جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 07.03.2020, 19:29

دو نامه از خانواده‌های زندانیان سیاسی به رئیس قوه قضاییه و دادستان مشهد


دستور رئیس قوه قضاییه برای آزادی موقت زندانیان با هدف مصون ماندن از ابتلاء به ویروس کرونا در فضای بسته ندامتگا‌ه‌ها، شامل حال زندانیان سیاسی نشده است. شماری از خانواده‌های زندانیان سیاسی در دو نامه جداگانه به رئیس قوه قضاییه و دادستان مشهد، خواستار آزادی موقت عزیزان خود شده‌اند.


متن نامه خانواده‌های ۱۴ زندانی سیاسی به ابراهیم رئیسی:

ریاست محترم قوه قضاییه
حجت‌الاسلام و المسلمین آقای رئیسی

با سلام و احترام
استحضارا دستورات جنابعالی در خصوص توجه خاص قضات و مسئولین ندامتگاه‌ها به زندانیان در شرایط بحرانی فعلی و حتی‌الامکان آزادی موقت آنها، برای مصون ماندن از ابتلاء به ویروس کرونا در فضای بسته ندامتگا‌ه‌ها، متاسفانه شامل حال محکومان و یا بازداشتی‌های سیاسی در ندامتگاه اوین نشده و ما خانواده‌های این دسته از زندانیان به شدت نگران سلامتی عزیزانمان در بندهای عمومی و انفرادی هستیم. تقاضا می‌شود دستور ویژه‌ای جهت این مهم و آزادی موقت و فوری ایشان صادر فرمایید.

۱. خانواده ارس امیری لاریجانی
۲. خانواده نیلوفر بیانی
۳. خانواده هومن جوکار
۴. خانواده امیرحسین خالقی
۵. خانواده نازنین زاغری
۶. خانواده نسرین ستوده
۷. خانواده مراد طاهباز
۸. خانواده قریبا عدال‌خواه
۹. خانواده علیرضا علی‌نژاد
۱۰. خانواده طاهر قدیریان
۱۱. خانواده عبدالرضا کوهپایه
۱۲. خانواده رولان مارشال
۱۳. خانواده سپیده کاشانی
۱۴. خانواده سام رجبی

***

مرخصی عبدالرضا کوهپایه

هم‌زمان با انتشار نامه خانواده‌های ۱۴ زندانی سیاسی مجبوس در اوین، عبدالرضا کوهپایه، یکی از زندانیان نام‌برده شده در این نامه به مرخصی آمد.

عبدالرضا کوهپایه یکی از هشت فعال محیط‌‌زیستی است که از دو سال پیش زندانی بود. کوهپایه، اخیرا، در پرونده فعالان محیط‌زیستی، به اتهام اجتماع ‌و تبانی به‌قصد اقدام علیه امنیت‌ملی به چهارسال زندان محکوم‌شده‌بود.

***

نامه تعدادی از خانواه‌های زندانیان سیاسی به دادستان مشهد

تعدادی از خانواه‌های زندانیان سیاسی و عقیدتی که در زندان مشهد دوران محکومیت خود را سپری می‌کنند، در نامه سرگشاده‌ای خطاب به دادستان این شهر عنوان کرده‌اند.

در این نامه گفته شده:

«... عزيزان شریف و شجاع ما، صرفا به جرم دفاع از حقوق مدنی و شهروندی خویش، اکنون نزدیک به هفت ماه است که در بندند و با توجه به شرایط کنونی و شیوع ویروس کرونا و وضعیت نامناسب جسمی این عزیزان و کهولت سن اغلب ایشان، سبب نگرانی شدید ما خانواده‌ها را فراهم کرده و بیم آن می‌رود که خدای نکرده اتفاق ناگواری برای ایشان رقم بخورد. چنانکه در حال حاضر، خبر بسیار نگران کننده‌ای دریافت کردیم که آقای عباس واحدیان شاهرودی، به علت مشکوک بودن به کرونا در بهداری زندان بستری شدند و این زنگ خطری برای همه ماست که علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد. لذا انتظار عاجل و واجب داریم، مقرر فرمائید در اسرع وقت با آزادی یا مرخصی آنها به قول شرف، موافقت نموده و از پیشامد ناگوار جلوگیری نمائید.»

***

«عباس واحدیان شاهرودی» یکی امضاکنندگان نامه‌ای است که ۲۱ خرداد ماه ۱۳۹۸ انتشار یافت و امضاکنندگان نامه در آن خواستار استعفای علی خامنه‌ای از رهبری و تغییر بنیادین قانون اساسی شده بودند.

این نامه چهارده امضاکننده داشت که در روزهای پس از انتشار نامه همگی بازداشت شدند. این نامه را آقایان: محمد نوری‌زاد، محمد ملکی، مهندس هاشم خواستار، گوهر عشقی، عباس واحدیان شاهرودی، حوریه فرج‌زاده، کمال جعفری یزدی، محمد مهدوی‌فر، جواد لعل محمدی، رضا مهرگان، محمدرضا بیات، محمد کریم‌بیگی، زرتشت احمدی راغب، محمدحسین سپهری امضا کرده بودند.

از میان این چهارده نفر: هاشم خواستار، محمد نوری‌زاد، عبدالرسول مرتضوی، محمدحسین سپهری، فاطمه سپهری، هاشم رجایی، محمد حسین پور و مرتضی قاسمی، از سوی دادگاه انقلاب مجموعا به ۷۲ سال زندان، ۶ سال ممنوعیت خروج از کشور، و ۶ سال تبعید محکوم شده‌اند.

چند هفته پس از انتشار نامه چهار کنشگر سیاسی فوق، نامه‌ای دیگری منتشر شد که چهارده زن کنشگر آن امضا کرده بودند و خواستار استعفای خامنه‌ای شده بودند.

این نامه را شهلا انتصاری، نصرت بهشتی، فرشته تصویبی، پروا پاچیده، گیتی پورفاضل، عزت جوادی حصار، زهرا جمالی، شهلا جهان‌بین، فاطمه سپهری، مریم سلیمانی، سوسن طاهرخانی، فرنگیسِ مظلوم، نرگس منصوری و کیمیا نوروزی‌صابر امضا کرده بودند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024