پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 26.02.2018, 23:39


ژیلا بنی‌یعقوب روزنامه‌نگار در رشته توییت‌های از وضعیت نابسامان مریم شریعتمداری یکی از دختران خیابان انقلاب که روز چهارم اسفند ماه توسط نیروی انتظامی از روی صندوق برق به پایین پرتاب شد، خبر داده و نوشته است اگرچه او مورد عمل جراحی زانو قرار گرفته و پنج بخیه خورده است اما هنوز داروهای مورد نیاز به او در زندان قرچک داده نشده است. همچنین به گفته این روزنامه‌نگار، مریم شریعتمداری ممنوع الملاقات است و هنوز به او اجازه نداده‌اند که وکیل بگیرد. این شهروند معترض به حجاب اجباری نیازمند مراقبت‌های پزشکی است.

مریم شریعتمداری، ۳۲ ساله، دانشجوی رشته کامپیوتر دانشگاه امیرکبیر است. او غروب روز جمعه چهارم اسفند ماه در اعتراض به حجاب اجباری به بالای یکی از صندوق‌های مخابرات خیابان انقلاب رفت و روسری سفیدش را در دست تکان داد. طبق فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی از این حرکت انتقادآمیز منتشر شده، نیروی پلیس از او می‌خواهد که پایین بیاید و از مردم هم که به تماشا ایستاده بودند، می‌خواهد متفرقه شوند. مریم شریعتمداری از مامور نیروی انتظامی می‌پرسد جرمش چیست و باید به چه جرمی پایین بیاید. مامور جرم او را «اخلال در نظم عمومی» می‌خواند. مشخص نیست این مامور یا مامور دیگری از پشت سر مریم شریعتمداری را به پایین پرتاب می‌کند. در اثر این پرتاب شدید پای مریم آسیب شدید می‌بیند. در بخش دیگری از فیلم‌های منتشر شده مردم از نیروی پلیس می‌خواهند که او را بازداشت نکنند اما پلیس قبول نمی‌کند و او را با همان حال به بازداشتگاه وزرا می‌برد.

ژیلا بنی یعقوب در یکی از توییت‌های خود نوشت: «مریم شریعتمداری باتوجه به وضعیت جسمانی‌اش نیازمند مراقبت پزشکی فوری است اما مسوولان زندان از او دریغ می‌کنند. او را در تخت طبقه دوم جا داد‌ه‌اند که بالا رفتن از آن با توجه به وضعیت پایش بسیار برای او سخت است. در قسمت ساق پا پنج بخیه خورده»

این روزنامه‌نگار در توییت دیگری نوشته است مریم شریعتمداری همان شب بازداشت به بیمارستان ولیعصر برده شده و مورد عمل جراحی قرار گرفته است. خانم بنی یعقوب همچنین نوشته ماموران زندان تا ۲۴ ساعت ابتدای بازداشت به دادن داروی آنتی بیوتیک به او خودداری کرده‌اند.

طبق نوشته‌های ژیلا بنی یعقوب وقتی مریم به همراه ماموران به بیمارستان ولیعصر برای جراحی منتقل می‌شود «یکهو به مامورها خبر می‌دهند باید یک پارتی مختلط را جمع کنید و مامور دیگری نیست. مامورها مریم را که آماده جراحی بودند دوباره به بازداشگاه بر‌می‌گردانند تا دو سه ساعت دیگر بعد از جمع کردن بساط پارتی» به این شکل جراحی او برای جمع کردن یک پارتی شبانه در تهران به تاخیر می‌افتد.

مریم شریعتمداری با توجه به وضعیت جسمانی اش نیازمند مراقبت پزشکی فوری است اما مسوولان زندان از او دریغ می کنند . او را در تخت طبقه دوم جا داده‌اند که بالا رفتن از آن با توجه به وضعیت پایش بسیار برای او سخت است در قسمت ساق پا پنج بخیه خورده

روزنامه شرق روز پنجم اسفند ماه به نقل از یکی از افرادی که پیگیر وضعیت مریم است، نوشته بود مادر این دانشجوی بازداشت شده، نیز در اعتراض به بازداشت دخترش به طور موقت بازداشت شده است. روزنامه شرق نوشت میترا جمشید‌زاده مادر مریم در اعتراض به بازداشت دخترش به کلانتری وزرا مراجعه می‌کند. او در کلانتر خواستار آزادی دخترش شده و به بازداشتش اعتراض کرده که همین اتفاق باعث بازداشت موقت او نیز شده است.

