پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Wed, 14.08.2019, 19:50

یک لحظه تاریخی برای فوتبال

اعتمادآنلاین| منیژه موذن- «افتخار می‌کنم که بخشی از این تاریخ‌سازی بزرگ هستم. فوتبال راه طولانی‌ای را طی کرده است. در تابستان امسال جام‌جهانی زنان نشان داد فوتبال زنان و حضور زنان در فوتبال چه میزان احترام عمومی را به دست آورده است. پیش از این قدم‌های کندی در راه از میان بردن تبعیض جنسیتی برداشته شده است و حالا تلاش می‌کنیم گذشته را جبران کنیم. هنوز راه زیادی در پیش داریم. بازی پیش رو لحظه مهمی در فوتبال است و همه ما خوشحالیم که بخشی از این اتفاق هستیم. این یک لحظه تاریخی است. یک قدم دیگر در راه درست.»

این بخشی از مصاحبه فرانک لمپارد، بازیکن اسطوره‌ای تیم چلسی و مربی حال حاضر این تیم، در نشست خبری قبل از بازی با لیورپول در سوپرکاپ اروپاست. لحظه تاریخی‌ای که سوپر فرانکی به آن اشاره می‌کند، حضور استفانی فراپارت به عنوان داور این دیدار به همراه تیم داوری‌اش است. به گفته گاردین، اتفاق امشب نگاه به زنان را در فوتبال «مردانه» تغییر خواهد داد.

برای زنان حضور در فوتبال تجربه آسانی نبوده است. حالا ما بازیکنان مطرحی در فوتبال زنان داریم که می‌توانند به تیتر یک رسانه‌های جهان تبدیل شوند و در راه قهرمانی جهان از تغییر بگویند، اما تصور حضور فوتبالیست‌هایی همچون الن وایت یا مگان راپینو در کنار رونالدو و مسی در میان زمین و در مقابل چشمان هزاران هوادار مشتاق فوتبال تقریباً امری محال است.

این قاعده اما در حوزه داوری کاملاً متفاوت است. تیم داوری استفانی فراپارت امشب در میان زمین چمن، بین مطرح‌ترین بازیکنان دنیا و در مقابل هواداران بی‌شمار فوتبال، خواهند ایستاد تا در بازی‌ای که دهه‌ها از آن حذف شده بودند، قانون را سوت بزنند.

بیبیانا اشتاین‌هاوس

قدم اول این تغییر را یک داور آلمانی برداشت. بیبیانا اشتاین‌هاوس نخستین زنی بود که با سوت زدن در بوندس‌لیگا سقف شیشه‌ای حضور زنان در میدان مردانه فوتبال را شکست. او در بازی تاریخی بایرن مونیخ و کمنیتزر در جام حذفی آلمان موفق شد راهی را باز کند که چهره فوتبال را تغییر دهد. هرچند این مسیر برای اشتاین‌هاوس ساده نبود. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های او جنجال کارت زرد دوم کریم دمیربای، بازیکن دوسلدورف، در بازی دوسلدورف و فرانکفورت بود. دمیربای بعد از اخراج از زمین با عصبانیت گفته بود: «جاى زنان در بازی‌هاى مردان نیست.»

او به دلیل این اظهارنظر جنسیت‌زده پنج جلسه محروم شد و به عنوان جریمه، داور یکی از بازی‌های دختران شد. دمیربای بعد از آن در تماسی تلفنی از اشتاین‌هاوس عذرخواهی کرد.

تیم داوری مصمم فراپارت

فراپارت داور بازی امشب، درباره حضورش در بازی‌های فوتبال مردان، گفت: «این موضوع زندگی مرا تغییر داده است. حالا خیلی‌ها مرا می‌شناسند. قبلاً در لیگ یک فرانسه سوت زده‌ام و می‌دانم چطور شرایط را کنترل کنم. درک می‌کنم که این اتفاق چه مفهومی دارد.»

اونیل، کمک‌داور این بازی، در ادامه صحبت‌های فراپارت اضافه کرد: «این اولین بار نیست که در یک بازی بزرگ سوت می‌زنیم. فینال جام‌جهانی زنان یکی از بزرگ‌ترین بازی‌ها بود. خوشحالم که حضور زنان در فوتبال الهام‌بخش دختران جوان شده است. این یک اتفاق خاص است.»

در طول سال‌های گذشته به همراه پیشرفت فوتبال زنان و بالا رفتن کیفیت و سرعت مسابقات و بازیکنان داوران زن هم پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند. ماموریت سوت زدن چنین بازی مهمی، خود، مهر تاییدی بر پیشرفت چشمگیر داوران زن زده است.

پل فیلد، مسئول کمیته داوران انگلستان، در ارتباط با بازی امشب گفت: «امیدوارم فراپارت قضاوتی مناسب داشته باشد. حضور او قدم بزرگی است که می‌تواند بر فوتبال به صورت کلی تاثیر مثبت بگذارد و اگر عملکرد خوبی نداشته باشد، ممکن است ما را سال‌ها به عقب برگرداند. نتیجه عملکرد تیم داوری در این بازی مهم است و امیدوارم آنها خوش‌شانس هم باشند.»

یوفا هم در این ارتباط اظهار کرد که این داور تمامی تست‌های فیزیکی لازم برای داوران مرد را به خوبی پشت سر گذاشته و انتخاب او انتخاب کاملاً درستی بوده است و رسانه‌ها نیز صحبتی از جنسیت برای داور این دیدار نکرده‌اند.

استفانی فراپارت ماه گذشته در بزرگ‌ترین استیج فوتبال زنان شاهد فریاد قهرمانی بازیکنان تیم ملی آمریکا پس از ماه‌ها تمرین و مبارزه در بیرون و درون زمین چمن بود، اما امشب در سوپرکاپ اروپا، این فراپارت است که نقش اول داستان را بر عهده دارد تا در مقابل چشم جهانیان قدم بزرگ دیگری در راه شکستن سقف شیشه‌ای حضور زنان در فوتبال بردارد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024