جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 3 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 04.07.2019, 14:51

وزیر خارجه اسپانیا جانشین موگرینی

پايان ماراتن نشست اتحاديه اروپا و توافق برای پست‌های كليدی


پنجشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۸
جهان صنعت
رهبران اتحادیه اروپا سرانجام پس از بحث و گفت‌وگوهای مفصل در جریان نشست‌هایی طولانی شورای اروپا که سه روز طول کشید، نامزد نهایی خود را برای ریاست بر بازوی اجرایی اتحادیه انتخاب کردند. رهبران اتحادیه اروپا پس از سه روز مذاکرات نفسگیر در بروکسل پایتخت بلژیک سرانجام در مورد گزینه جانشینی فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی این اتحادیه و سه پست کلیدی دیگر به توافق رسیدند.
رهبران اتحادیه اروپا در جریان انتخاب رییس کمیسیون اروپا که بدون وقفه برگزار شد تا انتخاب فرانس تیمرمن هلندی پیش رفتند اما در نهایت به جواب نرسیدند و به گزینه وزیر دفاع آلمان رسیدند. این نخستین بار است که ظرف ۵۲ سال گذشته یک شهروند آلمانی و یک زن عهده‌دار ریاست کمیسیون اروپا می‌شود.
حساسیت انتخاب رییس این دوره کمیسیون اروپایی برخلاف سال‌های قبل که به همراهی سیاست‌های اتحادیه اروپا با آمریکا و تعامل با قدرت‌های نوظهوری مانند چین و هند مربوط می‌شد، این بار به کنترل احساسات پوپولیستی مربوط می‌شد که باید طی آن مردم اروپا را در ماندن کشورشان در اتحادیه اروپایی راضی نگه دارند.
فون‌درلاین در یک‌قدمی ریاست کمیسیون اروپا
موضوع بر سر مهم‌ترین پست اتحادیه اروپاست؛ ریاست کمیسیون اروپا. اجلاس عالی رهبران و سران کشورهای اروپایی وزیر دفاع آلمان را به عنوان رییس کمیسیون اروپا پیشنهاد کرده‌اند؛ پیشنهادی که به رای پارلمان اروپا نیز نیاز دارد.
پس از سه روز بحث و گفت‌وگو، اجلاس عالی رهبران و سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر سر ریاست کمیسیون اروپا توسط اورزولا فون‌درلاین، وزیر دفاع آلمان به توافق رسیدند؛ پیشنهادی که از سوی بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و حتی از سوی کشورهای شرقی این قاره نیز با استقبال روبه‌رو شد.
سه‌شنبه‌شب به گونه‌ای غیرمنتظره، نام اورزولا فون‌درلاین برای ریاست کمیسیون اروپا مطرح شد. پیش از آن از افزایش شانس موفقیت فرانس تیمرمنز هلندی سخن می‌رفت. تیمرمنز که کاندیدای احزاب سوسیالیست و سوسیال‌دموکرات پارلمان اروپا بود، به علت مخالفت کشورهای شرق اروپا انتخاب نشد. گام بعدی توسط نمایندگان در پارلمان اروپا برداشته خواهد شد. آنها باید با رای خود، انتخاب اورزولا فون‌درلاین، وزیر دفاع آلمان را برای ریاست کمیسیون اروپا، تایید یا رد کنند.
اورزولا فون درلاین از نزدیکان آنگلا مرکل است. در جریان بحث‌های داغ سه روزه برای انتخاب جانشین ژان کلود یانکر نیز امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه از حامیان جدی او محسوب می‌شد. او که ۶۰ سال دارد و بیش از ۱۶ سال است به عنوان وزیر در دولت‌های مختلف آلمان فعالیت می‌کند، رابطه نزدیکی با فرانسه دارد. فون‌درلاین اولین زنی است که در آلمان در مقام وزیر دفاع ایفای نقش کرده است.
اعلام نامزدی او برای این پست، نشان داد که قرار است سکان هدایت کمیسیون اروپا همچنان در دست عضوی از حزب مردم اروپا متشکل از نمایندگان راست میانه پارلمان اروپا باقی بماند. این حزب در جریان انتخابات پارلمان اروپا که در ماه می برگزار شد نیز بیشترین رای شهروندان اروپا را از آن خود کرد.
ریاست فون‌درلاین بر کمیسیون اروپا زمانی قطعی و نهایی خواهد شد که نمایندگان پارلمان اروپا با رای اکثریت مطلق، این نامزدی را تایید کنند، اما اگر او این میزان رای را به دست نیاورد، آنگاه بار دیگر شورای اروپا تشکیل جلسه خواهد داد و ماراتن گفت‌وگوی ۲۸ رهبر اتحادیه اروپا برای دومین بار آغاز خواهد شد تا نامزد جدیدی برای این مقام، به پارلمان اروپا معرفی شود.
