چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 03.02.2013, 13:56

متن سخنرانی احمدی‌نژاد در مجلس در دفاع از وزیر کار

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، در نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۵ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی محمود احمدی نژاد رئیس جمهور در سخنانی با تبریک فرا رسیدن دهه فجر انقلاب اسلامی و نیز دستیابی کشورمان به دستاوردهای اخیر علمی و فناوری کشور گفت: جنگنده ای که دیروز رونمایی شد در نوع خود یکی از پیشرفته ترین جنگنده ها در دنیا است که از ابتدا تا پایان آن به دست متخصصان داخلی ساخته شده است.

رئیس جمهور سپس به پرتاب موجود زنده برای نخستین بار در کشور به فضا اشاره و تصریح کرد: به لحاظ تخصصی این کار در مرزهای دانش بشری است یعنی انواع تخصص ها و نرم افزارها و سخت افزارها در یک کار به صورت هماهنگ انجام شده است که این موضوع را به مردم و نمایندگان آنها تبریک می گویم.

وی با بیان اینکه علاقمند بودم تا در دهه فجر درباره موضوع دیگری حرف بزنم ادامه داد: اگر در این چند ساعتی که در مجلس هستم درباره یکی از طرح های مهم اقتصادی کشور با نمایندگان صحبت می کردیم تا به حال در آن موضوع به تفاهم رسیده بودیم.

رئیس هیأت دولت با اشاره به اینکه استیضاح طبق قانون اساسی حق نمایندگان مجلس است افزود: دولت نیز موظف است به نمایندگان پاسخ بدهد به نظر من پاسخ استیضاح، توضیح دادن است نه دفاع؛ چرا که نه استیضاح کنندگان باید به دنبال اهداف خود باشند و نه دولت باید از ناحق دفاع کند.

وی با بیان اینکه فاصله ای میان دولت و مجلس نیست گفت: من همه نمایندگان را برادر خود می دانم.

رئیس جمهور با اشاره به نکته سوم سخنان خود که درباره قانون است گفت: قانون شریف ترین مسئله و تنظیم کننده روابط است همه باید تلاش کنیم تا قانون در کشور اجرا شود و مبنای کارها قرار گیرد.

وی با بیان اینکه می خواهم درباره مسائل کلان کشور صحبت کنم گفت: ما باید با یکدیگر اینگونه مسائل را حل کنیم چرا که مشکلاتی پیدا شده و همه ما از آن مشکلات در رنج هستیم؛ باید برای آنها چاره اندیشی کرد.

احمدی نژاد با اشاره به جلسات اخیر نمایندگان با گروه های اقتصادی دولت تصریح کرد: در این جلسات برای جبران قدرت خرید مردم که در اثر فشارهای بیرونی مشکلاتی برای آنها ایجاد شده، توافقاتی حاصل شد.

رئیس جمهور سپس به استیضاح اشاره کرد و گفت: نمی خواهم بگویم که همه استیضاح کنندگان اشتباه می کنند ولی دائماً اصطکاک میان مجلس و دولت پیش می آید چرا باید اینگونه شود ما همه در یک جبهه هستیم و باید به یک کار برسیم.

احمدی نژاد با بیان اینکه شیخ الاسلامی جزو بهترین های کابینه من است گفت: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دلسوز و شایسته است و هر جا که بوده موفق عمل کرده و امروز باید شاکر باشیم که خداوند خادمانی به ملت ما داده که فداکار بوده و عمرشان را برای خدمت به ملت گذاشته اند.

وی با بیان اینکه ۲۷ سال عبدالرضا شیخ الاسلامی را می شناسم افزود: کجا ما خواسته ایم تا کار خلاف قانون انجام دهیم چرا که ما تنها یک خواسته داریم و خواسته های ما، مجلس و مردم باید از طریق دولت عملیاتی شود چرا که امور معمول کشور به دست دولت انجام می شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: اگر ما، مجلس و مردم در یک راستا قرار بگیریم سرعت پیشرفت کشور بالا می رود و بازدهی آن افزایش پیدا می کند چرا که همه ما بهترین خوبی ها را برای ملت خود می خواهیم.

وی با بیان اینکه امروز کشور تحت سنگین ترین فشارها قرار دارد تأکید کرد: باید همه دست به دست یکدیگر دهیم تا بار را از دوش مردم برداریم.

