شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 4 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 15.08.2012, 19:10

خبری که مردم نباید خبردار شوند

خبری که مردم نباید خبردار شوند؛ هند می‌خواهد در عوض نفت خریداری‌شده، به ایران گندم آلوده بدهد
چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۱
کلمه
گروه اقتصادی: در حالی که بر اساس آخرین گزارش‌ها، هند می‌خواهد در ازای محموله‌های نفتی که اخیرا از ایران خریداری شده، به جای پول، بیش از ۱۰ میلیون تن گندم پرداخت کند؛ نتایج بررسی‌های یک هیات تخصصی کشورمان نشان می‌دهد که گندم‌های هندی و پاکستانی آلوده به عوامل بیماری زا هستند.
این در حالی است که رسانه‌های حکومتی در روزهای اخیر با هیاهوی بسیار از ارسال اولین محموله نفتی ایران به هند با بیمه هندی خبر دادند و این خبر را به عنوان موفقیت ایران در عبور از سد تحریم‌ها معرفی کردند. حال آنکه با توجه به تجربه‌های قبلی، معلوم نیست پول این محموله‌های نفتی کشور که اخیرا فروش آن به هند بیشتر از قبل هم شده، چگونه قرار است پرداخت شود و آیا قرار است در ازای سرمایه‌های حیاتی کشور، دولت از هند گندم آلوده وارد کند؟
به گزارش کلمه، هند که پس از تحریم‌ها یکی از خریداران اصلی نفتی ایران است، ابتدا قصد داشت نفت ایران را با روپیه بخرد و حتی در یک مرحله، پرداخت ۸ میلیارد دلار از پول نفت ایران را تا ماه‌ها به تاخیر انداخت. حالا صحبت از تها‌تر نفت با گندم است؛ گندمی که به گفته اصغر شایان، مدیر قرنطینه‌ای سازمان حفظ نباتات کشور، آلوده به عوامل بیماری‌زا است و نباید به کشور وارد شود.
این موضوع را یک هیئت تخصصی که چندی پیش از ایران به هند رفته بود تا گزارشی از سلامت محصول این گندم‌ها تهیه کند، اعلام کرده و بر اساس اعلام این هیئت، علاوه بر محصول گندم کشور پاکستان که به یکسری از عوامل بیماری زا به نام «سیاهک ناقص گندم» (کارنال بانت) و علف هرزی به نام «استریگا» آلوده است؛ گندم هند هم آلوده است.
جالب اینجاست که به گفته شایان، در سال جاری مسئولان کشور هند از طریق سفارت خود در ایران پیگیری‌های زیادی را برای صادرات گندم آلوده خود انجام داده‌اند!
در ابتدای هفته جاری، رویترز گزارش داده بود که هند از ایران خواسته است در عوض نفتی که می‌خرد، گندم بیشتری به ایران صادر کند که توازن تجاری برقرار شود؛ توازنی که از سویی قرار است بر مبنای پرداخت روپیه انجام گیرد و از سوی دیگر از طریق گندم‌هایی که اکنون آلودگی آن‌ها فاش شده است.
هند که بیش از ۴۷ میلیون تن گندم در انبارهای خود ذخیره دارد، به طرف ایرانی گفته است که این کار هم باعث خالی شدن انبارهای هند می‌شود و هم ذخیره شدن ارز ایران! و با همین توجیه، پیشنهاد داده که ایران ۱۰ میلیون تن دیگر از محصول گندم این کشور را نیز خریداری کند. غافل از اینکه در واقع ارزی در ازای نفت صادراتی به دست ایران نمی‌رسد که بخواهد ذخیره شود.
بر اساس این گزارش، هفته آینده قرار است وزیر اقتصاد هند در راس هیاتی به تهران سفر کند تا با معاون بانک مرکزی جمهوری اسلامی در این باره گفت‌و‌گو کند. چد روز پس از آن هم باید منتظر مذاکرات مشابه‌مان موهان سینگ وزیر خارجه هند در حاشیه اجلاس غیر متعهد‌ها در تهران در این باره باشیم.
اما آیا اقداماتی که اخیرا دولت احمدی‌نژاد با عنوان ذخیره سازی کالاهای اساسی انجام می‌دهد، همگی همچون خرید گندم آلوده از هند است؟ و آیا مسئولان دولتی، در ادامه عملکردهای غیر وطن دوستانه اخیر خود که در ماجرای اجاره زمین‌های کشاورزی به قطر، نگرفتن غرامت جنگی از عراق، واردات بی‌رویه به کشور به بهای نابودی محصولات داخلی، نابود کردن تولید داخلی در سال تولید ملی، ورود خودخواسته به وضعیت نفت در برابر غذا و … داشته‌اند؛ این بار هم قرار است با تبادل سرمایه‌های نفتی کشور با گندم آلوده، با سلامت نسل امروز و سرنوشت نسل فردای ایران بازی کنند؟



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024