جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 13.08.2013, 13:02

تاج زاده: برنامه روحانی کاملا اصلاح‌طلبانه است

مصطفی تاجزاده در یادداشتی از زندان اوین برنامه ارائه شده توسط روحانی را “صد در صد اصلاح طلبانه” توصیف و توصیه کرد که به جای حساسیت درباره افراد معرفی شده، اصلاح طلبان بر اجرای کامل این برنامه متمرکز شوند.

به گزارش نوروز، این زندانی سیاسی با اشاره به برنامه ارائه شده از سوی روحانی به مجلس، آن را برنامه ای صددرصد اصلاح طلبانه خواند که هیچ جای نقدی در آن پیدا نکرده است. او توصیه کرده است تا به جای حساسیت بر روی افراد معرفی شده بر روی برنامه ها و اجرای کامل و دقیق آن تمرکز شود. وی مینویسد:” در مورد آدم ها و چینش کابینه ما اهل تسامح هستیم اما در مورد اجرای برنامه کاملا پی گیر خواهیم بود و «روحانی سنج» ما همان اجرای برنامه هایی است که ایشان به مجلس داده است.”

عضو ارشد جبهه مشارکت هم چنین از عارف و مسجد جامعی خواسته است تا با دعوت از دانشگاهیان و هنرمندان کمپین ضد تحریم را حمایت کنند تا با شکستن تحریمها به دولت جدید برای بهبود وضعیت معیشت مردم کمک شود.

تاجزاده علت افزایش فشار بر زندانیان سیاسی را نیز عصبانیت اقتدارگرایان از رأی قاطبه مردم به روحانی دانست و گفت از نظر ما این تاوانی که در حال پرداختن آن هستیم در عوض بهبود وضعیت مردم و کاهش فشار بر آن ها قابل تحمل است.

مصطفی تاجزاده به همراه ۵۴ تن دیگر از زندانیان سیاسی در نامه ای به رئیس جمهور آمریکا لغو تحریم علیه ایران را خواسته و معتقد است که مردم دنیا باید بدانند که هم ملت ما و هم دولت و به طور طبیعی نخبگان ایرانی با این تحریم ها مخالفت کرده آن را به ضرر مردم می دانند.

متن کامل یادداشت تاج زاده به شرح ذیل است:

- در مجلس خبرگان تدوین قانون اساسی در مورد این که یک نامزد زن در فهرست ده نفر نامزد تهران باشد یا نه میان بزرگان اختلاف بود. دکتر بهشتی برای من، که رابط و نماینده سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی برای تعیین نامزدها بودم، چنین تعریف کرد: «مجبور شدم برای حل مسئله به قم بروم و در جلسه ای در حضور امام، آیة الله منتظری و حدود ۱۵ نفر از بزرگان مسئله را مطرح کنم که امام فرمود در این مسئله ملاک خبرویت است. هرکس خبره تر باشد زن یا مرد او را در لیست بگذارید. بقیه اعضای آن جلسه هم یا به کلی مخالف گذاشتن نام یک زن در لیست بودند و یا این که نظر امام و آقای منتظری را تأیید می کردند.
من( شهید بهشتی) وقتی دیدم نتیجه این حرف انتخاب صد در صد مردان خبره خواهد بود، اجازه خواستم و آیه «لو کنت غلیظ القلب» را قرائت کرده چند نکته در مورد آن گفتم از جمله این که خداوند به پیامبر می گوید حتی تو با همه حقانیت و بزرگی ات اگر غلیظ القلب بودی از اطرافت پراکنده می شدند و امروز ملاک و مصداق غلیظ القلب بودن این است که ما ۵۰% جمعیت جامعه را که زنان هستند و پا به پای مردان بلکه جلوتر از آنان بوده اند و در انقلاب نقش مهمی داشته اند، نادیده بگیریم و آن ها احساس کنند که ما در تشکیل قانون اساسی که می خواهد محور جمهوری اسلامی باشد به آن ها بی اعتنایی و بی توجهی کرده کنارشان گذاشته ایم و آن ها نماینده ای در این مجلس ندارند. مضاف براین که بدخواهان نیز از این مسئله سوء استفاده کرده آن را دالّ بر ضدیت بزرگان انقلاب با «زنان» می شمرند. بنابراین باید حتما یک زن مجتهده در لیست ما قرار گیرد. پس از این توضیحات رهبر انقلاب سخنان مرا تأیید کرد و گفت: سخن درستی است و به احترام ایشان بقیه هم تأیید کردند و خانم منیره گرجی به عنوان مجتهده ای واجد شرایط نامش در لیست قرار گرفت.»

