سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 15.06.2017, 6:57


بی بی سی: رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه در سخنانی در مجلس نمایندگان گفته سیاست دولت آمریکا حمایت از انتقال مسالمت آمیز قدرت در ایران است.

آقای تیلرسون که در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان صحبت می کرد گفت: «سیاست ما در قبال ایران هنوز در حال تکمیل است. هنوز آن را به رئیس‌جمهور تقدیم نکرده‌ایم. ولی بگویم که قطعا ما متوجه ادامه حضور تنش‌زای ایران در منطقه هستیم.»

او اضافه کرد: «سیاست ما در قبال ایران این است که هژمونی و استیلای ایران را عقب برانیم، توانایی آنها در تولید تسلیحات اتمی را مهار کنیم، و از عناصری در داخل ایران حمایت کنیم که منجر می‌شود به انتقال مسالمت‌آمیز حکومت. و البته همان‌طور که می‌دانیم، آن عناصر حضور دارند.»

ایران و آمریکا اغلب در دو قطب مخالف کشمکش های منطقه ای هستند. آمریکا به خصوص از حمایت ایران از حکومت سوریه، گروه حزب الله لبنان و ابراز دشمنی با اسرائیل انتقاد دارد.

جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا، اخیرا گفت که در خاورمیانه هرجا که «مشکلی» وجود دارد، ردپای ایران دیده می‌شود.

آقای تیلرسون هم قبلا از «نقش ایران به عنوان حامی دولتی تروریسم» حرف زده؛ اتهامی که ایران رد می کند.

در پاسخ به این انتقادها آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی روز دوشنبه ۲۲ خرداد گفت: «اخیرا آمریکایی‌ها در سخنان خود درباره ایران، تحت عنوان هنجارهای بین المللی موضوع ‘بی ثبات سازی منطقه’ را مطرح می کنند که در پاسخ آنها باید گفت اولا این منطقه چه ارتباطی به شما دارد و ثانیا عامل بی ثباتی منطقه، شما و عمالتان هستید.»

مقام های جمهوری اسلامی ایران برخلاف منتقدان نظام ایران را متکی بر «مردم سالاری دینی» معرفی می کنند.

همزمان با سخنان آقای تیلرسون در واشنگتن حسن روحانی رئیس جمهور جمهور ایران در تهران چنین گفت: «انتخاباتی که ما امروز در کشور انجام می دهیم و همچنین موضوع آراء مردم، پیروی از تفکر غرب نیست و به دنبال رأی مردم به عنوان هدیه دنیای غرب پس از رنسانس نیستیم، بلکه ما دارای مذهب، مرام و دینی هستیم که امیرالمؤمنین علی(ع) مبنای حکومت را در آن، نظر، خواست و آراء مردم می‌داند.»

او اضافه کرد: «صدای رسای ملت در انتخابات شکوهمند بهار ۹۶ حائز اهمیت و موجب افتخار بود و در این انتخابات عظمت ملی خود را به جهانیان نشان دادیم.»

حسن روحانی در انتخابات روز ۲۹ اردیبهشت با پیشی گرفتن از نامزد اصلی اصولگرایان، ابراهیم رئیسی، برای بار دوم به قدرت رسید.

آقای تیلرسون در سخنان روز چهارشنبه همچنین بدبینی دولت ترامپ نسبت به برجام را بیان کرد: «واقعیت این است که این توافق، بد بنا شده. سطح لازم برای پای‌بندی ایران خیلی پایین است. پس نباید عجیب باشد که دارند به آن عمل می‌کنند. چون عمل‌کردن به آن اصلا برایشان دشوار نیست.»

او اضافه کرد: «درباره روح و نص این توافق می‌توان در هر دو طرف تفسیرها و برداشت‌های مختلفی کرد. و مهم است که به یاد داشته باشیم برجام، یک توافق چندجانبه بوده است. شرکای ما که به نظرم طرف ما بوده‌اند، آنها هم تفسیر خودشان را خواهند داشت.»

وزیر خارجه آمریکا اواسط ماه آوریل کنگره را از قصد دولت برای بازنگری در اینکه آیا رفع تحریم های ایران براساس توافق اتمی (برجام) در راستای تامین امنیت ملی آمریکا بوده است یا نه آگاه کرد.

دولت آمریکا در آن زمان - حدود دو ماه قبل - گفت دستگاه های دولتی ظرف ۹۰ روز توصیه های خود را در مورد تعلیق تحریم های ایران اعلام خواهند کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024