پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 03.02.2013, 14:57

پاسخ لاریجانی به احمدی‌نژاد

مجلس - محمود احمدی​نژاد پس از بیان نظراتش قصد داشت جلسه امروز مجلس را ترک کند اما رئیس مجلس خطاب به او گفت: تشریف داشته باشید مطالبی مطرح می​شود که برایتان خوب است بشنوید.

به گزارش خبرآنلاین، علی لاریجانی در واکنش به اعتراض نمایندگان مجلس به سخنان رئیس جمهور گفت: آقایان! امروز روز مهمی است. بگذارید حرفهایشان را زدند، حالا من هم پاسخ می​دهم.

او که به نمایندگان می​گفت به آنها اجازه تذکر دادن نیز خواهد داد، افزود: منظورشان {منظور رئیس جمهور} از نام بردن از فاضل لاریجانی اهاله موضوع به من بود. استیضاحی مطرح شده که می​خواستند به من ربطش بدهند.
او از نمایندگان خواست تا نظم جلسه را رعایت کنند تا او سخنانش را بگوید و بعد تذکر دهند.

لاریجانی که می گفت جلسه خوبی است و خوب است که این مسائل حل شود تا در جامعه بحثی پیش نیاید، از نمایندگان به خاطر تحملشان تشکر کرد و گفت: ایشان چند بارگفتند که من نواری دارم که خود این حرف هم ژستی است! ما هم گفتیم که بگویند.

رئیس مجلس با لحنی آرام و ملایم ادامه داد: من چند نکته را بگویم. اینکه می گویند تنظیم قوا به هم خورد، اینگونه نیست. این نظر رئیس جمهور است که جایی نظر شورای نگهبان را قبول ندارند.

احمدی نژاد به سخنان رئیس مجلس واکنش نشان داد که لاریجانی از تریبون خطاب به وی گفت: شما در این جلسه اتهاماتی به من وارد کردید. شما حقی ندارید که دیگر چیزی بگویید و بیش از حد باز حرف زدید. تمام حرفتان به رئیس مجلس و رئیس قوه قضاییه زدید. رئیس قوه قضاییه اینجا نیست که پاسخ شما را بدهد اما من هستم و به دلیل تهمت هایی که به من زدید مطابق آیین نامه دو برابر وقت پاسخگویی دارم.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه تنظیم روابط قوا به هم نخورده است، خطاب به رئیس جمهور گفت: این سلیقه شما است که می​گویید باید تشخیص بدهید چه مواردی را اجرا کنید! قانونی که تصویب می​شود، لازم الاجرا است و باید اجرایی شود.

وی ادامه داد: شما افرادی را به عنوان یاران خودتان عنوان کرده​اید که پرونده​هایی دارند ولی شما نمی گذارید که به آنها رسیدگی شود. شما که از موضوع این نوار سخن گفتید، این پرونده را بدهید به قوه قضاییه تا رسیدگی شود. باید به تخلفات همه حتی نزدیکترین افراد به ما رسیدگی شود. حتی اعضای خانواده ما.

لاریجانی با بیان اینکه در کشوری که ولایت فقیه هست بن بست نیست، افزود: شما اگر شکایتی داشتید باید به رهبری ارجاع می​دادید. کما اینکه قبلا هم این کار را کردید و ایشان موضوع را به هیات حل اختلاف ارجاع دادند. پس بن بستی نیست.

رئیس مجلس سپس به اعتراض رئیس جمهور نسبت به اختیارات خودش، اظهار داشت: در مورد اصل 138 قانون اساسی، مجلس قانون عادی تصویب کرده است که البته شما به آن تمکین نکرده​اید. شورای نگهبان هم مصوبه مجلس را تایید کرده است که اگر هیات وزیران مصوبه ای خلاف قانون داشت، باید آن را لغو کرد. اگر شما اعتراضی به مصوبات مجلس دارید، شورای نگهبان باید آن را بررسی کند. اما شما تمکین نمی کنید. نامه هم به رهبری نوشتید چرا پاسخ ایشان را نمی گویید؟ رهبری این موضوع را به شما ابلاغ کردند. اگر از ولایت فقیه تمکین می​کنید، پس بپذیرید. ایشان فصل الخطاب هستند، چرا این کار را نمی کنید؟

وی در واکنش به اینکه رئیس جمهور به قیاس دو رویکرد دیوان عدالت اداری در سال 87 و امسال پرداخته است، گفت: اگر قبل از سال 88 اتفاقی افتاده، دیوان عدالت حق داشته {که بگوید سازمان تامین اجتماعی یک نهاد خصوصی است و بررسی شکایت از ان در صلاحیت ما نیست}. سال 88 مجلس قانونی تصویب کرد که سازمان تامین اجتماعی زیر مجموعه وزارت رفاه باشد و وزیر باید در قبال عملکرد آن پاسخگو باشد. اما شما قانون را زیر پا گذاشته اید. چرا می گویید قانون دست و پای مار را می بندد؟ یا قانون را نمی دانید که باید بپرسید و بعد هم باید به قانون عمل کنید.