دونالد تاسک، رییس شورای اروپا در سومین روز اجلاس عالی رهبران و سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا خبر پیشنهاد فون‌درلاین را برای ریاست کمیسیون اروپا اعلام کرد. موضوع همچنین بر سر تعیین چند پست حساس دیگر در اتحادیه اروپا نیز بود. از آن جمله است تعیین فردی برای ریاست بانک مرکزی اروپا، یافتن فردی به عنوان هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سرانجام یافتن جانشینی برای دونالد تاسک، رییس شورای اروپا.
راهی دشوار
پیشنهاد ریاست کمیسیون اروپا و همچنین سایر پیشنهادهای اجلاس رهبران و سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید در پارلمان اروپا به رای گذاشته شود. احزاب سوسیالیست و سوسیال‌دموکرات با پیشنهاد اجلاس درباره اورزولا فون‌درلاین مخالفت کرده‌اند. همین موضوع باعث شده است که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که همچون اورزولا فون‌درلاین عضو حزب دموکرات‌مسیحی آلمان است، به این پیشنهاد رای ممتنع بدهد.
مرکل به عنوان صدراعظم دولت ائتلاف بزرگ آلمان نمی‌تواند رای حزب سوسیال‌دموکرات در این رابطه را نادیده بگیرد. شورای رهبری موقت حزب سوسیال‌دموکرات آلمان روز سه‌شنبه رسما پیشنهاد اجلاس عالی اتحادیه اروپا برای تعیین فون‌درلاین به عنوان ریاست کمیسیون اروپا را رد کرده ‌است. از سوی دیگر حزب سبزها نیز با این پیشنهاد مخالفت کرده است. بنابراین می‌توان گفت که کسب اکثریت آرای پارلمان اروپا وظیفه ساده‌ای نیست. لازم به یادآوری است که در صورت انتخاب اورزولا فون‌درلاین، این نخستین بار است که ظرف ۵۲ سال گذشته یک شهروند آلمانی و یک زن عهده‌دار ریاست کمیسیون اروپا می‌شود.
پست‌های حساس اتحادیه اروپا
پیشنهاد اورزولا فون‌درلاین برای جانشینی ژان کلود یانکر توسط اجلاس عالی اتحادیه اروپا بخشی از یک بسته پیشنهادی است. این بسته پیشنهادی از جمله شامل تعیین افراد برای مسوولیت‌های حساس این اتحادیه می‌شود. براساس گزارشی که از سوی دونالد تاسک، رییس شورای اروپا اعلام شده است، این بسته برای چند پست مهم هم افرادی را تعیین کرده است.
در جریان گفت‌وگوهای داغ رهبران ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا در این نشست سه روزه، تکلیف نامزدهای دیگر پست‌های کلیدی نیز مشخص شد. پس از این گفت‌وگوها، شارل میشل، نخست‌وزیر بلژیک نامزد پست ریاست شورای اروپا شد. به این ترتیب او قرار است جانشین دونالد تاسک شود. او ۴۳ ساله است و در اکتبر سال ۲۰۱۴ میلادی در ۳۸ سالگی به نخست‌وزیری بلژیک رسید.
لاگارد، رییس بانک مرکزی اروپا
کریستین لاگارد فرانسوی با توافق سران اتحادیه اروپا به عنوان رییس بانک مرکزی اروپا، جانشین ماریو دراگی شد.
کریستین لاگارد که ۶۳ سال دارد و شهروند فرانسه است سه‌شنبه گذشته با انتشار یک پست توئیتری رسما خبر از کناره‌گیری خود از ریاست صندوق بین‌المللی پول داده است. سران اتحادیه اروپا بعد از مذاکراتی طولانی‌مدت که نشان‌دهنده اختلافات عمیق در این اتحادیه است قراردادی برای پر کردن چهار شغل ارشد دیگر اتحادیه اروپا امضا کردند.
به‌دنبال توافق اعضای اتحادیه اروپا برای انتخاب کریستین لاگارد، رییس صندوق جهانی پول به‌عنوان رییس جدید بانک مرکزی اروپا تغییرات مدیریتی در صندوق پول انجام شد. براساس اخبار منتشرشده، دیوید لیپتون، معاون لاگارد به‌طور موقت ریاست صندوق جهانی پول را در دست گرفته است. لاگارد از سال ۲۰۱۱ میلادی به‌عنوان نخستین زن در راس مهم‌ترین نهاد اقتصادی بین‌المللی، ریاست صندوق بین‌المللی پول را بر عهده دارد. دومین دوره ریاست او بر صندوق جهانی پول اواسط سال ۲۰۲۱ میلادی به اتمام می‌رسد. از جمله نکات منفی کارنامه لاگارد، محکومیت او در دادگاهی در فرانسه به اتهام «سهل‌انگاری» در پرونده برنار تپی، سرمایه‌دار فرانسوی است. با اینکه وی در سال ۲۰۱۶ در این پرونده مجرم شناخته شد اما دادگاه او را محکوم نکرد.