رئیس دولت ادامه داد: بعضی از عوامل باعث شدند تا فشارهای داخلی به اندازه فشارهای خارجی باشد که برخی مسائل سیاسی و غیر سیاسی بر این فشارها دخیل هستند که برخی نمایندگان مجلس در جریان آن قرار ندارند.

وی با بیان اینکه ۳ سال تمام دولت تحت سنگین ترین تهمت ها قرار دارد یادآور شد: بولتن هایی چاپ شده است که سرتا پا تهمت را در چند هزار نسخه به دولت نسبت داده که ما همه آنها را تحمل کرده ایم اما متأسفانه این اقدامات باعث شده تا در روند اداره کشور خدا ناخواسته به جایی برسیم که بن بست باشد.

احمدی نژاد با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی یک نهاد عمومی غیر دولتی است گفت: این نهاد متعلق به کارگران و بازنشستگان است و ما حق نداریم که باری را به این صندوق تحمیل کنیم و هزینه و بدهی بر آن بیافزاییم.

وی با بیان اینکه عده ای با روی هم گذاشتن پول های خود این صندوق را تأسیس کرده اند افزود: من و شما نمی توانیم برای این صندوق تعیین تکلیف کنیم چرا که این اقدام خلاف شرع است و این صندوق مربوط به مردم است.

رئیس جمهور ادامه داد: البته ترتیباتی اتخاذ شده است تا روندی برای تعیین رئیس این سازمان مشخص شده باشد اما امروز همه باید به سازمان تأمین اجتماعی کمک کنیم تا با تصویب مصوبات و اجرای آن پشتیبانی از این سازمان صورت بگیرد.

احمدی نژاد با بیان اینکه شکایت های اعلام شده اخیر در سال ۸۷ هم اعلام شده بود یادآور شد: دیوان عدالت اداری باید نقطه آرامش و ثبات باشد در حالی که در شکایت های سال ۸۷ که گفته بودند رئیس سازمان تأمین اجتماعی واجد شرایط نیست دیوان عدالت اعلام کرده بود که سازمان تأمین اجتماعی یک نهاد غیر عمومی غیر دولتی است ما اراده ای برای رسیدگی به عزل و نصب های سازمان نداریم حال چگونه ممکن است امروز دیوان عدالت اداری صلاحیت رسیدگی به این امر را دارد.
وی توضیح داد: اگر آراء هیأت عمومی بخواهد تغییر کند چه چیزی در کشور ثبات پیدا می کند.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه سال ۸۵ سازمان امور مالیاتی شکایتی انجام می دهد گفت: طبق این شکایت مقرر شده بنابر اصلاحیه قانون مالیات ها نهادهایی وابسته به شهرداری سراسر کشور از معافیت مالیاتی خارج می شود اما بعد از ۵ سال به این موضوع رسیدگی شده است اما راجع به موضوع اخیر به زودی رسیدگی می شود.

احمدی نژاد با استناد به اصل ۱۷۰ قانون اساسی یادآور شد: قضات دادگاه ها مکلفند از اجرای تصویب نامه ها و آیین نامه های دولتی که مخالف با قوانین و مقررات اسلامی یا خارج از حدود اختیارات قوه مجریه است خودداری کند و هر کس می تواند ابطال اینگونه مقررات را از دیوان عدالت اداری مطالبه کند.

احمدی نژاد در رسیدگی به شکایات از آیین نامه ها و سایر مقررات را از وظایف دیوان عدالت اداری توصیف و تصریح کرد: اگر اجازه دهیم دیوان عدالت خارج از چارچوب قانون اساسی عمل کند، آیا این مسئله عمل به قانون است؟

وی  افزود: دیوان محاسبات دو هفته قبل رئیس بانک مرکزی را که نه از بودجه استفاده می کند و نه از بودجه کل استفاده می کند، یک سال انفصال داد و آثار آن در بازار دیده شد.

رئیس جمهور با انتقاد از این رفتارها گفت: من و شما ساعت ها برنامه ریزی اقتصادی می کنیم در حالی که هیبت بانک مرکزی با بعضی اقدامات ریخته شده است.