علی لاریجانی در ادامه پاسخ های خود به سخنان رییس جمهور با بیان اینکه گفته بودید که چرا دیوان محاسبات دادگاه دارد، گفت: دیوان محاسبات دادگاه ندارد قوه قضاییه در دیوان شعبه‌ای دارد. یعنی دادستان و دادگاه دارد و این قانون است و مجلس تصویب کرده و شورای نگهبان آن را تایید کرده است. شما به چی ایراد دارید؟! پس بفرمایید که نظر شورای نگهبان را قبول ندارم، شما نمی توانید این را بگویید! شما رییس جمهور این مملکت هستید و باید نظامات حاکم بر کشور و قانون اساسی را قبول داشته باشید.

وی تصریح کرد: دادسرا برای خیلی ها حکم صادر می کند، به دادگاه می رود، دادگاه حکم بدوی برای رییس کل بانک مرکزی داده است می تواند برود تجدید نظر شکایت کند شما به چه چیزی شکایت دارید این عین عدالت است. مگر می توانیم بگوییم برخی ها بهتر از بقیه هستند و در دادگاه به امور آنها رسیدگی نشود.

رییس مجلس با بیان اینکه شما نباید هاله ای بگذارید که دادگاه دخالت نکند بلکه باید استقبال کنید نه اینکه مانع شوید، افزود: بنابراین دیوان محاسبات تخلفی نکرده است.

لاریجانی در ادامه به بخش هایی از صحبت های رییس جمهور که گفته بود رییس مجلس باید حاکم باشد گفت: رییس وظایف روشنی دارد، طبق قانون رییس مجلس را موظف کرده اند که هرجا مصوبات دولت خلاف قانون یا روح قانون بود تشخیص دهد و رد کند محدوده ما همین است نه در کار اجرا دخالت داریم. می گویید چرا در نصب مرتضوی دخالت کردید؛ رییس مجلس به مرتضوی کاری ندارد. رییس مجلس می گوید مصوبه‌ای که قانونی بوده را لغو کرده و دور زده‌اید و سازمان را زیر نظر معاونت اول بردید؛ این خلاف قانون است.

لاریجانی گفت: نتیجه آن بود که آقای شیخ الاسلامی نمی توانست بیاید اینجا و بگوید مسئولیتش با من نیست چون دولت تخلف کرده و من هم اعلام کردم و بنابراین این سازمان زیر نظر ایشان بود ولی تمکین نکرد. اینها روشن است و ما به استقلال قوه مجریه کاری نداریم.

وی با بیان اینکه نفس این کار و این تهمت هایی که در این جلسه نثار من کردند هیچ ربطی به موضوع استیضاح نداشت، افزود: اگر مرّ آیین نامه را رعایت می کردم نباید اجازه می دادم حرف بزنند اما چون دیدم هی می گویند فیلم و بیاناتشان... آمدند درباره رییس مجلس حرف بزنند گفتم بگذارید حرف هایشان را بزنند و خوب شد که زده شد.

لاریجانی با بیان اینکه ابتدای بحث استیضاح وزیر کار از باب جلوگیری از تشنج بین دولت و مجلس و تعامل بین دو قوه تلاش هایی را برای لغو این استیضاح داشتم، گفت: این اقای مظفر معاون نظارت اینجا هستند اگر من خلاف می گویم شما شهادت دهید. من به ایشان گفتم شما استیضاح کنندگان و وزیر را دعوت کنید ببیند می توانید به تفاهم برسید که اسیتضاح مطرح نشود.

وی تصریح کرد: این آقایان جلسه گذاشتند و متن را با خوشحالی پیش من آوردند که همه امضا کرده بودند که آقای وزیر کار قبول کرده که هیات امنا مرتضوی را عوض کند و گفتند وزیر گفته من این را امضا نمی‌کنم ولی اجرا می‌کنم بعد از اینکه این کار انجام شد وزیر رفت و علی الظاهر این کار انجام شد.

رییس مجلس با اشاره به مصوبه اخیر دولت در تفویض اختیارات وزیر کار به معاون اول رییس جمهور، گفت: اما ما به یکباره با مصوبه دولت مواجه شدیم که این سازمان را خلاف قانون زیر نظر معاون اول بردند و وزیر هم گفت من دیگر مسئولیتی ندارم. این مسخره کردن قانون و خلاف قانون است چطور می تواند رییس مجلس حرف نزند.

لاریجانی با بیان اینکه من مرتضوی را بیشتر از شما می شناسم، ادامه داد: من حرف آقای حسینیان را رد نمی کنم در گذشته هم خدماتی کرده اند ولی این دلیل نمی شود که مااینجا کسی خلاف قانون حرف زد حرفی نزنیم، برادرمان هم باشد هم جلویش می ایستیم.

رییس مجلس ادامه داد: طبق این ماده صراحت دارد این کارشان خلاف قانون بوده است، هیات تطبیق را لغو کرد. اقای شیخ الاسلام هم به من زنگ زد و چون من گله‌ای کرده بودم که ایشان تخلف کرده ایشان به من زنگ زد که من می خواستم بگویم شما توجیه شوید که من تخلفی نکردم ازعهده من خارج است دولت تصویب کرد و من دیگر نتوانستم کاری کنم من به ایشان گفتم این خلاف قانون است و این برعهده شماست.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024