پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Sun, 24.02.2013, 9:01

گسترش موج سوم ایدز در کشور

در حالی که پیش از این وزیر سابق بهداشت از آتشفشان ایدز خبر داده بود، وزارت بهداشت نگران موج سوم ایدز است.
در حالی که سازمان‌های مستقل نظیر سازمان بهداشت جهانی برآوردی بیش از ۸۰ تا ۱۰۰ هزار نفر از مبتلایان به ایدز در کشور دارند، وزیر بهداشت چندی پیش مدعی شده بود که در حال حاضر در کشور حدود ۲۲ هزار مورد شناخته شده ایدز داریم که با توجه به کنترل خوبی که در این زمینه داشته‌ایم از حدود ۸۵ درصد این موارد که از طریق تزریق مواد مخدر به ایدز مبتلا شده‌اند به ۱/۱ دهم درصد تقلیل پیدا کرده‌اند.
در حال حاضر بیش از ۳۴ میلیون نفر در سراسر جهان حامل ویروس اچ آی وی بوده‌اند و از سال ۱۹۸۱، زمان شناسایی نخستین بیماران مبتلا به ایدز، تاکنون حدود ۳۰ میلیون نفر جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده‌اند.
دکتر عباس صداقت، رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: تا پایان تابستان سال جاری حدود ۲۴ هزار مبتلا به HIV در کشور ثبت و گزارش شده است ولی بر اساس آمار تخمینی در کشور حدود ۹۰ هزار مورد ابتلا وجود دارد.
وی گفت: در موج اول ایدز، فرد ناخواسته به دلیل تزریق فرآورده‌های خونی آلوده مبتلا شد ولی موج دوم ایدز مربوط به رفتارهای خود فرد یعنی از طریق تزریق در اعتیاد و ارتباطات جنسی محافظت نشده است.
صداقت با بیان اینکه اگر کسی این دو رفتار را داشته باشد صرف نظر از اینکه چه شخصیتی و یا چه موقعیتی در جامعه داشته باشد در معرض ابتلا به این ایدز قرار می‌گیرد اظهار داشت: رنج سنی ابتلا به HIV در کشور ما بین ۲۵ تا ۳۵ سال است و این یک نگرانی بزرگ محسوب می‌شود که جوانان کشور در معرض خطر قرار دارند.
وی ادامه داد: ما توانستیم با همکاری سازمان‌های مختلف و برنامه کاهش آسیب ابتلا به HIV از طریق اعتیاد و تزریق تا حد بسیاری کنترل و مهار کنیم ولی هم اکنون با موج سوم یعنی انتقال از طریق روابط جنسی محافظت نشده در جامعه روبه رو هستیم که به سرعت در حال گسترش است.
رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت با بیان اینکه مردان هم در معرض موج سوم ایدز هستند خاطر نشان کرد: تنها با تقویت چارچوب‌های زندگی و جامعه، وفاداری همسران به یکدیگر و پرهیز از برقراری ارتباطات غیر اخلاقی دور از خانواده با شیوع ایدز مقابله کرد.
صداقت یادآور شد: در تمام نقاط کشور مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری وجود دارد که افراد می‌توانند با مراجعه به این مراکز هر گونه اطلاعات و مشاوره را دریافت کنند که البته باید توجه داشت که اطلاعات افراد به صورت محرمانه نزد مشاور محفوظ می‌ماند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024