پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Mon, 15.07.2019, 22:10

صدور حکم برای پرونده جدید آتنا دائمی و گلرخ ایرایی

مادر آتنا دائمی فعال حقوق کودک که هم اکنون پس سال حکم قطعی زندان خود را در زندان سپری می‌کند به کمپین حقوق بشر در ایران گفت براساس حکم پرونده جدیدش که به تازگی ابلاغ شده او به سه سال و هفت ماه زندان برای دو اتهام از سوی دادگاه انقلاب متهم شده است. معصومه نعمتی با اعتراض به حکم فرزندش گفت در حالی این حکم سنگین سریع یک ماه پس از دادگاهش صادر شده که او چهار ماه است به دلایل غیرقانونی ممنوع از ملاقات حضوری است و برای انتقال او به بیمارستان برای درمان پزشکی نیز ممانعت می‌شود.

آتنا دائمی و گلرخ ایرایی (که از تاریخ ۱۹ فروردین ۹۸  با پایان دوره حکم اولش از زندان آزاد شد) در یک پرونده مشترک با دو اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به رهبری» به سه سال و هفت ماه زندان و دو سال محرومیت از عضویت در گروههای اجتماعی محروم شدند. این حکم از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ایمان افشاری صادر شده است. آنها برای اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال و شش ماه حبس و برای اتهام توهین به رهبری به دو سال و یک ماه حبس محکوم شده‌اند.

اگر این حکم عینا در دادگاه تجدیدنظر تایید شود، با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی حکم نهایی «دو سال و یک ماه حبس» خواهد بود. به گفته معصومه نعمتی مادر خانم دائمی، این حکم چند روز گذشته به عباس امیری، وکیل آتنا و امروز به امیر رییسیان، وکیل گلرخ ایرایی ابلاغ شده است.

معصومه نعمتی مادر آتنا دائمی به کمپین گفت: «وکیل دخترم می‌گوید حکم آتنا با خصومت داده شده است. بازجویان وزارت اطلاعات بارها آتنا را تهدید کرده بودند که به او اشد مجازات را خواهند داد و حالا قاضی حتی از اشد مجازات هم بیشتر داده است.» او با اظهار اینکه وکیل گلرخ و آتنا هر دو به حکم اعتراض خواهند کرد گفت: «وکیل آتنا گفت او امیدوار است اگر حکم در دادگاه تجدیدنظر تغییر نکند حداقل قانون تجمیع مجازات‌ها بر او اعمال شود. اگر این اتفاق بیافتد حکم نهایی یک سال زندان خواهد بود.»

خانم نعمتی گفت: «ما در انتظار آزادی آتنا بودیم. او طبق حکم قبلی قرار بود ۱۴ تیرماه ۹۹ یعنی یک سال دیگر آزاد شود. اما حالا باید چند سال دیگر هم در زندان بماند. واقعا انصاف نیست. اتهامات جدید او فقط از خصومت شخصی رییس زندان و پرونده سازی و جمع کردن شاکی‌های دروغی از آتنا در زندان بود.»

برای این پرونده جدید یک جلسه دادگاه در تاریخ ۲۸ خرداد ۹۸ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برای آنها برگزار شد. مستندات اتهام تبلیغ علیه نظام برای انها «نوشتن نامه‌ها و بیانیه‌های از داخل زندان» و «ارتباط با رسانه‌های خارج از کشور» بوده و مستندات اتهام توهین به رهبری «سرود خوانی آنها یک روز پس از اعدام «زانیار مرادی، لقمان مرادی و رامین حسین پناهی» در سالن ملاقات زندان بوده است. آنها شعار «ای شهید» را خوانده‌اند که در رسانه‌های داخلی این سرود بارها پخش شده است.

به گفته مادر آتنا، گلرخ و دخترش «هیچ‌کدام اتهامات خود را نپذیرفته‌اند و گفته‌اند سرود خواندنشان به معنای توهین به کسی نبوده است.»

