جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 10 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 21.09.2015, 21:27

بیانیه سازمان معلمان ایران به مناسبت آغازسال تحصیلی

  علی رغم باقی ماندن مشکلات  ، یک بار دیگر جامعه در آستانه ی  شور و تحرک مهر و آغاز سال تحصیلی قرار گرفته است .

مهر و سال تحصیلی دیگر در حالی فرا می رسد - با توجه به اینکه موضوع تعلیم و تربیت و مسائل آن مطالبه بیش از 40 میلیون شهروند ایرانی است - متاسفانه هنوز آموزش و پرورش در اولویت قرار نداشته و مشکلات آموزش و پرورش  به ویژه در حوزه اقتصاد و مسائل معیشتی معلمان و نیز گره های کور صدها مسأله ی ریشه دار تاریخی آن پا برجاست .

کدام روایت را در این آغاز دوباره جلوه گر سازیم ؛ حرف هایی که معلم را بر عرش می نشاند و شعارهایی که تعلیم و تربیت را اولویت می شمارد یا واقعیت هایی که همچنان چوب لای چرخ معیشت معلمان می گذارد و سیاست ها ، رویکردها و عملکردهایی که روزنه های امید را می بندند؟!

ما هم چنان به تدبیر دولت یازدهم امیدواریم ؛ دولتی که هوشمندانه و مسئولانه « حق اعتراض معلمان » و برخورداری معلمان از تشکل ها  را به رسمیت می شناسد.

از دیگر سو به اخلاص و صداقت معلمان کنش مند برای رفع مشکلات آموزش و پرورش تردیدی نداریم ؛ هر چند می دانیم تنها «مسیر مدنی و قانونی» است که گره گشا و کارساز خواهد بود اما واقعیت ملموس و تلخ قرارگرفتن همکاران صنفی و رسانه ای درپشت دیوارهای زندان قابل کتمان نیست.

هنوز تعدادی از همکاران مان در زندان هستند و معلمان می پرسند :”  آیا نتیجه ی تبدیل فرهنگ امنیتی به امنیت فرهنگی این است ؟!

البته تلاش های وزیرمحترم آموزش و پرورش و سایر مسؤولان و دولت مردان قابل ستایش است که مصداقی از «همدلی و هم زبانی» می باشد.

«رضایت و امنیت شغلی معلم» به عنوان محور فرآیند تعلیم و تربیت به شدت آسیب دیده است و چرخ معیشت معلمان شاغل و بازنشسته نمی چرخد و گره های کور بیش از هفت صد مسأله همچنان ناگشوده مانده است.

براین باوریم هنوز تاکیدات و توصیه های ریاست محترم جمهور در زمینه آموزش و پرورش اجرایی نشده است و موانع و محدودیت های  پیش روی تشکل های معلمی ، فعالان رسانه ای و صنفی و مدنی، فرهنگیان، مدیران و مسؤولان دلسوز و خوش فکر همچنان پابرجا است .
« سازمان معلمان ایران » با تجربه بیش از پانزده سال کار صنفی و مدنی که همواره مسايل آموزش و پرورش را رصد و پیگیری می کند از مسؤولان و تصمیم گیران درخواست می کند چاره ای بیندیشند.

صورت مسأله بسیار ساده است. آغاز راه حل مسایل آموزش و پرورش در گرو ایجاد فضای امن توأم با اعتماد سازی در جامعه ی معلمان و تشکل های صنفی و مدنی فرهنگیان است.

بیایید یک بار هم که شده به معلمان اعتماد کنید - از هاشمی تا بهشتی همه معلم هستیم - تشکل های معلمی را فرصت دانسته و نه تهدید و برای حل مسایل این حوزه از آنان یاری بخواهید ، صادقانه با آنان سخن بگویید تا برایتان ثابت شود معلمان بسیار قانع ، منطقی، صبور و سازگار و اهل تعامل هستند و حاضرند در شرایط عادلانه ،شفاف و صادقانه سختی ها را تحمل نمایند و در مسیری که چشم انداز روشنی را نوید می دهد تمام توان خود را برای حل مسائل به کار گیرند.

اینک که در فضایی توأم با تدبیر و امید در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه قرار داریم ؛ امیدواریم  آموزش و پرورش در اولویت های نخست قرار گرفته و تدابیری اندیشیده شود تا حداقل در این برنامه بسیاری از مسایل مرتفع گردد و هم طراز و همسو با سایر ابعاد توسعه، تعلیم و تربیت و فرهنگ و آموزش نیز برمدار تحول و توسعه قرار گیرد تا آموزش نیز هم چون بهداشت که تأمین کننده ی سلامت و امنیت جسمی است بتواند سلامت و قدرت فکری و شناختی جامعه را به ارمغان آورد.

سازمان معلمان ایران
29 شهریور 94




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024