واکنش‌های گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی پس از پخش فیلم تلخ و تاسف‌آور پرتاب شدن مریم شریعتمداری از صندوق مخابرات علیه نیروی انتظامی و برخورد با شهروندان شکل گرفت. کابران شبکه‌های اجتماعی این سوال را طرح کردند که چطور مامور نیروی انتظامی که باید مراقب جان و مال مردم باشد، شهروندی را از بلندی به پایین پرتاب می‌کند و بدون اهمیت به مداوا او را به بازداشتگاه منتقلل می‌کند.

مسعود بهنود در توییتی نوشت: «به پاسخی می‌اندیشم که مامور هل و آن جناب سرهنگ فرمانده، باید به همسر و فرزندان خود بدهند.»

عبدالله رمضان‌زاده فعال سیاسی در حساب توییتر خود در اعتراض به رفتار پلیس نوشت: «چه کسی و به استناد کدام ماده قناونی به پلیس اجازه پرت کردن آن خانم را داده است؟»

سردار سعید منتظر المهدی معاون اجتماعی نیروی انتظامی روز پنج اسفند ماه در رابطه با نحوه برخورد پلیس با مریم شریعتمداری فقط به این جمله کوتاه اکتفا کرد: «این موضوع هم در دست بررسی است.»

با این حال سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور روز ششم اسفند ماه در واکنش به ویدیوی منتشر شده در اظهارات ضدونقیض هم از برخورد مامور نیروی انتظامی دفاع و هم آن را نقد کرده است: «نیروی انتظامی به عنوان ضابط دادگستری وظیفه برخورد با جرایم مشهود را برعهده دارد.» او همچنین در جای دیگری در دفاع از بازداشت او پس از پرتاب شدن به روی زمین گفت: «مطابق قانون باید اقدامات لازم را به منظور حفظ ادله وقوع جرم و جلوگیری از فرار یا مخفی شدن متهم به عمل اورد.»

اما همچنین گفت: «هیچ‌کس مجوزی برای اقدام خلاف قانون حتی در مقام برخورد با جرایم مشهود را ندارد.»

ژیلا بنی‌یعقوب در توییتر خود نوشته ماموران به مریم شریعتمداری تاکنون به او امکان شکایت از مامور پلیسی که او را پرتاب کرده نداده‌اند: «مریم شریعتمداری به طور جدی به دنبال شکایت از پلیسی است که او را از بالای پست برق پرتاب کرده اما امکان شکایت را به و نمی‌دهند. به نظر می‌رسد می‌خواهند آثار ضرب و شتم و جراحت از میان برود.»

شاپرک شجری‌زاده دختر دیگری است که روز پنجشنبه سوم اسفند ماه به دلیل اعتراض به حجاب اجباری و درآوردن روسری خود در خیابان بازداشت شد. نسرین ستوده وکیل و فعال حقوق بشر تاکنون وکالت نرگس حسینی و شاپرک شجری‌زاده دو دختر خیابان انقلاب را به عهده گرفته است. خانم ستوده در گفت‌وگویی با روزنامه شرق در تاریخ درباره وضعیت شاپرگ شجری گفته است ظاهرا ابتدا او به وزرا منتقل و بعد هم به زندان قرچک ورامین فرستاده شده است. مریم شریعتمداری نیز مدتی پس از بازداشت در بازداشتگاه وزرا و پس از آن به بند عمومی زندان قرچک منتقل شد.

ویدا موحد، متولد ۶۵ و دارای یک کودک، اولین زنی بود که اوایل دی ماه ۹۶ در اعتراض به حجاب اجباری روسری خود را از سر درآورد به چوب بست و بر بالای صندوق برق خیابان انقلاب ان را در هوا تکان داد. او پس از پایین آمدن از صندوق برق از سوی ماموران نیروی انتظامی بازداشت شد. مدتی بعد آزادی او با قرار وثیقه در شبکه‌های مجازی منتش شد. پس از انتشار خبر آزادی او دخترهای دیگری به نشانه اعتراض به حجاب اجباری بر بالای سکوی در خیابان ایستادند و روسری های خود را بر سر چوب کردند. آنها به دختران خیابان انقلاب معروف شده‌اند.

خبرگزاری تسنیم ۱۲ بهمن ماه از بازداشت ۲۹ نفر به دلیل کشف حجاب خبر داده بود. از آن تاریخ تاکنون آمار بازداشتی‌ها به روز نشده و مشخص نیست چند نفر دیگر به این تعداد اضافه شده‌اند. در خبرهای رسمی علاوه بر آیدا موحد، بازداشت نرگس حسینی، اعظم جنگروی، شیما بابایی، شاپرک شجری‌زاده و مریم شریعتمداری علنی شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024