مادر آتنا دائمی با تاکید بر اینکه حقوق اولیه فرزندش در زندان اوین رعایت نمی‌شود گفت آنها از فروردین ۹۸ تاکنون (چهار ماه) است که از حق ملاقات حضوری با دخترشان در زندان محروم هستند در حالی که طبق آیین‌نامه سازمان زندان‌ها هر زندانی از حق یک بار ملاقات حضوری در ماه برخوردار است. همچنین علیرغم ماهها درخواست برای انتقال آتنا به بیمارستان برای انجام مموگرافی و سونوگرافی برای آتنا ممانعت شده است.

معصومه نعمتی گفت: «از عید نوروز تا الان از ملاقات حضوری منع شده‌ایم. بارها این محرومیت را به دادستانی، رییس زندان و و در دادگاه جدید مطرح کردیم، حتی آتنا به خود رییس جدید سازمان‌ زندان‌های ایران نامه نوشته اما هنوز به ما اجازه ملاقات حضوری داده نشده است. از طرفی بارها وقت دکتر برای آتنا گرفتیم او مشکوک به غده‌ای در سینه‌اش است که طبق گفته پزشک باید چند ماه یک بار مموگرافی و سونوگرافی شود اما اکنون ماههاست که او را برای چکاب به بیرون زندان نمی‌آورند در حالی که تمام مخارج هم به عهده خانواده است. بی‌توجهی به مراقبت پزشکی و ملاقات حضوری بدون جواب ماهها است که ادامه دارد اما دادگاه پرونده جدیدش سریع برگزار شد و سریع هم حکم داده شد و آن هم اشد مجازات. این حرکت‌ها نه عادلانه است و نه قانونی.»

گلرخ ابراهیمی ایرایی، فعال مدنی پیش از این به اتهام «توهین به مقدسات» از طریق نوشتن داستان منتشر نشده‌ای که در زمان تفتیش خانه آن‎ها از سوی ماموران امنیتی کشف شد، به پنج سال حبس محکوم شده بود. او را به اتهام «تبلیغ علیه نظام» از طریق شرکت در تجمعات مختلف مقابل زندان اوین و دیدار با زندانیان سیاسی و خانواده‌های کشته شدگان سال ۱۳۸۸ نیز به یک سال حبس محکوم کرده بودند. این حکم از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی «ابوالقاسم صلواتی» صادر و در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر عینا تایید شد. براساس ماده ۱۳۴ «قانون مجازات اسلامی»، او باید بیش‎ترین مجازات را که شامل پنج سال حبس برای اتهام توهین به مقدسات بود، متحمل می‌شد.

گلرخ ایرایی سوم آبان ماه ۱۳۹۵، بدون دریافت احضاریه کتبی، توسط ماموران امنیتی در منزلش بازداشت و برای اجرای حکم، به زندان اوین منتقل شد. مدتی بعد ۳۰ ماه از حکم این فعال مدنی مورد عفو قرار گرفت و حکم نهایی او به دو سال و نیم کاهش یافت. گلرخ ایرایی در تاریخ ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ با اتمام دوران حبس، از زندان اوین بیرون آمد. او به دلیل داشتن پرونده دوم، در زمان آزادی مجبور به پرداخت قرار کفالت ۶۰ میلیون تومانی به دادگاه شد.

آتنا دائمی، فعال حقوق کودک نیز در تاریخ ۲۹ مهرماه ۱۳۹۳ توسط سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ در دادگاهی به ریاست قاضی «محمد مقیسه» به ۱۴ سال زندان محکوم شد. او را متهم به «تبلیغ علیه نظام»، «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، «توهین به رهبری»، «توهین به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی» و «اختفای ادله جرم» کرده بودند. در دادگاه تجدیدنظر، او از اتهام اختفای ادله جرم منع تعقیب خورد و براساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، حکم وی به پنج سال حبس تغییر کرد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024