سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - Tuesday 19 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 04.01.2021, 20:41

تلاش اصلاح‌طلبان برای افزایش مشارکت انتخاباتی


م- روغنی

با توجه به مشارکت پایین در انتخابات مجلس یازدهم که در یکی از حوزه‌های تهران میزان آراء باطله آن از میزان آرا منتخب اول بیشتر بود[۱]، اصلاح‌طلبان در کنار دست‌اندرکاران نظام دینی در تلاشند از راه‌های گوناگون میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را افزایش دهند. هرچه باشد، خامنه‌ای و طرفدارانش همواره میزان مشارکت انتخاباتی را ملاک حمایت مردم از نظام اسلامی به شمار آورده‌اند. برای نمونه جواد ظریف که به ماله‌کش نظام شهرت یافته است در مجامع بین‌الملل بارها در برابر انتقادات گسترده از سرکوب مردم در خیزش‌های ۹۶ و ۹۸، میزان مشارکت مردم در انتخابات گذشته را به عنوان مشروعیت “بالای” نظام برخ منتقدین کشانده است.

در حالی که برخی از فعالان اصلاح‌طلب با توجه به فقدان آزادی‌های سیاسی و کارکرد شورای نگهبان در حذف داوطلبان غیر همسو با نهاد ولایت، برای شرکت در انتخابات سال ۱۴۰۰ دچار تردید شده‌اند، چند ماه پیش موسوی‌خویینی‌ها هواداران و فعالان این جریان را به شرکت در انتخابات دعوت کرد[۲]. این دسته از اصلاح‌طلبان که چشمانشان را برروی رویداد‌های چهل دو ساله کشور بسته‌اند و در توهم “اصلاح” نظام به‌سر می‌برند می‌کوشند با نجات مشروعیت نظام دینی از به‌حاشیه رانده شدن کامل جلوگیری نمایند. این در حالی است که رهبران جنبش سبز هنوز در حصر خانگی و محمد خاتمی در خانه‌نشینی اجباری به‌سر می‌برند. افزون براین نشانه‌های زیادی در دست است که سپاه در پی تصرف نهاد ریاست جمهوری است که می‌تواند با تعیین ولی فقیه سوم در ارتباط باشد. با توجه به ساختار انعطاف ناپذیر ولایی حاکم، اصلاح‌طلبان و گفتمان اصلاح‌طلبی کمترین شانس اثرگذاری بر رویدادهای کشور نخواهند داشت.

از جمله تلاش‌های اصلاح‌طلبان در جهت بالا بردن میزان مشارکت ملاقات با مهدی کروبی و بازتاب نظرات وی در باره انتخابات آینده است. به باور مهران فرجی، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، که به‌تازگی اجازه ملاقات با کروبی را دریافت کرده است: “نگاه آقای کروبی چندان به سمت تحریم انتخابات نیست مگر اینکه کلا چاره‌ای نباشد... البته امیدوار بودند که فضا باز شود و کاندیداها توسط شورای نگهبان تآیید صلاحیت شوند.”[۳]

شرایط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و کارکرد نظام در رویارویی با ویروس کرونا که در سایه بی‌کفایتی و فساد نظام حاکم بالاترین شمار تلفات را در مقایسه با کشورهای همسایه به مردم ایران تحمیل کرده است، امید به آینده کشور را تیره و تار ساخته است.

این نظام برپایه تبعیض علیه زنان، اقلیت‌های مذهبی و دگراندیشان، ربودن مخالفین و اعدام آنها، گروگان گیری از میان ایرانیان دوتابعیتی و سرکوب شدید خیزش‌های اجتماعی، حیف و میل ثروت‌های ملی برای توسعه انرژی بی‌حاصل هسته‌ای و پیشبرد مقاصد ایدئولوژیک در منطقه از راه حزب‌الله سازی، آمریکا و اسرائیل‌ستیزی، فساد گسترده و تحمیل تحریم‌های کمر شکن بر سفره تهیدستان استوار است. تلاش‌های اصلاح‌طلبان در جهت افزایش مشارکت حاصلی جز بی اعتباری بیشتر این جناح در میان اپوزیسیون و اقشار مختلف مردم نخواهد داشت.

نجات کشور از راه گذار از جمهوری دینی و تشکیل نظامی سکولار دمکرات خالی از تبعیض، بر پایه منشور جهانی حقوق بشر و استقرار عدالت اجتماعی امکان پذیر است. ائتلاف کلیه نیروهای مخالف، تهیدستان شهری و طبقه متوسط شرط لازم این پیروزی است.

دی ماه ۱۳۹۹
mrowghani.com
—————————————
[۱] - خبر آنبلین دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۸
[۲] - موسوی خویینی‌ها خواهان مشرکت فعال جریان اصلاحات در انتخابات ۱۴۰۰ شد. رادیو فرانسه ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۰
[۳] - خبرنامه گویا، امیدواری‌های کروبی...، شنبه دوم ژانویه ۲۰۲۱



نظر شما درباره این مقاله:









 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024