این خاطره را برای دکتر روحانی می گویم برای یادآوری و تأکید بر این که زنان نه تنها در انقلاب اسلامی پیشتاز بودند بلکه در دفاع مقدس و نیز خلق حماسه دوم خرداد ۷۶ و ۲۴ خرداد ۹۲ نیز نقشی تاریخی و منحصر به فرد ایفا کردند. و چه خوب بود که زنان به عنوان وزیر در کابینه ایشان معرفی می شدند و حالا که این فرصت از دست رفته شایسته است که ایشان از زنان در پست های معاونت های رئیس جمهوری استفاده کنند.

- در ارتباط با برنامه دولت تدبیر و امید نیز باید بگویم که من متن کامل برنامه ای را که دولت به مجلس تقدیم کرده است، در روزنامه اطلاعات مطالعه کردم و آن را صددرصد اصلاح طلبانه دیدم و هیچ جای نقدی در آن پیدا نکردم. و توصیه می کنم که همه عزیزان نیز آن را با دقت بخوانند و توجه داشته باشیم که ما حساسیتمان نباید روی افراد باشد بلکه باید روی برنامه و اجرای کامل و دقیق آن باشد. چرا که اگر همین برنامه اجرا شود، گام بزرگی به سمت استقرار دموکراسی و رعایت حقوق بشر از یک طرف و پیشرفت اقتصادی کشور و بهبود وضع معیشتی مردم و عزت و اعتبار ایران و ایرانی در جهان برداشته می شود. این برنامه دقیق تر و مشروح تر از شعارهایی است که در ایام انتخابات داده شده است. در مورد آدم ها و چینش کابینه ما اهل تسامح هستیم اما در مورد اجرای برنامه کاملا پی گیر خواهیم بود و «روحانی سنج» ما همان اجرای برنامه هایی است که ایشان به مجلس داده است.

- در خصوص بحث تحریمها هم ضمن دعوت از همگان در جهت تلاش برای از میان برداشتن تحریمها، از آقایان دکتر عارف و دکتر مسجد جامعی درخواست میکنم تا با دعوت از دانشگاهیان و هنرمندان کمپین ضد تحریم را حمایت کنند و با این کار به شکستن تحریم مدد برسانند و به کمک آقای روحانی بشتابند تا بتواند وضعیت معیشت مردم را بهبود ببخشد. مردم دنیا باید بدانند که هم ملت ما و هم دولت و به طور طبیعی نخبگان ایرانی با این تحریم ها مخالفت کرده آن را به ضرر مردم می دانند.

- عدم دعوت از خاتمی به مراسم تحلیف رییس جمهوری نشان داد که هنوز عده ای تلاش دارند تا با تلخ کردن کام مردم نگذارند تا شیرینی پیروزی در انتخابات را بچشند. در این زمینه نامه خانم ندا موسوی بجنوردی همسر سید حسن خمینی به آقای خاتمی پاسخ خوبی به این افراد بود، نامه ای زیبا با مضمونی قابل توجه که از خواندن آن لذت بردم.

- نکته دیگری که باید در پایان به آن اشاره کنم افزایش فشار بر روی زندانیان سیاسی است. چنین رفتارهایی نشان از عصبانیت اقتدارگرایان از رأی قاطبه مردم به دکتر روحانی دارد و از نظر ما این تاوانی که در حال پرداختن آن هستیم در عوض بهبود وضعیت مردم و کاهش فشار بر آن ها قابل تحمل است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024