وزیر خارجه اسپانیا جایگزین موگرینی
در همین حال جوزف بورل، سیاستمدار چپ‌گرا و وزیر خارجه اسپانیا که در سابقه فعالیت‌های دیپلماتیک خود رویکردی ضدآمریکایی داشته هم برای ریاست بر دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا نامزد شد تا به جای فدریکا موگرینی وظیفه دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، یعنی هماهنگ‌کننده سیاست خارجی این اتحادیه را برعهده گیرد.
او متولد منطقه کاتالونیای اسپانیا و یکی از مدافعان یکپارچگی کشورش است. بورل ۷۲ ساله در سال ۲۰۱۸ میلادی از سوی پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا به عنوان وزیر خارجه برگزیده شد. او در انتخابات اخیر پارلمان اروپا نامزد حزب کارگران سوسیالیست اسپانیا بود و توانست بیشترین آرا را برای ورود به پارلمان به دست آورد.
گفتنی است جوزف بورل دیدگاهی به شدت انتقادی نسبت به اقدامات و سیاست‌های دونالد ترامپ دارد. بورل از حامیان جدی برجام است و بارها از سیاست‌های دونالد ترامپ در خروج یکجانبه از برجام و اعمال سیاست تهدید و فشار علیه ایران انتقاد کرده است.
بورل هفته گذشته در واکنش به اقدامات ایران در راستای کاهش تعهدات برجامی، ضمن دفاع از موضع ایران در این باره گفته بود: تا آنجا که من می‌دانم این تصمیم ایران در چارچوب برجام است… آمریکا با خروج از برجام اقدام بدی انجام داد و زمینه تصمیم اخیر ایران در محدودیت فعالیت برجامی را فراهم کرد.
بورل در دی‌ماه سال گذشته نیز در مصاحبه‌ای گفته بود: حفظ برجام بخش مهمی از امنیت ماست. ما برای رسیدن به این توافق انرژی دیپلماتیک و اراده سیاسی زیادی را سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. به همین دلیل حفظ توافق را مهم می‌دانیم. او همچنین از حامیان جدی حکومت نیکولاس مادورو در ونزوئلا و از منتقدان رویکرد دولت ترامپ در قبال تغییر رژیم در ونزوئلاست. این دیپلمات ۷۲ ساله اسپانیایی در روستایی کوچک در منطقه کاتالونیای اسپانیا زاده شده است. آخرین مدرک تحصیلی او دکترای اقتصاد است اما او فوق‌لیسانس رشته مهندسی خود را نیز از دانشگاه استنفورد در ایالات متحده آمریکا دارد.
حرکت جنجالی اعضای حزب برگزیت
پشت کردن نمایندگان حزب برگزیت بریتانیا هنگام پخش سرود اتحادیه اروپا در اولین روز گشایش پارلمان اروپا خبرساز شد.
نایجل فاراژ، رهبر حزب دست راستی برگزیت این اقدام اعضا را این‌گونه توصیف کرد که آنها از ابتدا کاری انجام دادند که تفاوت حضورشان حس شود. نمایندگان حزب دست راستی استقلال بریتانیا (یوکیپ) هم در آیین گشایش پارلمان ارپدا در سال ۲۰۱۴ چنین اقدام توهین‌آمیزی را انجام داده بودند. فاراژ در آن زمان رهبری حزب یوکیپ را برعهده داشت.
پیش از پخش سرود اتحادیه اروپا، رییس اسبق پارلمان اروپا طی سخنانی از نمایندگان خواسته بود تا برای احترام به این اثر به پاخیزند. او گفته بود این اقدام نشانی از احترام به یکدیگر است و لزوما این معنا را ندارد که با دیدگاه‌های اتحادیه اروپا موافق هستید. چنانچه زمانی که سرود ملی یک کشور پخش می‌شود به احترام آن می‌ایستید. فاراژ می‌گوید، نمایندگان حزب برگزیت هنگام پخش سرود اتحادیه اروپا نشسته بودند، اما زمانی که رییس پارلمان گفت ایستادن نشانه ادب است آنها برخاستند اما به پشت ایستادند.
حزب برگزیت در انتخابات پارلمان اروپا که خرداد ماه گذشته برگزار شد، باوجود اینکه فقط ۶ هفته از تاسیسش می‌گذشت موفق شد ۳۰ درصد آرا را کسب کند. فاراژ که یکی از دوستان نزدیک رییس‌جمهوری آمریکا هم به شمار می‌رود تمایل دارد تا در مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا شرکت کند. از سویی حزب لیبرال دموکرات که مخالف خروج انگلیس از اتحادیه اروپاست با ۲۰ درصد آرا، در ردیف دوم قرار گرفت، اما دو حزب اصلی محافظه‌کار و کارگر شکست سنگینی را متحمل شده‌اند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024