وی تأکید کرد: جلسه قبل برای عرض ارادت خدمت رسیدیم و دنباله آن یک استیضاح درآمد ما باز هم بر عهد خود هستیم.
احمدی نژاد در تشریح اصل ۱۳۸ گفت: علاوه بر مواردی که هیأت وزیران یا وزیری مسئول تدوین آیین نامه ها می شود، هیأت وزیران حق دارد برای انجام وظایف اداری و تأمین اجرای قوانین و تنظیم سازمان های اداری به وضع تصویب نامه بپردازد.

وی ادامه داد: هر یک از وزیران نیز در محدوده کار وزیران حق وضع قوانین دارد اما مفاد مقررات نباید با متن و روح قوانین مغایر باشد.

احمدی نژاد در ادامه اظهارات خود تأکید کرد: اشتباهی رخ داده است و باید این اشتباه برطرف شود تا هر روز درگیری ایجاد نشود.

رئیس جمهور افزود: در کجای قانون اجازه داده شده که مصوبات دولت لغو شود؟ این مباحث حقوقی است و باید رفع شود.
وی تأکیدکرد: من در حال بازگو کردن و استمداد طلبیدن برای حل آن هستم.

احمدی نژاد هم چنین تصریح کرد: در کجای قانون ذکر شده است که رئیس مجلس می تواند مصوبات دولت را لغو کند؟ در کجای قانون این اجازه داده شده است؟

وی ادامه داد: نمی شود به دولت گفت چون قانون است تو دهانت را ببند.

رئیس جمهور تأکید کرد: نه تنها رئیس مجلس بر دولت حاکم شده بلکه بر تمام مجلس نیز حاکم شده و این غلط  و خلاف قانون اساسی است.
وی افزود: اگر بنا بود رئیس مجلس بر دولت حاکم شود باید به جای رئیس جمهور با رأی مستقیم می آمد و می گفتند مستقیم مردم رئیس مجلس را انتخاب کنند.

احمدی نژاد تصریح کرد: صحبت من فارغ از اشخاص است و یک بحث حقوقی را مطرح کرده ام و ما راه برای تغییر قانون داریم.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: دولت قصد دارد مصوبات مجلس را پیاده کند که این عزل و نصب ها اگر از دولت گرفته شود چه چیزی باقی می ماند برای اداره کشور که وظیفه اصلی قوه مجری است.

احمدی نژاد با بیان اینکه باید راه حل پیدا کرد، افزود: اتهام زنی متقابل میان دولت و مجلس اگر ادامه یابد به ضرر کشور است و بر این اساس همه باید در چارچوب قانون حرکت کنند.

وی یادآور شد: دیوان عدالت اداری هم ممکن است دچار اشتباه شود در این صورت چه کسی و چه نهادی مسئول رسیدگی به شکایات دیوان عدالت اداری است.

احمدی نژاد ادامه داد: بر این اساس من از موضع رئیس جمهور و از حقوق اساسی ملت دفاع می کنم و اگر بنا باشد دیوان عدالت اداری در انتصابات دولت دخالت کند، در تاریخ از ما چه می ماند و بنابراین دستگاه ها و قوا باید به قانون اساسی و برای حل مسائل ریشه دار عمل کنند.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: بحث من دفاع از شخص مرتضوی نیست و از یک روند که دفاع از حقوق اساسی، بحث می کنم.
وی افزود: وقتی اختیارات و انتصابات دولت لغو شود براساس اصل تفکیک قوا، استقلال قوه مجریه کجا می رود؟ عدم استقلال قوه مجریه به ضرر کشور است.

احمدی نژاد یادآور شد: درباره مسأله سعید مرتضوی باید گفت مرتضوی نیز مانند هزاران مدیر دیگر در این کشور، مدیر است و نباید اینقدر حساسیت ایجاد کرد.

وی تصریح کرد: فکر می کنم مسائلی پشت صحنه وجود دارد که نه نمایندگان و نه مجلس خبر ندارند و وقتی در میدان کشور می آید عناوینی پیدا می کند که به دعوا و اختلاف میان دو قوه تعبیر می شود.

توضیحات احمدی‌نژاد در باره نوار افشاگرانه‌ی همراه او

احمدی‌نژاد در ادامه سخنرانی خود در مجلس وزیر تعاون٬ کار و رفاه اجتماعی  با پخش نوار مکالمه ای، برادران لاریجانی را به سوء استفاده از قدرت در فعالیت‌های اقتصادی متهم کرد.

