جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Sun, 21.12.2014, 10:22

مرتضی احمدی هنرمند سینما، تاتر و رادیو تلویزیون درگذشت ‎

مرتضی احمدی‎؛ هنرمند سينما، تئا‌تر، تلويزيون و راديو و موسيقی درگذشت.
بابک چمن آرا(مدير موسسه آوا خورشيد و ناشر آثار موسيقی مرتضی احمدی) در گفتگو با خبرنگار ايلنا‎؛ با اعلام اين مطلب افزود: مرتضی احمدی حدود يک ساعت پيش به دليل کهولت سن و بيماری در منزلش درگذشت.
وی ادامه داد: زمان تشييع مرتضی احمدی مشخص نيست اما تلاش داريم تا ظرف چند ساعت آينده زمان و مکان را قطعی و اعلام کنيم.
چمن آرا افزود: اين يلدا را به ياد تمام لحظات خوشی که با مرتضی احمدی پدر بزرگ تهرون داشتيم سر کنيم برايش حافظ بخوانيم و...
او از ما جدا شد؛ ياد او با ماست...
مرتضی احمدی متولد ۱۳۰۳ از بازيگران سينما و تلويزيون و گوينده راديو و خواننده ايرانی است. از ماندگار‌ترين آثار احمدی می‌توان به کار صدايی(نوعی دوبله) وی در مجموعه «پينوکيو» اشاره کرد که در آن در نقش «روباه مکار» صداپيشگی کرده است.
«آرايشگاه زيبا»، «کت‌و‌شلوار خواستگاری»، «دانی‌و‌من» و... از کارهای تلويزيونی مرتضی احمدی است. وی در انيميشن «شکرستان» هم صداپيشگی کرده است.
مرتضی احمدی متولد سال ۱۳۰۳ تهران از ۱۶ سالگی به ورزش باستانی و فوتبال گرايش پيدا کرد. وی که از جمله طرفداران با سابقه و شناخته شده تيم پرسپوليس تهران بود، در برنامه تلويزيونی ۹۰ به تهيه ‌کنندگی عادل فردوسی‌پور حضور پيدا کرد.
وی از سال ۱۳۲۱ به کارآموزی تئاتر پرداخت و به عنوان پيش‌ پرده‌خوان از سال ۱۳۲۲ در اجراهای نمايشی حضور پيدا کرد و پس از آن علاوه بر فعاليت به عنوان بازيگر تئاتر، در راديو تهران نيز حضور پيدا کرد. وی برای اولين بار در سال ۱۳۳۲ با فيلم «ماجرای زندگی» نصرت‌الله محتشم بازيگری سينما را تجربه کرد و بعدها برای خواندن ترانه عنوان بندی فيلم «حسن کچل» از سوی علی حاتمی دعوت شد. احمدی حضور در عرصه تلويزيون را هم با سريال «تک مضراب» آغاز کرد.
احمدی تنها ضربی‌خوان ايران بود که خواندن ۴۰۰ ترانه ضربی و ۱۵۰ ترانه فکاهی را در کارنامه فعاليت‌های خود به ثبت رساند. اين هنرمند توانمند عرصه بازيگری، در دوبلاژ نيز فعاليت مؤثری داشت و «روباه مکار» در کارتون تلويزيونی «پينوکيو» از جمله معروفترين دوبله‌های انجام شده توسط مرتضی احمدی است.
کتاب‌های «فرهنگ بر و بچه‌های ترون»، «پرسه در احوالات ترون و ترونيا»، «من و زندگی» و «کهنه‌های هميشه نو» از جمله تأليفات مرتضی احمدی در حوزه ادبيات و فرهنگ و هنر تهران و مردم آن هستند.
«چهره‌ها»، «هردمبيل و هردم کلنگ»، «سلطان صاحبقران»، «چنگک»، «آيينه» و «آرايشگاه زيبا» از جمله مجموعه‌های تلويزيونی هستند که احمدی به عنوان بازيگر در آن‌ها حضور داشت. اين بازيگر با سابقه در عرصه سينما نيز با کارگردان‌های مطرحی چون عی حاتمی، محمد متوسليانی، نصرت کريمی، يدالله صمدی، مهدی فخيم‌زاده، سيروس الوند و فريدون جيرانی همکاری داشته است.
احمدی از چهره‌های شناخته شده و مطرح بازيگری سينما، تئاتر و تلويزيون ايران از ۱۰ آذرماه در بخش مراقبت‌های ويژه بيمارستان ايران‌مهر بستری شد و روز يکشنبه ۳۰ آذرماه دار فانی را وداع گفت.
ایران امروز فقدان مرتضی احمدی هنرمند مطرح و با سابقه سينما، تئاتر، تلويزيون و راديو را به خانواده اين هنرمند و جامعه هنری تسليت می‌گويد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024