پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 11.09.2020, 11:08


فراخوان فوری اعلام همبستگی جهانی با کارزار آزادی نسرین ستوده همزمان با پنجمین هفته اعتصاب غذای این وکیل حقوق بشر در ایران

(۲۰  شهریور ۱۳۹۹) امروز  گروهی از هنرمندان و نویسندگان نام آشنای جهانی با انتشار یک فراخون عمومی به کارزار اینترنتی در اعتراض به تداوم حبس نسرین ستوده، وکیل حقوق بشر، پیوسته و خواستار آزادی هرچه سریعتر نسرین ستوده از زندان شدند.

اولیویا کولمن، شهره آغداشلو، جی.کی. سیمونز، شیرین نشاط، جولیت استیونسون، نازنین بنیادی، نینا انصاری، آذر نفیسی، سیمون ریکس و ماز جبرانی از جمله هنرمندان و نویسندگانی هستند که با انتشار عکس خود با هشتگ FreeNasrin# همبستگی و اتحاد خود را در دفاع از حقوق نسرین ستوده و بسیاری دیگر از زندانیان سیاسی در ایران اعلام کردند.

این فراخوان از مردم سراسر جهان می‌خواهد تا با پیوستن به این اعتراض آنلاین مردمی و انتشار تصاویرشان با هشتگ FreeNasrin# در حساب‌های کاربری‌ خود، صدای حق‌خواهی نسرین ستوده در سراسر جهان باشند.

اولیویا کولمن، بازیگر زن برنده جایزه اسکار  که به تازگی به عنوان راوی در فیلم مستندی درباره جنبش زنان و زندگی نسرین ستوده  به اسم «نسرین» همکاری داشته است، درباره این کارزار اعتراضی آنلاین گفت: «مفتخرم که اینگونه در کنار نسرین ایستاده‌ام و خواهان آزادی او هستم. نسرین برای رسیدن به عدالت در ایران خطر همه‌چیز را به جان خریده است.»

هادی قائمی مدیر کمپین حقوق بشر در ایران با تاکید بر ضرورت پیوستن به این کارزار اعتراضی گفته است: «نسرین ستوده آزادی خود را فدای دفاع از حقوق دیگران کرده است و سال‌هاست که محروم از زندگی در کنار همسر و دو فرزند خود است. همه ما باید متحد شویم و خواستار آزادی نسرین ستوده از زندان شویم.»

نسرین ستوده، وکیل حقوق بشر محبوس در زندان اوین تهران، در حال گذراندن دوران محکومیت ۳۸ ساله خود است. این وکیل حقوق بشر از چهار هفته قبل دست به اعتصاب غذا در زندان زد. اقدامی که در جهت شنیده شدن صدای زندانیان سیاسی در ایران و جلب توجه مقامات قضایی به شرایط ناعادلانه محبوسانی است که به ناحق پشت میله‌های زندان گرفتار شدند.

زندانیانی که با شروع همه‌گیری کرونا در ایران در نبود شرایط مناسب بهداشتی زندان‌ها به طور جدی در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا نیز قرار دارند.

با اینکه تنها بخشی از زندانیان سیاسی در ایران آزمایش کرونا داده‌اند اما ابتلای تعدادی از زندانیان سیاسی به ویروس کرونا محرز شده است و با این حال تقریباً هیچ کدام از مبتلایان مراقبت‌های پزشکی مناسب را دریافت نکرده‌اند.

بهار امسال و پس از شدت گرفتن شیوع ویروس کرونا در ایران، مقامات قوه قضاییه جمهوری اسلامی برای جلوگیری از بحران همه‌گیری در زندان‌ها، تصمیم به آزاد کردن و یا اعطای مرخصی به جمعی زیادی از زندانیان کشور گرفتند. در این میان تنها عده قلیلی از زندانیان سیاسی در میان محبوسانی بودند که شیوع کرونا آنها را به آزادی و یا مرخصی فرستاد.

براساس حکم مقامات قضایی در ایران، نسرین ستوده پس از گذراندن ۱۲ سال از حکم ۳۸ سال حبس خود به صورت «مشروط» آزاد خواهد شد. این حکم ۱۲ سال حبس به اتهام «تشویق فساد و فحشا و فراهم آوردن موجبات آن» علیه نسرین ستوده صادر شده است.

اخیرا «انجمن قضات آلمان»، بزرگترین انجمن قضات و دادستان‌های آلمان، جایزه حقوق بشر خود را به نسرین ستوده اهدا کرد و این وکیل حقوق بشر را نمادی از جنبش حقوق مدنی در ایران خواند.

ستوده همچنین در سال ۲۰۱۲ جایزه معتبر «ساخاروف» را از اتحادیه اروپا به دلیل فعالیت‌هایش در حقوق بشری دریافت کرد.

مشارکت هرچه بیشتر شهروندان سراسر دنیا در این کارزار اعتراضی آنلاین برای تسریع در آزادی نسرین ستوده و اعتراض به وضعیت زندانیان سیاسی در ایران، باعث می شود که شهروندان دیگر کشورهای دنیا از نمایندگان منتخب خود درخواست کنند تا در مجامع بین‌المللی از مقامات جمهوری اسلامی ایران درباره وضعیت نسرین ستوده و دیگر زندانیان سیاسی توضیح بخواهند و خواستار آزادی این وکیل حقوق بشر و سایر زندانیان سیاسی شوند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024