جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 21.09.2019, 17:07


عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی، روز شنبه ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۹ در یک نشست خبری اعلام کرد که ایران مسئول «حملات جنایتکارانه» به تاسیسات نفتی آرامکو است. عادل الجبیر گفت که این حملات صادرات جهانی نفت و امنیت بازار انرژی جهان را هدف قرار داده و بیش از ۸۰ کشور جهان این حملات را به شدت محکوم کردند.

او گفت که تحقیقات نشان داد که تسلیحات به کار رفته به بقیق و خریص ساخت ایران است و تحقیقات با هدف مشخص کردن مکان پرتاب این موشک‌ها در جریان است، اما ما مطمئن‌ایم این حملات از خاک یمن انجام نشده است.

به گفته الجبیر حمله به تاسیسات نفتی آرامکو نه از جانب یمن بلکه از سمت شمال صورت گرفته و تحقیقات برای اینکه روشن شود حمله از کجا صورت پذیرفته، ادامه دارد. او همچنین گفت پس از پایان تحقیقات، اگر نقش ایران تایید شود، عربستان سعودی دست به اقدام لازم خواهد زد.

وزیر مشاور در امور خارجه سعودی تاکید کرد که رفتارهای ایران قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند و جامعه جهانی باید این سیاست‌های ایران را متوقف کند.

او گفت که سعودی تا کنون نه موشکی، نه پهپادی و نه حتی یک گلوله به سمت ایران پرتاب نکرده، اما در مقابل مورد هجوم صدها موشک بالستیک و پهپاد ساخت ایران قرار گرفته است. او اضافه کرد: تاکنون بیش از ۲۶۰ موشک بالستیک و ۱۵۰ پهپاد ساخت ایران را منهدم کرده‌ایم.

وزیر مشاور در امور خارجه سعودی بار دیگر تاکید کرد که ایران باید مشخص کند که یک دولت است یا یک انقلاب و از جامعه بین‌المللی خواست با تهدیدات ایران مقابله کند. الجبیر همچنین گفت که توافق هسته‌ای با ایران به ویژه درباره غنی‌سازی اورانیوم باید تصحیح و تعدیل شود.

عادل الجیبر در خاتمه گفت: ایران حامی نخست حامی تروریسم جهانی است، اما اکنون یک حرکت جهانی در زمینه امنیت دریایی وجود دارد و معتقدم که این ائتلاف به آزادی  تردد کشتیرانی بدون هیچ گونه مشکلی از جانب ایران کمک می‌کند. او تاکید کرد که ریاض و واشنگتن «برای تضمین امنیت دریانوردی در خلیج عربی» با هم همکاری می‌کنند.

حمله به آرامکو

در پی حمله پهپادی روز شنبه به دو پالایشگاه نفتی شرکت ملی نفت عربستان سعودی (آرامکو) انگشت اتهام به سوی ایران نشانه رفت و این کشور متهم به دست داشتن در این حمله شد.

پس از این حمله تولید نفت عربستان سعودی شاهد کاهش ۵.۷ میلیون بشکه ای در روز بوده که معادل تقریبا ۵۰ درصد کل نفت تولیدی این کشور به شمار می‌رفت.

یحیی سریع، سخنگوی شبه‌نظامیان حوثی اعلام کرد که این گروه با ۱۰ فروند پهپاد دو پالایشگاه نفتی شرکت آرامکو را در بقیق و خریص در شرق عربستان سعودی هدف قرار داده است.

از سوی دیگر ترکی الفیصل سخنگوی نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در یمن نیز اعلام کرد: حمله به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو از خارج یمن و توسط سلاح‌های ایرانی صورت گرفته است.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا، ایران را عامل حمله به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان سعودی معرفی و برای اولین بار این حمله را «اقدام جنگی» توصیف کرد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز در واکنش به این اظهارات در توئیترش نوشت: «اقدام جنگی» یا تحریک به جنگ؟ بازمانده‌های «تیم ب» (به علاوه متحدان جاه‌طلب آن‌ها) تلاش می‌کنند ترامپ را فریب داده و به سوی جنگ بکشانند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024