حق هزاران غیرنظامی و دفن هزاران جسد شامل کودکان شکنجه شده تا سرحد مرگ را بیان کرد.

معاذ الخطیب، مدیر اجرایی گروه اضطراری سوریه (سوریا تاسک فورس) در اظهاراتی به «العربیه » تأکید کرد که اعضای مجلس سنا از شنیدن جزئیات أرائه شده از سوی «گورکن» در مورد جنایات رژیم اسد، شوکه شدند.

کامیون‌های یخچال‌دار حمل اجساد

الخطیب تاکید کرد که «گورکن» از ۳ کامیون یخچال‌دار صحبت کرد که هر کدام بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ جسد را بار زده و دو بار در هفته، از همه شعبه‌های امنیتی و بیمارستان‌های نظامی در دمشق می‌آمدند.

به گفته او «این اجساد متعلق به افرادی بودند که تا سرحد مرگ شکنجه شده و تصاویر آنها به وسیله «افسر قیصر» ثبت شده و با این کامیون‌های یخچال‌دار به گودالی بزرگ برده می‌شد و «کورکن» به شکلی نامنظم، این اجساد را در این گودال تخلیه می‌کرد.»

افسر قیصر، نام مستعار یکی از عوامل پلیس نظامی سوریه بود که در سال ۲۰۱۳ از رژیم اسد جدا شد و ۵۵ هزار عکس را از اجساد و موارد نقض در زندان‌های سوریه افشا کرد.

به گزارش رسانه‌های آمریکایی به نقل از این شاهد، چه‌بسا تکان دهنده‌ترین صحنه، اجساد ده‌ها کودک جان‌باخته در زیر شکنجه بود.

الخطیب افزود: «بیش از ۶۰۰۰ جسد دارای آثار شکنجه که توسط «قیصر» پس از فرار او از سوریه در سال ۲۰۱۳ ثبت شده که توسط «گورکن» در گورهای جمعی، دفن شدند و گواهی «گورکن»، شهادت‌‌های «قیصر» را تکمیل کرد.»

بازداشت‌شدگان لبنانی و آمریکایی

الخطیب گفت: «ما در تلاشیم تا جنایات رژیم سوریه را مستند کرده و آنها را در اختیار دادگاه‌های اروپایی و آمریکایی قرار دهیم، به ویژه که زندانیان سوری، لبنانی و آمریکایی نیز در زندان‌های این رژیم هستند.»

او افزود: «بنا داریم پرونده‌های آنها را در راستای تحقق عدالت برای آنها و پاسخگوکردن رژیم اسد به دلیل اقدامات قبلی و کنونی این رژیم علیه آن‌ها، در اختیار دادگاه کیفری بین‌المللی قرار دهیم.»

ادامه تحریم بر اساس «قانون قیصر»

در نشست کمیسیون روابط خارجی مجلس سنا، پرونده بخش انرژی لبنان در رابطه با «قانون قیصر» نیز در کنار شهادت‌دهی «گورکن» مطرح شد.

باربارا لیف، معاون وزیر خارجه آمریکا، در این خصوص تاکید کرد که تا این لحظه، تصمیمی مبنی بر رفع تجریم‌ها یا موارد استثنا از تحریم علیه سوریه در خصوص انتقال گاز مصر به لبنان، اتخاذ نشده زیرا این کشورها هنوز هیچ‌ قراردادی را امضا نکرده‌اند.

معاذ الخطیب در این زمینه گفت: «این توافق میان اعضای احزاب جمهوری خواه و دموکرات وجود دارد که اجازه ندهند هیچ کشوری، «قانون قیصر» را نقض کرده و آن را دور بزند تا به رژیم سوریه که در حال کشتار غیرنظامیان سوری و لبنانی است، کمک کند.»

به گفته او، مشکل انرژی لبنان را می‌توان از راه‌هایی به جز کمک به رژیم اسد، حل و فصل کرد.

عدم عادی سازی روابط با رژیم سوریه

الخطیب افزود: «فشار زیادی بر دولت آمریکا از سوی اعضای احزاب جمهوری‌خواه و دموکرات برای تداوم تحریم‌ها وجود دارد تا از توافق‌های گاز مصر یا برق اردن برای تامین برق لبنان به عنوان مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط با رژیم سوریه، استفاده نشود.»

او خاطرنشان کرد که شهادت «گورکن» در مورد جنایات رژیم اسد، به افزایش این فشارها بر دولت بایدن و اعمال «تحریم‌های قیصر» کمک زیادی خواهد کرد.

الخطیب افرود: «تاکنون هیچ قرارداد انرژی میان لبنان و کشورهای منطقه منعقد نشده و ما می‌کوشیم به مردم لبنان برای حل بحران انرژی بی واسطه رژیم جنایتکار سوریه، کمک کنیم.»

شایان ذکر است که «گورکن» از سال ۲۰۱۱ تا اوایل سال ۲۰۱۸، ماموریت دفن اجساد کشته‌شدگان در اثر شکنجه در گورهای دسته جمعی را بر عهده داشت و بعدها توانست از کشور خارج شده و با مخفی کردن صورت خود به دلیل حضور برخی از اعضای خانواده‌اش در سوریه، در دادگاه شهادت دهد.

گروه‌های حقوق بشر و جداشدگان از رژیم اسد، ظرف ۱۱ سالی که از انقلاب مردمی علیه این رژیم سپری شده، کشتار گسترده غیرنظامیان توسط نیروهای امنیتی را مستند کرده‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024