احمدی‌نژاد گفت که این نوار که حدود ۲۵ دقیقه است، گزیده‌ای “رقیق” از ۲۳ یا ۲۴ ساعت مکالمه فاضل لاریجانی (برادر علی لاریجانی) با سعید مرتضوی است که به طور کامل در اختیار رئیس مجلس و روسای کمیسیون ها قرار خواهد گرفت.

احمدی‌نژاد ابتدا گفت که اعضای هیئت رئیسه مجلس از او خواسته‌اند این نوار را در جلسه علنی پخش نکند، اما علی لاریجانی که ریاست جلسه را به عهده داشت از او خواست که آن را پخش کند: “بعدا نگویید پخش نشد. چیزی کم نگذارید”.

احمدی‌نژاد سپس اقدام به پخش نوار کرد اما چون صدای نوار واضح نبود، او پخش آن را متوقف کرد و  متن بخش‌هایی از آن را قرائت کرد.

احمدی‌نژاد در تشریح نوار صوتی، گفت: به دکتر بگویید آقای “ز” که همانی است که می خواهد با تامین اجتماعی، باید از طریق من به شما وصل شود. بعد آقای فاضل لاریجانی خطاب به مرتضوی می گوید کسی که می خواهد قرارداد ببندد باید هوشیار باشد یعنی خیلی روی ما تبلیغات نکند. این ور و آنور که ما با فلانی هستیم یعنی جایی مطرح نکند. خوب هر هفته من یک جایی او را می بینم و هماهنگی ها را انجام میدهیم.

احمدی نژاد افزود: آقای مرتضوی به آقای “م” می گوید که برو بیرون. حس می کند که مسائلی که مطرح می شود او را از جلسه به بیرون می فرستد و او نیز از جلسه بیرون می رود. آقای فاضل لاریجانی به مرتضوی می گوید که من می خواهم با گروه “ز” کار کنم ولی ابلاغ کتبی برای من نزند. تلقی او این باشد که من می خواهم با آنها همکاری کنم. بعد از مرتضوی می پرسد اخیراً علی آقا را دیده اید یا خیر؟ مرتضوی می گوید که اخیراً ندیده ام. آن آقا می گوید آقا ایشان نظرشان نسبت به شما بسیار مساعد است و می تواند کمک کند و حتی می تواند وضعیت را با قوه قضائیه تلطیف کند.

وی تصریح کرد: خداییش من مسئله صداوسیما را به او یادآوری کردم و بعدش هم اشاره کردم و گفتم این زمان بحرانی که ایشان مدیریت می کردند و حفظ نظام می کنند و بعدش اینطوری، واقعا اذعان داشت که با تمام وجود، یعنی نبود، تظاهر نبود. اصلا ارتباط با ایشان را مستحکمتر کنید، به نظر من هم اکنون زمینه این موضوع کاملا مساعد است، خصوصا این مورد که پیش آمده است در مورد “ز” یک ملاقات های جدی و خودمانی حالا منزل ما یا بیرون از قوه و مجلس در خانه مادر باشد. با تمام وجود خدا شاهد است که من تمام قلق آنها، علی آقا و آقا صادق دستم است که چطور ورود کنم و چطور موضوع را جا بیندازم.

رئیس قوه مجریه کشور گفت: آقای مرتضوی درباره این جمله قلق علی آقا و آقا صادق تعجب می کند که در اینجا آقا فاضل می گوید هر دوشان. ابتدا روی صداقت پوست کنده می گویند، حالا هر جور صلاح می دانید ما می خواهیم با گروه “ز” کار کنیم. خب حالا اگر می خواهیم ورود پیدا کنیم، یکی دو تا پروژه خوب را به آنها پیشنهاد کرده و برای سرمایه گذاری بیایند واقعا پروژه هایی که جاذبه داشته باشد و می توانیم باهاشون کار کنیم. اینجا یا خارج و به حساب اینها. اگر صلاح می دانید همچنین بعد از آنها کمک هایی هم می شود. به هر حال ما می توانیم مفید واقع بشویم، حالا حدسم بر این است.

وی بیان کرد: مرتضوی درجواب فاضل لاریجانی می گوید که ما هم اکنون چه کاری باید انجام بدهیم، که آن آقا در جواب می گوید باید زمینه آشنایی ایجاد شود. مرتضوی می گوید که اصلا نمی شناسیدش. وی می گوید که من اصلا ندیدمش. او می گوید مدلش را می خواهم بدانم. من باید بدانم که چه کاری را باید انجام بدهم.

