جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 12.09.2019, 7:10


دویچه وله فارسی

فدراسیون جهانی فوتبال اعلام کرده است که به زودی هیاتی را برای بررسی موضوع منع حضور زنان در میادین ورزشی به ایران خواهد فرستاد. تصمیم اعزام این تیم سه نفره از سوی فیفا به ایران گرچه گفته می‌شود، مربوط به خبر درگذشت “دختر آبی” نیست، اما حکایت از پس‌لرزه‌های جان باختن سحر خدایاری در اثر خودسوزی دارد.

خبرگزاری فرانسه شامگاه روز چهارشنبه ۲۰ شهریور (۱۱ سپتامبر) خبر اعزام هیات فیفا به ایران را رسانه‌ای کرد. خبر اعزام این گروه به ایران برای بررسی رفع محدودیت‌های ناظر بر ورود و حضور زنان در استادیوم‌ها یک هفته پس از خبر خودسوزی “دختر آبی” اعلام می‌شود.

فیفا اعلام کرده است که گروهی را برای بررسی تمهیدات پیش بینی شده از سوی حکومت ایران در ارتباط با ایجاد شرایط برای حضور زنان در استادیوم‌ها به ایران اعزام خواهد کرد. موضوع بر سر حضور زنان در دیدارهای مقدماتی جام جهانی است که در ماه اکتبر آغاز می‌شود. این خبر را مسئولان فیفا به خبرنگار خبرگزاری فرانسه اطلاع داده‌اند.

این در حالی است که فیفا هنوز جزییات بیشتری درباره اعزام این هیات به ایران در اختیار رسانه‌ها قرار نداده است. گفته می‌شود که اعضای این گروه اعزامی با دست‌اندرکاران فوتبال ایران دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد. اما مسئولان فیفا هنوز خبر احتمال گفت‌وگوی نمایندگان این فدراسیون با مقامات حکومتی ایران را تایید نکرده‌اند.

افزایش فشارهای بین‌المللی

درگذشت سحر خدایاری تنها منجر به افزایش فشار بر مسئولان دولتی در ایران نشده است. اکنون بسیاری از دست‌اندرکاران دنیای ورزش در جهان، ورزشکاران و همچنین کنشگران مدنی از فیفا نیز خواسته‌اند برای رفع محدودیت پیش بینی شده برای حضور زنان در استادیوم‌ها اقدام کند.

این افراد و نهادها از فدراسیون جهانی فوتبال خواسته‌اند تا در صورت ادامه منع ورود زنان به استادیوم‌ها تیم ملی فوتبال ایران را از حضور در رقابت‌ها محروم کند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در همین رابطه تاکید کرده است که منع ورود زنان به استادیوم‌ها نقض آشکار مقررات و موازین فدراسیون جهانی فوتبال است و از این رو، فیفا موظف است برای رفع این محدودیت اقدام کند.

جیانی اینفانتینو، رئيس فیفا پیش از آن از مسئولان حکومت ایران خواسته بود تا در زمینه رفع این محدودیت گام‌های مشخصی بردارند و به زنان اجازه ورود به استادیوم‌ها را بدهند.


سحر خدایاری؛ دختر آبی

درخواست از فیفا

بسیاری از چهره‌های شاخص و نام‌آشنای جهان هنر و ورزش نیز از فیفا و اینفانتینو خواسته‌اند برای رفع این محدودیت قاطعانه عمل کند.

خبرگزاری رویترز نیز با انتشار گزارش مشابهی از منچستر خبر از افزایش فشار بر فیفا داده است. آرش سبحانی، خواننده نام‌آشنا ایرانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار رویترز خواستار اقدام فیفا در رابطه با رفع محدودیت حضور زنان در استادیوم‌ها شده است.

سبحانی گفته است که فیفا باید مادام آنکه این محدودیت رفع نشده است، ایران را از حضور در رقابت‌های جهانی محروم کند.

یسپر مولر، رئيس اتحادیه فوتبال دانمارک نیز خواستار مجازات مسئولان ایران در رابطه با منع حضور زنان در استادیوم‌ها شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024