جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Sat, 19.01.2013, 23:01

ادامه واکنش‌ها به اظهارات عسگراولادی در مورد موسوی و کروبی

شنبه ۱۹ ژانویه ۲۰۱۳ - ۳۰ دی ۱۳۹۱
بی بی سی فارسی
روزنامه جمهوری اسلامی از احتمال جدایی عسگراولادی از موتلفه خبر داده است
حسن ممدوحی، نماینده مجلس خبرگان ایران و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، امروز به خبرگزاری فارس گفته است که همکاری جامعه مدرسین با «جبهه پیروان خط امام و رهبری»، منوط به اعلام موضع هیئت موتلفه در برابر اظهارات اخیر حبیب‌الله عسگراولادی است.
حبیب‌الله عسگراولادی، از چهره‌های پرسابقه محافظه‌کار سنتی ایران که دبیر جبهه پیروان نیز هست، در هفته‌های اخیر بار‌ها گفته است که میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران اعتراضات پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ١٣٨٨ را از «سران فتنه» نمی‌داند.
حسن ممدوحی با اشاره به این اظهارات آقای عسگراولادی گفته است از نظر اعضای جامعه مدرسین «موتلفه هم باید از این مساله تبری بجوید وگرنه گرفتار می‌شود.»
آقای ممدوحی درباره رابطه جامعه مدرسین با جبهه پیروان خط امام و رهبری گفته: «اگر آن‌ها رسما تبری بجویند و بگویند این حرف‌ها اظهارات شخصی عسگر اولادی بوده است همکاری خواهیم داشت.»
جامعه مدرسین یکی از تشکل‌های روحانیون محافظه‌کار ایران است که سابقه تاسیس آن به دهه ۴٠ خورشیدی می‌رسد. جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز ائتلافی از گروه‌های محافظه‌کار سنتی است که هیئت موتلفه و جامعه مهندسین عمده‌ترین اعضای آن به شمار می‌روند.
آقای عسگراولادی، که دبیر جبهه پیروان است، پیش‌تر خواسته بود که این جبهه، جامعه مدرسین و جامعه روحانیت مبارز و همچنین جبهه پایداری انقلاب اسلامی برای ائتلاف محافظه‌کاران همکاری کنند.

پیوستن محافظه‌کاران در گروی جدایی عسگراولادی؟
جبهه پایداری عمدتا شامل طیفی از هواداران و همکاران پیشین محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور است که در پی اختلاف او با آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، به منتقدان آقای احمدی‌نژاد پیوسته‌اند. مرتضی آقاتهرانی و صادق محصولی از جمله چهره‌های شاخص این جبهه هستند و محمدتقی مصباح یزدی رهبر معنوی آن به شمار می‌رود.

احمد خاتمی از تطهیر موسوی و کروبی اظهار نگرانی کرده
آقای مصباح یزدی بیش از یک هفته پیش نسبت به امکان ائتلاف محافظه‌کاران اظهار بدبینی کرده و گفته بود: «هر ورشکسته و خائنی برای فریب ما دم از وحدت می‌زند.»
علاوه بر آقای ممدوحی که امروز در برابر اظهارات آقای عسگراولادی موضع گرفته، دیروز احمد خاتمی، از روحانیون تندروی هوادار رهبر ایران، در نماز جمعه تهران نسبت به «تطهیر سران فتنه» هشدار داده بود.
پیش از آن هم مجلس خبرگان هشدار مشابهی داده بود.
روزنامه جمهوری اسلامی نوشته است که با توجه به بالا گرفتن انتقادات از آقای عسگراولادی وی اعلام کرده که اگر اظهارات او برای حزب موتلفه اسلامی مشکل ساز شده، حاضر است از این حزب برود.
با این حال جمهوری اسلامی از قول آقای عسگراولادی می‌نویسد که او معتقد است اظهاراتش براساس یک «وظیفه الهی مطرح شده و خواسته که قبل از مرگ به وظیفه‌اش عمل کند و ناگفته‌های باقیمانده را بگوید.»
آقای عسگراولادی اگرچه چندین بار موضع نرمی در برابر آقایان موسوی و کروبی گرفته و گفته آن‌ها را «مجرم» نمی‌داند، اما همچنان منتقد اصلاح‌طلبان و همچنین معترضانی است که پس از انتخابات ٨٨ به خیابان ریختند.
او دیروز در پاسخ به نامه چند چهره اصلاح‌طلب که از مواضع اخیر تشکر کرده بودند به انتقاد از عملکرد اصلاح‌طلبان و همچنین اعتراضات پس از انتخابات ٨٨ پرداخته است.
پیش از آن هفت نفر از چهره‌های اصلاح‌طلب، از جمله ابراهیم اصغرزاده، الیاس حضرتی و سعید لیلاز در نامه‌ای خطاب به آقای عسگراولادی نوشته بودند: «از گفتن حقیقت پروا نکردید و گفتید آنچه را که گفتنش این روز‌ها پرهزینه و بی‌پاداش است.»




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024