می گوید ما در همین پروژه ها که قرارداد بسته اید یا پروژه هایی که اجرایی می شود نظارتی بکنید، همچنین به او توصیه کنید همکاری فلانی برای آینده ایران خوب است.

رئیس جمهور افزود: مرتضوی می گوید آینده کاری او. او جواب می دهد بله، اینطوری بعدش هم که مورد وثوق جنابعالی است. مرتضوی در جواب گفت که شما می توانید در خارج از کشور هم کار کنید، حالا چه پیشنهادی دارید؟ که در جواب گفت من نمی دانم فعالیت های بین المللی چگونه است، اما اگر من را به عنوان مباشر تلقی کنید، ما در مدیریت های مختلف کمکشان می کنیم. مرتضوی در جواب می گوید که این موضوع که شما مشاور باشید، در شأن شما نیست. او می گوید که نمی خواهد جایی مطرح شود فقط تلقی اش این باشد که من مشاورش هستم.

احمدی نژاد ادامه داد: مرتضوی در جواب می گوید که اگر من این موضوع را مطرح کنم او موضوع در ذهنش نمی گنجد چون شما برادر رئیس مجلس هستید. او می گوید که من چیزی که در دلم هست می گویم، کاملا حرف شما درست است لذا ناشی از درایت جنابعالی است. بهترین قالب برای ارائه من به آن گروه این است که من می توانم یک اطمینانی را در انجام کارها بدهم می گوید که در قوه و مجلس می توانید کاری انجام بدهید؟ که می گوید بله من می توانم کاری انجام بدهم.

همیشه افرادی موانعی را بر سر راه خود دارند که ما می توانیم این موانع را از سر راه برداریم، اما بستگی به کیسش دارد. بله ما آمادگی داریم. مشکلاتی که آقای “ع- ب” دارد قرار است در جلسه ای با “م” مشکلات حل شود. چند تا حکم اجرایی برایش آمده بود. از مفاسد اقتصادی که چرا نمی روید پول بانک را بدهید که در این رابطه مهلت گرفتم. رفتم پهلوی اخوی دستورش را گرفتم.

*رئیس جمهور تاکید کرد: مرتضوی به فاضل می گوید که آیا شما اعتبار دارید که می خواهید از برادر دستور بگیرید. ایشان می گوید بله ما اینها را کمک کردیم، همچنین اخوی در یک جلسه ایشان را دیدند، البته از این زاویه که گفتند من با ایشان کار می کنم، می دانم زحمت می کشد و چندین طرح دارد بیچاره.

رئیس جمهور افزود: آن فرد به مرتضوی می‌گوید یک آپارتمان ۶۰۰ یا ۷۰۰ متری بده دیگر. مرتضوی می گوید آن وقت شما ویلایی می خواهید یا آپارتمان. او پاسخ می‌دهد آره ویلایی باشد بهتر است، به چشم نمی آید. مرتضوی می گوید شما خودتان جایی دارید معرفی کنید. بله، به نام یکی از بستگان من بخرید، پدرش پزشک بوده، فوت کرده، به چشم نمی آید.

احمدی نژاد ادامه داد: فرد موجود در فیلم اسم آن کسی که قرار است خانه به نام او خریده شود را می گوید. مرتضوی می پرسد با فلانی ارتباط دارد. می گوید بله.

رئیس جمهور با بیان اینکه نظر من این است که این مسائل رسیدگی شود، گفت: بالاخره شما مجلس هستید، ما هم دولتیم. البته من می گویم نیازی به حل مسائل از این طرق نیست، ولی اگر درست باشد، شما باید به اینها رسیدگی کنید.

به گفته احمدی نژاد این فیلم هم صوت و هم تصویر آن مشخص است و گروه های مختلف چند ساعت با مرتضوی گفتگو کرده اند که اگر رئیس مجلس تشخیص بدهد نوار بیست و چند دقیقه این گفتگو را در اختیار نمایندگان خواهد گذاشت.

رئیس هیات دولت افزود: چرا باید شیخ الاسلامی امروز محاکمه شود، او که فردی خدوم است. البته من به نظر مجلس احترام می گذارم. استیضاح حق نمایندگان است. به قانون نیز احترام می گذارم و هرچه نمایندگان تصمیم بگیرند در خدمتشان هستم.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024