جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 19.01.2020, 21:27

بیانیه پایانی اجلاس لیبی در برلین


خبرگزاری آناتولی

آنگلا مرکل، صدر‌اعظم آلمان طی سخنانی در پایان اجلاس لیبی در برلین طی یک مطبوعاتی مشترک اظهار داشت: در خصوص نقشه‌راه فراگیر برای لیبی به توافق رسیدیم.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان و غسان سلامه نماینده سازمان ملل در امور لیبی نیز در این کنفرانس خبری حضور داشتند. مرکل در ادامه همچنین گفت:

«مذاکرات بسیار فشرده و جدی در برلین انجام شد. قصد داریم به تلاش‌ها برای حل بحران لیبی شتاب جدید سیاسی ببخشیم.

این اجلاس لیبی به تلاش‌های سازمان ملل برای برقراری صلح در لیبی کمک کرده است. تمام طرف‌ها در مورد لزوم راه‌حل سیاسی برای اختلافات اشتراک نظر دارند.

می‌دانستیم که نمی توانیم تمام مشکلات در لیبی را برطرف کنم. برای تشکیل کمیته نظامی ۵+۵ نفره اسامی ارائه شد.

تمام شرکت کنندگان متعهد شدند که زمان برگزاری نشست کمیته نظامی ۵+۵ از طرف‌ها درگیر حمایت کنند. امروز برای حل این بحران ممکن است گام‌های جدید برداشته شود.

برای برگزاری این نشست ممکن است هفته آینده دعوت‌نامه‌ها ارسال شود. این نشست ممکن است باعث پایداری آتش‌بس شود».

هشدار سازمان ملل نسبت به وقوع جنگ در سراسر لیبی

آنتونی گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد طی سخنانی در مراسم افتتاحیه اجلاس لیبی در برلین آلمان گفت: باید اکنون سریع و قاطعانه عمل کنیم تا از وقوع جنگ داخلی که کل کشور لیبی را فراخواهد گرفت جلوگیری شود.

وی افزود: ما برای یک موضوع فوری در اینجا جمع شده ایم. ما باید از وخیم شدن وصعیت در لیبی جلوگیری کنیم.مردم لیبی یک سال پیش با حمایت جامعه جهانی به یک روند سیاسی نزدیک شدند.

دبیرکل سازمان ملل متحد در ادامه سخنان خود همچنین اظهار داشت:

در ماه آوریل امیدها کمرنگ و درگیری در طرابلس باعث مرگ و مصدومیت هزاران نفر شد. قوانین بین المللی بشردوستانه در لیبی نقض می‌شود. بیش از ۱۷۰ هزار نفر آواره ۲۲۰ باب مدرسه در طرابلس تعطیل و ۱۱۶ هزار کودک از حق آموزش محروم شدند. مهاجرین در شرایط وحشتناکی هستند.

نمی‌توانیم اجازه دهیم این وضعیت وحشتناک ادامه یابد. در معرض خطر افزایش تنش های منطقه هستیم. راه حل نظامی در لیبی امکان پذیر نیست. درگیری در لیبی می تواند به کابوس تبدیل و سبب تجزیه این کشور شود. پیامد این امر نیز شامل افزایش تروریسم، قاچاق انسان و مواد مخدر خواهد بود».

بیانیه پایانی اجلاس لیبی در برلین

شرکت کنندگان در اجلاس لیبی در برلین به منطور برقراری آتش‌بس پایدار و یک روند سیاسی در این کشور در پایان طی بیانیه‌ای اعلام کرد: از تشکیل یک دولت متحد، فراگیر، موثر و مورد تایید مجلس نمایندگان لیبی حمایت می‌کنیم.

در این بیانیه همچنین آمده است:

« توافق سیاسی لیبی، نقشه‌راه مهمی برای حل بحران این کشور است. از تشکیل سیستم ملی امنیتی لیبی تحت کنترل قدرت مرکزی و مدنی حمایت می‌کنیم. پلیس و ارتش باید فرماندهی واحدی داشته باشند.

برای تشکیل کمیته‌های فنی جهت نظارت برای اجرای آتش‌بس، به سازمان ملل متحد مراجعه می‌کنیم. از سازمان ملل درخواست ایفای نقش تسهیل کننده در مذاکرات آتش‌بس میان طرفین می‌کنیم.

طرف‌های درگیر و حامیان آنها اقدامات نظامی خود را در پی اعلام آتش‌بس متوقف کنند. تمام طرف‌های لیبی را به پایان روند انتقالی از طریق انتخابات آزاد، فراگیر و عادلانه فرامی‌خوانیم.

برای استمرار هماهنگی پس از اجلاس برلین، کمیته بین‌المللی نظارت تحت حمایت سازمان ملل را تشکیل می‌دهیم. تمام سازمان‌های بین‌المللی و طرف‌های حاضر در اجلاس لیبی در برلین مشمول این کمیته خواهند بود.

کمیته مذکور با حضور مقامات ارشد به‌طور ماهانه تشکیل جلسه خواهد داد. این کمیته همچنین چهار کارگروه فنی در سطح کارشناسان را نیز شامل خواهد کرد».

اجلاس لیبی روز یکشنبه ۲۹ دی‌ماه / ۱۹ ژانویه ۲۰۲۰ با هدف برقراری به آتش‌بس پایدار و دست‌یابی به یک راه‌حل سیاسی برای بحران لیبی در برلین برگزار شد. در این اجلاس سران و مقامات سیاسی ۱۲ کشور و ۴ شرکت چندملیتی حضور پیدا کردند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024