پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Sat, 06.07.2019, 18:13

شرفبافی: استعفا ندادم،‌ برکنار شدم

«نود اقتصادی»- مدیرعامل سابق شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفته است که در دوران مدیریت خود بر هما به شدت در مقابل فساد ایستادگی کرده و توضیح داد که بسیاری از قراردادها در هما به صورت ترک تشریفات مناقصه صورت می‌پذیرفت که این روند و همچنین واگذاری قراردادهای رانتی با حضور من حذف شد.

فرزانه شرفبافی در گفتگو با «نود اقتصادی» با بیان اینکه ۵ مطالبه مهم را در دوران مدیریت خود بر هما پیگیری کرده است که به گفته او “بده” شده است، اولین آن را پیگیری ۲۵۰۰ میلیارد تومانی مطالبات هما از دولت برشمرد که در نهایت سازمان حسابرسی طلب ۱۸۴۹ میلیارد تومانی هما از دولت را تایید کرده که درصورت‌های مالی منتهی سال مالی ۹۶ هما هم امده است.

وی دوم مطالبه خود در این دوران را پیگیری اسناد زمین‌های هما از برخی نهادها برشمرد که هنوز هم بخشی از زمین‌های هما در دست عده‌ای از نهاد است.

شرفبافی، مطالبه طلب ۳۳۵ میلیارد تومانی هما از محل واگذاری هتل‌های هما را یکی دیگر از موارد مورد پیگیری برشمرد و  مورد چهارم را پیگیری حق السهم از محل اجاره اماکنی برشمرد که به اشتباه  قرار دادهای آن بسته شده که نباید بسته می‌شد و حتی ارقام  آن هم قبلا پرداخت  شد.

مدیر عامل سابق شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران موضوع بعدی و مهم را پیگیری مطالبات ایران ایر از فردی به نام “م” ذکر کرد که این فرد طبق گزارش سازمان حسابرسی عدد بزرگی به هما بدهکار بوده و از طرف وزارت راه بر علیه او شکایت شد هر چند که وی خود را قهرمان دور زدن تحریم می‌داند اما کارگوی هوشمند بار هما به مدت ۱۰ سال است که در اختیار او بوده و حتی مراحل تشریقات قانونی آن هم رعایت نشده بود.

وی در توصیف علت جدایی خویش از شرکت هواپیمایی ایران ایر، تاکید کرد که به هیچ عنوان از سمت خود کناره نگرفته و استعفایی هم نداده و از توضیح بیشتر پیرامون این امر اجتناب کرد اما گفت که هر چه که در توان داشته، در طبق اخلاص گذاشته و  در ۲۲ ماه دوره مدیریت خویش بر هما، تحریم‌ها را مدیریت کرد و دور نزد!

فرزانه شرفبافی در گفتگو با «نود اقتصادی» در پاسخ به طرح برخی انتقادات پیرامون عملکرد خویش گفت که عده‌ای تصور می‌کنند که مدیریت ایران ایر حتما باید به یک خلبان سپرده شود، بنابراین قضاوت در مورد عملکرد خودم در این مدت را به تاریخ می سپارم!

مدیرعامل سابق شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران درباره میزان زیان انباشته هما بدون اشاره دقیق به رقم زیان گفت که یک سوم زیان انباشته این شرکت هواپیمایی، با افزایش سرمایه ۱۶۱۰ میلیاردتومانی دولت در هما پوشش داده شد.

با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بهمن ماه سال ۹۶ مانده بدهی شرکت راه آهن و هما به حساب ذخیره ارزی به عنوان افرایش سرمایه در این شرکت منظور شد که بر این اساس، مانده بدهی شامل اصل و سود تسهیلات پرداختی از حساب ذخیره ارزی به شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت هواپیمایی هما براساس آخرین صورت حساب پس از کسر صندوق توسعه ملی و سهم عاملیت بانک‌های ملی تا سقف ۳۵ هزار میلیارد ریال به عنوان افزایش سرمایه دولت در شرکت‌های مذکور منظور و مانده مطالبات ذخیره ارزی از این بابت تا مبلغ فوق تسویه شده است.

شرفبافی گفت که از رقم مصوب  ۱۸۵۰ میلیارد تومان مصوب برای ایران ایر، فقط ۱۶۱۰ میلیارد تومان آن به هما داده شد.

وی توضیح داد که قیمت گذاری هما درسال ۹۱ حدود ۳ هزار میلیارد تومان بوده که در همان سال ارزش برند آن نیز ۳ هزار میلیارد تومان بوده اما با تجدید ارزیابی جدید این رقم به مراتب افزایش پیدا خواهد کرد.

شرفبافی، گفت که ارزش برند هما معادل ارزش سرمایه آن بوده که با ورود هواپیمای جدید دستکم ۵۰۰ میلیون دلار دیگر هم به ارزش هما اضافه شد.

وی در عین حال تصریح کرد که اعتقادی به مازاد بودن نیروی انسانی در هواپیمایی هما ندارد بلکه این ایرلاین کمبود هواپیما دارد زیرا “هما” یک شرکت هواپیمایی ملی است.

شرفبافی تعداد نیروی انسانی ایران ایر را  ۸۵۰۰ نفر برشمرد و گفت که همواره بر سر ایران ایر زده اند که این ایر لاین مازاد نیرو دارد، حال آنکه ایران ایر باید هواپیمای بیشتری داشته باشند و ادامه داد که ایران ایر درحال حاضر ۶۵ فروند هواپیما دارد که از این تعداد فقط  ۲۶  فروند آن فعال هستند.

مراسم تکریم فرزانه شرفبافی ومعارفه تورج دهقانی زنگنه مدیر عامل جدید شرکت هواپیمایی ایران ‌ایرسه شنبه ۱۷ اردیبهشت با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در محل این شرکت هواپیمایی برگزار شده بود.

شرفبافی، با بیان اینکه از ۵۰ نامه دریافتی برون سازمانی هما ۳۰ نامه آن عمدتا مربوط به تقاضای اشتغال به کار و یا بازگشت به کار است، توضیح داد که برخی از این متقاضیان بازگشت به کار به دلیل مصرف مواد مخدر، از محل کار خود منفک شده اند که پس از مدتی دوباره تمایل به بازگشت به محل کارخود را داشتند.

به گفته وی، در دوره مدیریت او، شرکت هواپیمایی هما آگهی جذب و استخدام ۱۵۰ نفر نیروی جدید را داده بود که این آگهی را حذف کردیم و شیر جذب نیروی انسانی در هما را هم سفت نگه داشتیم و افزود که در دوره دو سال گذشته ۳۰۰ نفر بازنشست شدند که با جذب ۴۰ نفر در عمل، ۲۵۰ نفر کاهش نیروی انسانی در هما اتفاق افتاد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024