پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 15.07.2019, 20:11

درخواست فرانسه برای دسترسی سریع ملاقات کنسولی و آزادی فریبا عادل‌خواه

یک روز پس از تایید بازداشت فریبا عادل‌خواه پژوهشگر دو تابعیتی ایرانی– فرانسوی در ایران، وزارت امور خارجه فرانسه خواستار دسترسی ملاقات کنسولی بدون تاخیر برای خانم عادل‌خواه شده تا زمینه‌ساز برای آزادی هر چه سریع‌تر او باشد.

آگنس وان درمال، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه روز دوشنبه ۲۴ تیرماه طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «مقامات فرانسوی برای دریافت اطلاعات از وضعیت او و شرایط بازداشتتش اقداماتی را انجام داه‌اند.» او  عنوان کرد  با این حال دولت فرانسه تاکنون هیچ جواب رضایت بخشی از سوی مقامات ایران تاکنون دریافت نکرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه خود نوشته است: «پاسخ قانع‌کننده‌ای به درخواست‌ها داده نشده است. فرانسه از مقام‌های ایران می‌خواهد درباره وضعیت خانم عادلخواه روشنگری کند و بار دیگر بر خواسته‌های خود به ویژه اجازه دسترسی کنسولی بدون تاخیر تاکید می‌کند.»

خبرگزاری رویترز نوشته است فریبا عادل‌خواه پژوهشگر  در مرکز تحقیقات بین‌المللی مطالعات سیاسی پاریس در ماه ژوئن از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اتهام «جاسوسی» بازداشت شده است.

علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست مطبوعاتی خود در روز یکشنبه ۲۳ تیرماه بازداشت یک پژوهشگر دوتابعیتی ایرانی– فرانسوی را تایید کرد. اما در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره علت و اتهام بازداشت این شهروند دوتابعیتی گفت اطلاعی ندارد.

فریبا عادل‌خواه جامعه‌شناس و پژوهشگر دو تابعیتی ایرانی– فرانسوی در سفر به ایران از سوی ارگان نامشخصی با اتهامات نامشخص دستگیر شده است. از تاریخ دقیق بازداشت، محل نگهداری و وضعیت او اطلاعی در دست نیست.

سخنگوی دولت در پاسخ به خبرنگاران روز ۲۳ تیرماه گفت: «تنها از دستگیر شدن یک فرد در روز گذشته خبر دارم و اطلاعی درباره اتهامات، دلایل و نهاد دستگیرکننده این فرد ندارم.»

علی ربیعی که در پاسخ به وضعیت فریبا عادل‌خواه از او به عنوان «یک فرد» نام می‌برد می‌گوید او روز گذشته (۲۲ تیرماه) بازداشت شده است. با این حال در اخبار منتشر شده از بازداشت خانم فریبا عادل‌خواه آمده او یک ماه پیش در سفر به ایران از سوی ماموران اطلاعات سپاه پاسداران در منزلش بازداشت شده است.

فریبا عادل‌خواه، جامعه‌شناس و پژوهشگر  ارشد در مرکز تحقیقات بین المللی مطالعات سیاسی پاریس (سیانس پو) است. تمرکز کاری او بر روی ایران و افغانستان است. او در رشته جامعه‌شناسی در دانشگاه استراسبورگ فرانسه تحصیل کرده و دکتریش را نیز در مدرسه مطالعات عالی علوم اجتماعی پاریس اخذ کرد.

خانم عادل‌خواه بارها برای دیدار با خانواده خود،کارهای تحقیقاتی و سخنرانی در موضوعات سیاست و اقتصاد به ایران سفر کرده است.

فریبا عادل‌خواه نویسنده کتاب‌هایی به زبان فرانسوی مانند «انقلاب باحجاب: زن مسلمان ایرانی» و «مدرن بودن در ایران» است و اخیرا کتابی با عنوان «هزار و یک مرز ایران: سفر و هویت» به زبان فرانسوی از او منتشر شده است.

تاکنون به جز سخنگوی دولت، هیچ مقام قضایی از بازداشت فریبا عادل‌خواه اظهار نظر نکرده است. دولت ایران در سال‌های اخیر چندین شهروند دوتابعیتی ایرانی– بریتانیایی و ایرانی– آمریکایی و از کشورهای دیگر مانند سوئد و اتریش را بازداشت کرد.

در حال حاضر نازنین زاغری، ارس امیری، سیامک نمازی‌، هو وانگ، کامران قادری و احمد رضا جلالی در زندان با حکم‌های طولانی مدت هستند. همچنین باقر نمازی نیز که به علت بیماری و سالمند بودن قادر به تحمل کیفر نبود از یک سال پیش آزاد اما ممنوع الخروج است.

همچنین در اسفند ۱۳۹۶، به خانواده‌ی شهروند دو تابعیتی ایرانی–کانادایی کاووس سیدامامی گفته شد که آقای سیدامامی هنگامی که در زندان اوین برای بازجویی بازداشت بود، دست به خودکشی زد.

نزار زکا شهروند لبنانی – آمریکایی  که به تازگی از زندان اوین آزاد و به لبنان بازگشت پیش از این در یکی از نامه‌های خود در زندان اوین خطاب به مردم نوشته بود: «به ایران سفر نکنید». زکا در بخشی از این نامه نوشته بود: «پرونده من درس و هشداری برای کسانی باشد که می‌خواهند برای کار یا تفریح به ایران سفر کنند. من تنها نیستم. اگر آزادی برای شما ارزش دارد و یک خارجی هستید به ایران سفر نکنید، ایران جای امنی برای شما نیست. جرأت نکنید این‌جا بیایید. من برای سخنرانی در یک کنفرانس بین المللی در زمینه ارتباطات توسط شهیندخت مولاوردی، معاون امور بانوان ریاست جمهوری دعوت شدم. در مسیر فرودگاه ربوده و به زندان اوین منتقل شدم و به دروغ به اتهام جاسوسی متهم شدم.»

نزار زکا، فعال آزادی اینترنت روز ۲۴ شهریور ماه ۱۳۹۴ به دعوت مسوولان «همایش بین المللی نقش آفرینی زنان در توسعه پایدار» به ایران سفر کرد اما در تاریخ ۲۷ شهریور ماه بازداشت شد. او نهایتا روز ۲۰ خرداد ۹۸ به گفته مقامات ایرانی به درخواست دولت لبنان از زندان اوین آزاد و همان روز کشور را ترک کرد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024