جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 23.03.2018, 23:00


بی بی سی: با رای مثبت ۲۱ کشور در برابر مخالفت هفت کشور، ماموریت گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق‌بشری در ایران تمدید شد.

با درگذشت ناگهانی عاصمه جهانگیر، آخرین گزارشگر ویژه در این رابطه، اکنون باید سازمان ملل متحد فرد جدیدی را برای ادامه این ماموریت معرفی کند.

عاصمه جهانگیر، آخرین گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در ایران سپتامبر ۲۰۱۶ جایگزین احمد شهید شده بود.

سی و هفتمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل که طی چند روز گذشته در ژنو سوییس در حال برگزاری است روز جمعه (۲۳ مارس - سوم فروردین) برای تمدید یا توقف ماموریت گزارشگر ویژه مسایل حقوق بشری در ایران به رای نشست و با در نهایت با رای مثبت ۲۱ نفر از اعضا این ماموریت را تمدید کرد.

در این جلسه هفت کشور با ادامه ماموریت گزارشگر ویژه مخالفت کردند و ۱۹ کشور هم رای ممتنع دادند.

هفت کشوری که مخالف این قطعنامه رای دادند عبارت بودند از: بروندی، چین، کوبا، قرقیزستان، عراق، پاکستان و ونزوئلا.

روآندا، افغانستان، آنگولا، برزیل، کنگو، اکوادور، مصر، گرجستان، اتیوپی، کنیا، مغولستان، نپال، نیجریه، فیلیپین، قطر، سنگال، آفریقای‌جنوبی، توگو و تونس هم رای ممتنع دادند.

در برابر استرالیا، بلژیک، شیلی، کرواسی، آلمان، مجارستان، ژاپن، مکزیک، پاناما، پرو، کره‌جنوبی، عربستان سعودی، اسلواکی، اسلوانی، اسپانیا، سوئیس، اوکراین، امارات متحده عربی، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا و ساحل عاج با رای مثبت منجر به تمدید یکساله ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران شدند.

در جلسه امروز همچنین ماموریت گزارشگران ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشری کره‌شمالی، سودان، میانمار و سوریه هم تمدید شد.

نماینده ایران در این جلسه با اشاره به لغو اعدام برای بخش بزرگی از قاچاقچیان مواد‌مخدر و همچین مشارکت بالا در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته در این کشور را نشانگانی از تمایل و توجه ایران به مسایل حقوق بشری دانست.

در همین حال، فعالان حقوق بشری با طرح سرکوب اعتراضات مردمی دی ماه سال گذشته در ایران، مرگ مناقشه‌برانگیز چند نفر از معترضان ناآرامی‌های اخیر و همچنین موارد مربوط به حقوق اقلیت‌های مذهبی قومی و حقوق دگرباشان جنسی در ایران خواستار ادامه ماموریت گزارشگر ویژه و همکاری ایران با او شدند.

ایران که گزارش‌های حقوق بشری مرتبط به خودش را متاثر از نفوذ «قدرت‌های سیاسی و دشمنان حکومت ایران» ارزیابی می‌کند تاکنون به گزارشگران ویژه سازمان ملل متحد اجازه سفر به این کشور را نداده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024