شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 08.02.2021, 22:34

عامل تدارک ترور فخری‌زاده، عضو نیروهای مسلح بود


صالحی: همه آستانه‌های قدرت هسته‌ای را برخوردار هستیم

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: آمریکا باید بداند حرکت ایران به سمت دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای توقف‌ناپذیر است و این حق قابل چشم‌پوشی نیست.

علی‌اکبر صالحی عصر دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹، در مراسم افتتاح دومین نمایشگاه دائمی دستاورد‌های صنعت هسته‌ای کشور در سرای سعدالسلطنه استان قزوین اظهار داشت: دشمن باور نمی‌کند که دنبال سلاح نیستیم، اما باید بدانند همه آستانه‌های قدرت هسته‌ای را برخورداریم و آن را در چنگ خود داریم.

به گزارش تسنیم، رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه «موضوع هسته‌ای بهانه دشمن است»، افزود: دشمنان با نظام اسلامی و حکومت ما مشکل دارند و قدرت هسته‌ای بهانه آنهاست.

وی اضافه کرد: «بایدن نیامده، از اینکه ایران غنی‌سازی را متوقف کرده سخن گفته که البته مقام معظم رهبری به این سخن پاسخ گفته‌اند و آمریکا باید بداند حرکت ایران به سمت دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای توقف‌ناپذیر است و این حق قابل چشم‌پوشی نیست.»

صالحی با بیان اینکه «اگر آمریکا همچنان فکر می‌کند با فشار و تهدید می‌تواند ایران را تسلیم کند، بدا به حال آنان که هنوز ایران را نشناخته‌اند»، اضافه کرد: «برای آمریکا زشت است که پس از این همه سال هنوز نفهمیده که با فشار، تهدید و تحریم نمی‌تواند ایران را تسلیم کند. آمریکا، صدام، منافقان و داعش را در تقابل با ما قرار داد، اما همگان سرنوشت آن‌ها را دیدند.»

صالحی افزود: «محدودیت‌های آمریکا باعث ابتکار و خلاقیت ما در رفع نیاز‌های خود شده و جمهوری اسلامی را به کسب دانش و فناوری بیشتر تحریک کرده است. آن‌ها می‌خواستند با تحریم غذا و دارو ملت ما را گرسنه و بیمار کنند، اما اکنون در تولید محصولات غذایی و بسیاری از دارو‌ها خودکفا هستیم.»

رئیس سازمان انرژی اتمی از تولید سانتریفیوژ برای ساخت واکسن کرونا خبر داد و گفت: «در این شرایط یکی از گلوگاه‌های ساخت واکسن کرونا سانتریفیوژی بود که آنرا تولید و در اختیار شرکت داروسازی داخلی قرار دادیم.‌ به آمریکا می‌گوییم که به جای تقابل، تعامل را نیز امتحان کند که البته باید بر پایه توازن باشد.»


محمود علوی: تقصیر ایران نیست اگر آن را به سمت سلاح هسته‌ای هل بدهند

محمود علوی، وزیر اطلاعات در برنامه گفتگوی ویژه خبری ۲ شنبه شب شبکه دوم سیما گفت:  بر اساس برجام، از حجم برنامه هسته‌ای ما کم شد، اما از نظر کیفیت؛ افزایش یافت و زمانی که رهبر معظم انقلاب امر فرمودند غنی سازی ۲۰ درصد انجام شود؛ این اتفاق افتاد در حالی که بسیاری فکر می‌کردند صنعت هسته‌ای دیگر وجود ندارد.

بخش‌هایی از سخنان محمود علوی شبکه دوم سیما:

* اگر تحرک‌های آمریکا را جنگ روانی بدانیم، ساده اندیشی است. آمریکا جدی برای ضربه زدن نظامی به ایران برنامه داشت و می‌خواست شکست خود را در جنگ اقتصادی به این وسیله جبران کند و این بر اساس اطلاعاتی است که داریم. این که بمب افکن‌های بی ۵۲ سی و شش ساعت پرواز می‌کردند و ناو هواپیمابر خود را در اقیانوس هند برای دوری از تیررس ایران مستقر کردند برای این بود که ضربه خود را به ایران وارد کنند.

* نمایش قدرت نیرو‌های مسلح ما در این زمان آن‌ها را در عملیاتشان دچار تردید کرد، زیرا اگر جنگنده‌های آن‌ها از هر فرودگاهی در هر کشوری پرواز می‌کردند، فرودگاه و تأسیسات آن کشور با خاک یکسان می‌شد بنابراین نتوانستند از هیچ کشوری به جز ناوهایشان استفاده کنند. آمریکایی‌ها با سرنگون شدن پهپاد فوق مدرنشان فهمیدند آسمان ایران برای جنگنده‌های آن‌ها امن نیست.

