جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 15.07.2019, 19:08

بی‌اطلاعی از وضعیت حسین سپنتا زندانی سیاسی

یک منبع مطلع آگاه به کمپین حقوق بشر در ایران گفت حسین سپنتا، زندانی عقیدتی که بیش از شصت روز است در اعتصاب غذا به سر می‌برد به دستور رییس زندان عادل‌آباد شیراز در تاریخ ۱۹ تیرماه به بند «عبرت» این زندان وابسته به اداره اطلاعات شیراز منتقل شده است. بندی که فاقد شرایط اولیه نگهداری زندانیان است. این منبع مطلع گفت: «از زمانی که او را به بند عبرت برده‌اند هم‌بندیانش هیچ خبری از او ندارند و نمی‌دانند همچنان در اعتصاب غذا است یا خیر. شرایط بند عبرت خاص است، در آنجا تلفنی برای ارتباط وجود ندارد. در واقع زندانیان را برای تنبیه به این بند می‌فرستند.»

آقای سپنتا در اعتراض به عدم موافقت با آزادی مشروط و مرخصی‌اش بیش از ۶۰ روز پیش دست به اعتصاب غذا در زندان عادل‌آباد شیراز زده است. با این حال از تاریخ دقیق اعتصاب او اطلاعی در دست نیست و از تاریخ ۱۹ تیرماه به دلیل نشکستن اعتصاب غذا، رییس زندان عادل‌آباد او را به بند عبرت زندان منتقل کرده است.

حسین سپنتا با جرم‌های امنیتی محکوم به ۱۳ سال و شش ماه حبس است و از سال ۹۲ در زندان سر می‌برد و تاکنون از حق مرخصی برخوردار نبوده است. او تا پیش از انتقال به بند عبرت هم‌بندی مهدی حاجتی عضو شورای شهر بود.

حسین سپنتا مسلمان‌زاده‌ای است که از چند سال پیش به دلیل علاقه‌اش به مذهب زرتشتی فامیلی خود را به سپنتا تغییر داده است.

ژیلا بنی‌یعقوب روزنامه‌نگار در تاریخ ۱۰ جولای در توییتر خود با اطلاع‌رسانی از اعتصاب او نوشته است رییس زندان به سپنتا گفته است اینجا زندان تهران نیست که به اعتصابت توجهی شود، آنقدر ادامه می‌دهی تا بمیری:‌ «حسین سپنتا،زندانی عقیدتی در زندان #عادل_آباد شیراز از شصت روز پیش در اعتصاب غذاست و در این مدت خبرهایش بازتاب رسانه ای کمی داشته.رییس زندان به او گفته فکر نکن تو در زندانهای تهران هستی که خبرهایت همه جا بپیچد، اینقدر اینجا می مانی که بپوسی و بمیری و هیچ کس هم نمی فهمد.»

جزییات درباره اتهامات، نحوه بازداشت و دادگاه او اندک است. به گفته این منبع حسین سپنتا برای اولین بار در سال ۷۹ وقتی ۲۰ ساله بوده از سوی دفتر حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران به اتهامات «تبلیغ علیه نظام» از طریق عضویت در گروه‌های معاند به شش ماه حبس محکوم شده است. این منبع گفت: «در دوران بازجویی‌هایش متاسفانه مورد ضرب و شتم قرار گرفته، خودش می‌گفت که یکی از بازجویان ضربه‌های محکمی با کف به پشتش وارد کرده و پس از آن دچار لرزش بدن و مشکلاتی در حفظ تعادل بدنش در زمان راه رفتن می‌شود.»

او مجددا در سال ۹۲ از سوی دفتر حفاظت اطلاعات سپاه بازداشت شد: «فقط دو تا از اتهامات او را می‌دانم. او متهم به اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام و اتهامات دیگری می‌شود و نهایتا به ۱۳ سال و شش ماه حبس محکوم می‌شود. از آنجا که او شش سال را در زندان گذرانده تقاضای آزادی مشروط و مرخصی داد با این حال با آن موافقت نشد.»

اما بند عبرت در زندان عادل‌آباد شیراز که به گفته زندانیان به اندازه یک سلول است در سال ۱۳۹۳ از سوی اداره اطلاعات شیراز دایر شد و از آن برای تحت فشار قرار دادن برخی از زندانیان استفاده می‌شود.  سایت «مجذوبان نور»، متعلق به درویشان گنابادی مرداد ۱۳۹۲ در مطلبی درباره این بند نوشت: «…بندی نسبتا نوساز است که فضای آن به سختی به ۳۵ متر می‌رسد. از فضایی برای هواخوری برخوردار نبوده وتنها هفته‌ای دو بار، آن هم از امکانات سایر بند‌ها برای هواخوری زندانیان استفاده می‌شود.» در بخش دیگری از این مطلب آمده بود که «تمام امکانات محدود بند، اعم از سرویس بهداشتی، حمام و سینک ظرف‌شویی و… در‌‌ همان فضای ۳۵ متری وجود دارد.»

همچنین در توضیحات دیگر نوشته شده بود «این بند امنیتی تا فضای اصلی زندان و سایر بند‌ها فاصله نسبتا زیادی دارد اما بر خلاف این موضوع، فاصلهٔ این سلول تا محل حضور نیروهای گارد ویژه و حفاظت اطلاعات بسیار نزدیک است.» در این مطلب آمده بود که برخی از دراویش گنابادی، بهاییان و نوکیشان مسیحی برای تنبیه مدتی را در این بند گذارنده‌اند.

از وضعیت حسین سپنتا زندانی عقیدتی زندان عادل‌آباد شیراز خبری در دست نیست.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024