جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 10.08.2016, 21:45

ظریف: اگر حضور مردم نبود، كسی برای ما تره خرد نمی‌كرد

مهم‌ترین محورهای سخنان جواد ظریف در دیدار با خبرنگاران:

* ‌ معتقد نیستیم كه رسانه باید سخنگوی دولت باشد، معتقد نیستیم كه رسانه باید آنچه را ما می‌خواهیم بگوید. معتقد نیستیم كه رسانه نباید نقد كند. اتفاقا معتقدیم كه نقد رسانه هم برای آگاهی مردم ضروری است و هم برای هشدار دادن به مسوولان و هم برای نشان دادن نشاط و شفافیت در جامعه در سطح بین‌المللی.

* ‌ ‌ علت اینكه دولت سعودی امروز تا این حد عصبانی است به این خاطر است كه تصور نمی‌كردند یك روزی ایران بتواند از این شرایط عبور كند و لذا از همه ابزارشان استفاده می‌كنند و هدف‌شان این است كه شرایط را به گذشته بازگردانند.

* ‌ ‌ اگر شرایط گذشته خیلی خوب بود اینقدر دشمنان ما سعی نمی‌كردند به گذشته برگردند. اگر خیلی خوب بود، چرا اینقدر سعودی‌ها و اسراییلی‌ها و منافقان و دشمنان ما عصبانی هستند؟

* ‌ ‌ برخی می‌گویند رفتارهای اخیر سعودی نشانه جرات پیدا كردن آن است؟ این چه جرات پیدا كردنی است؟ جرات است كه انور عشقی را به اسراییل می‌فرستند كه با اسراییلی‌ها متحد شوند و بعد اعلام می‌كنند ما كسی را نفرستاده‌ایم. اگر جرات داشتند اعلام می‌كردند فرستادیم.

* ‌ ‌ ما در مذاكرات زبان مردم بودیم. مردم بودند كه مذاكره كردند و مردم بودند كه مقاومت كردند و به ما قدرت دادند. در مذاكرات یك بده بستانی صورت گرفت در این بده بستان حتما یك چیزهایی را ما گرفتیم و حتما یك چیزهایی را طرف مقابل گرفت.

* ‌ ‌ برخی فكر می‌كنند ایرانی كه قدرت داشت اكنون قدرتش از حصار شورای امنیت و تحریم خارج شده. لطفا دقت كنید. من نمی‌گویم ایران قدرت نداشت، ایران اتفاقا بسیار قدرت داشت. قدرت ایران از انقلاب و گفتمان امام و مقاومت مردم نشأت گرفته است. این قدرت هم در طول ٣٠ و اندی سال انباشت شد و فشارهایی را هم در این دوران تحمل كردیم.

* ‌ ‌ قدرت ما حاصل مذاكرات برجام نیست، بلكه برجام این قدرت را از حصار فشار بین‌المللی رها ساخت. تحولی كه در نتیجه برجام رخ داد این بود كه بسیاری از دشمنان و به ویژه بدخواهان نظام و كشور و مردم ما احساس كردند كه این قدرت رها شد.

* ‌ ‌ در حال حاضر نفت‌مان را درست و آبرومندانه می‌فروشیم. با نفتكش می‌بریم و می‌فروشیم و پول‌مان را می‌گیریم. حالا ایراد می‌گیریم، چرا این پول مثلا به جای اینكه برود دویچه بانك می‌رود بانك دیگری. فراموش كردیم هشت سال همه این بانك‌ها جریمه باران شدند. این جریمه‌ها چه زمانی اینها اتفاق افتاد؟ یادمان رفته است؟

* ‌ ‌ ما اینقدر گرفتار دعوای داخلی شدیم كه یادمان رفته بازی راهبردی در منطقه در حال انجام شدن است. آنقدر روی افكار عمومی برخی كشور‌های عربی كار كرده‌اند كه هر شهروندی از این كشورها پشت توییتر نشسته و علیه ایران توییت می‌كند.

* ‌ ‌ اگر حضور مردم نبود، كسی برای ما تره خرد نمی‌كرد. علت اینكه حاضرند با ما حرف بزنند و جدی برخورد كنند و تحویل بگیرند این است كه می‌دانند این مردم چه هستند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024