* آمریکایی‌ها فکر می‌کردند با رفتن به اقیانوس هند از تیررس ما خارج می‌شوند، اما زمانی که در رزمایش یگان موشکی سپاه هدف متحرکی در فاصله ۱۸۰۰ کیلومتری نابود شد حساب کار دستشان آمد که اگر دست از پا خطا کنند یا یک موشک از ناو هواپیمابر آن‌ها شلیک شود یا یک جنگنده بلند شود ناو هواپیمابر آن‌ها هدف قرار می‌گیرد. وقتی آمریکایی‌ها آسیب پذیری خود را دیدند منصرف شدند.

* اکنون سرویس‌های اطلاعاتی برخی کشور‌های منطقه در حال تماس با ما هستند و درخواست کمک می‌کنند که روابطشان را با جمهوری اسلامی ایران از سر بگیرند، البته این مربوط به کشور‌هایی است که روابط خود را با ما قطع کرده اند و آن‌هایی که رابطه بسیار سرد با ما دارند نیز برای بهبود روابط از ما درخواست کمک می‌کنند.

* تحریم‌های ترامپ برای ملت ایران فشار‌های زیادی ایجاد کرد، اما برای صنعت هسته‌ای ما فرصت بود. دنیا به ما حق داد که به علت خروج یک جانبه آمریکا از برجام، ایران نیز حق دارد تعهدات برجامی خود را کاهش دهد.

* در جریان توافق هسته‌ای موفق شدیم به جای توقف تولید اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده ۴۵۰ تن کیک زرد وارد کشور کنیم که مانند نفت خامی که برای پالایشگاه‌هاست برای سال‌ها نیاز فعالیت هسته‌ای ما را تأمین می‌کند.

* در جریان تحقیق و توسعه به دستاورد‌های بسیار بزرگی دست یافته‌ایم که باید آزمایش عملی می‌شد و خروج آمریکا از برجام و کاهش تعهدات برجامی از طرف ما این فرصت را ایجاد کرد که دستاوردهایمان را آزمایش کنیم.

* بر اساس برجام، از حجم برنامه هسته‌ای ما کم شد، اما از نظر کیفیت؛ افزایش یافت و زمانی که رهبر معظم انقلاب امر فرمودند غنی سازی ۲۰ درصد انجام شود؛ این اتفاق افتاد در حالی که بسیاری فکر می‌کردند صنعت هسته‌ای دیگر وجود ندارد.

* آن روز که اراده کردیم به فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی، غنی سازی ۲۰ درصد را آغاز کردیم و توان هسته‌ای ما محفوظ است و با قوت کار خود را انجام می‌دهد. در تحقیق و توسعه توانستیم سانتریفیوژ IR۶ را به مرحله تولید برسانیم و عملیاتی کنیم و هر کدام از این سانتریفیوژ‌ها با گرفتن جای کمتر کار ۱۰ سانتریفیوژ قدیمی را انجام می‌دهد.

* صنعت هسته‌ای ما صلح آمیز است و فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز؛ سلاح هسته‌ای را حرام اعلام کرده است،  اما اگر گربه را در گوشه‌ای گیر بیندازند، ممکن است رفتارش با وقتی که گربه آزاد است فرق کند... اگر جمهوری اسلامی ایران را به آن سمت هول بدهند دیگر تقصیر ایران نیست بلکه تقصیر آن‌هایی است که ایران را هول داده اند گرچه در شرایط عادی جمهوری اسلامی ایران چنین نیت و برنامه‌ای ندارد.

* تنها راهی که آمریکایی‌ها دارند برداشتن یک باره تحریم هاست و باید به برجام بازگردند تا ایران نیز به آن بازگردد.

اظهارات علوی درباره ترور  فخری‌زاده
عامل تدارک ترور فخری‌زاده، عضو نیروهای مسلح بود

* دو ساعت پس از شهادت شهید فخری‌زاده شروع کردند علیه وزارت شعار دادن بدون این که بدانند وزارت اطلاعات در این مسأله چه نقشی داشته است، اما دو روز بعد به دلیل این که وزارت گفت دو ماه پیش از ترور اعلام کرده است در این نقاط دشمن کار جمع‌آوری اطلاعات انجام می‌دهد و پنج روز پیش از ترور نیز گفته بود دشمن برنامه ترور شهید فخری‌زاده را در این نقطه دارد، شعارها متوقف شد.

* وزارت اطلاعات فقط زمان ترور شهید فخری زاده را نمی‌دانست و با توجه به این که این شهید جزو نیروهای مسلح بود و آن فردی که امکانات ترور را فراهم کرده بود هم از اعضای نیروهای مسلح بود و ما نمی‌توانیم در حوزه نیرهای مسلح کار اطلاعاتی انجام دهیم، از آن‌ها خواستیم فردی را معرفی کنند تا روی قضیه کار کنیم.

* متأسفانه پیش از این که نیروهای مسلح نماینده‌ای معرفی کنند، شهید فخری زاده ترور شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024